Lukning af enkeltmandsvirksomhed – guide til moms & skat

Årsagerne til lukning af enkeltmandsvirksomhed kan der være mange af.
Men er du nået til et nyt kapitel i din rejse som virksomhedsejer og har behov for at lukke enkeltmandsvirksomhed, kan du i indlægget her finde information og få svar på, hvordan du lukker din enkeltmandsvirksomhed.


Lukning af enkeltmandsvirksomhed indebærer, at du skal tage stilling til en række ting og få afsluttet korrekt. Det kræver altså mere end bare at afvikle dit CVR-nummer. Blandt andet skal du have helt styr på skat og moms ved lukning af din enkeltmandsvirksomhed.

Derudover skal du sikre dig, at du ikke har noget udestående hos Skattestyrelsen, ligesom du eventuelt skal rette din forskudsopgørelse.

For at din lukningen af enkeltmandsvirksomhed bliver officiel, skal det selvfølgelig meldes til det offentlige, så du får dokumentation på din lukning. Første punkt i dette indlæg vil derfor sætte spot på, hvordan du giver Erhvervsstyrelsen besked om, at du vil lukke enkeltmandsvirksomhed.

Meld lukning af enkeltmandsvirksomhed hos Erhvervsstyrelsen

Når du skal lukke din enkeltmandsvirksomhed, er det som nævnt hos Erhvervsstyrelsen, at du skal registrere din lukning. Det gør du for at få dit ophørsbevis, som er din endelige dokumentation for, at du har lukket virksomheden.

Det anbefales på det kraftigste, at du i forbindelse med din lukning af enkeltmandsvirksomhed beholder din adgang til virksomhedens digitale postkasse, så du ikke misser vigtigt information dér.

Desuden skal du have tjekket din Skattekonto, så du er helt sikker på, at alt er, som det skal være i forhold til din virksomheds indberetninger, opkrævninger og ind- og udbetalinger til og fra Skattestyrelsen. Det er også her, du undersøger, om du har indberettet alt det, du skal, så du ikke risikerer uforudsete afgifter – eller at du kommer til at betale for meget i fx moms eller A-skat.

Når du har sikret dig, at alt det ovenstående er i orden, kan du lukke din enkeltmandsvirksomhed hos Erhvervsstyrelsen. Du lukker din enkeltmandsvirksomhed ved at logge på selvbetjeningen hos Virk.

I de følgende afsnit giver vi dig en tjekliste til at lukke din enkeltmandsvirksomhed. Vi runder desuden eventuelle krav i forbindelse med lukningen, så du kan få lukket virksomheden korrekt.

Før du lukker din enkeltmandsvirksomhed 

Inden lukning af din enkeltmandsvirksomhed skal du som nævnt sikre, at du fortsat har adgang til virksomhedens digitale postkasse. På den måde garderer du dig mod at miste vigtige dokumenter eller bilag, som ikke kan genskabes, når du har lukket din enkeltmandsvirksomhed.

Som ejer af virksomheden har du allerede adgang til virksomhedens digitale postkasse, hvis du har synkroniseret din private e-Boks til erhverv.

Når ovenstående er sikret, kan du sætte gang i den egentlige lukning af enkeltmandsvirksomheden. Hvordan du gør det, kan du se af nedenstående tjekliste.

Tjekliste til lukning af enkeltmandsvirksomhed

Der er en række faste ting, du som enkeltmandsvirksomhed skal igennem, når du skal lukke virksomheden. Enkelte deadlines er centrale at overholde, og dem kommer vi ind på under de enkelte punkter i tjekliste.

Udover at gennemgå tjeklisten skal du sørge for at gemme regnskaber og bilag i minimum fem år efter lukningen – det er et lovkrav.

Tjeklisten kan kort opsummeres i de fire følgende overskrifter:

  • Virksomheden skal lukkes hos myndighederne
  • Momsen skal afsluttes
  • Virksomhedsresultatet på forskudsopgørelsen skal rettes
  • Skatteregnskabet og oplysningsskemaet skal være på plads.

Luk virksomheden og afmeld registreringer

Dit første to-do-punkt på listen er at lukke virksomheden på virk.dk

Når du skal lukke din enkeltmandsvirksomhed, skal der angives en ophørsdato. Det er datoen for den reelle lukning af virksomheden, men behøver altså ikke at være dags dato.

På selve ophørsdatoen skal du sikre dig, at virksomheden bliver afmeldt alle dens relevante registreringer; såsom fx moms og A-skat, der er de mest typiske.

Afslut momsen

Næste punkt er, at du skal indberette og betale momsen til og med den netop valgte dato for ophør.

Har du ikke haft aktivitet i virksomheden, og har du ikke beholdt varer eller driftsmidler i den periode, kan du som oftest indberette 0 kroner – altså lave en såkaldt nulindberetning.

Hvis du har solgt eller beholdt varer eller driftsmidler, afhænger din opgørelse af momsen af flere forskellige ting. Her kan du med fordel læse Skattestyrelsens guide om emnet, som går endnu mere i dybden med de forskellige udfald.

Ret forskudsopgørelsen

Når du kan sige “tjek” til lukningen af din enkeltmandsvirksomhed, er det vigtigt, at du får opdateret din forskudsopgørelse, så at du betaler det rette i skat. Du skal blandt andet tilrette din virksomheds resultat på forskudsopgørelsen ved at logge på TastSelv og vælge din forskudsopgørelse.

Skatteregnskab og oplysningsskema

Sidste punkt på listen for at lukke en enkeltmandsvirksomhed indeholder faktisk to ting.

Før det første skal du, for at opgøre virksomhedsresultatet, lave et såkaldt skatteregnskab. Det gør du for perioden 1. januar til og med den dato, din enkeltmandsvirksomhed er lukket.

Obs.: Hvis du glemmer fristen, koster det dig 200 kr. i bøde pr. dag (dog højst 5.000 kr.), og du bør derfor notere dig din frist, så du ikke risikerer det.

Hvis du selv har haft enten tab eller fortjeneste på ting, som du enten har solgt eller taget ud af virksomheden, skal det medregnes i skatteregnskabet.

Resultatet skal også oplyses på dit oplysningsskema, men det kan først ske året efter, at du har lukket din enkeltmandsvirksomhed.

Normalt er fristen 1 juli, men den er for nuværende rykket til 1. september grundet Corona.

Og husk så!

Det er et krav, at du gemmer dine regnskaber og bilag i mindst fem år efter virksomhedens ophør. Det er vigtigt, at du husker det her krav, fordi du kan blive afkrævet at fremvise det indenfor de fem år.

Portræt af Nicklas Aabech
Nicklas Aabech Dinero
Nicklas er Digital Marketing Manager hos Dinero. Han sørger for, at vores løsninger og relevante tilbud når ud til såvel nuværende som potentielle Dinero-brugere, og hjælper i ny og næ til med at producere brugbart indhold til såvel Dinero-brugere og andre, der sidder med gode spørgsmål derude.

Skriv en kommentar

20 kommentarer

  1. Hej har lukket min enkeltmandsvirksomhed for 2 uger siden ca. og ønsker at åbne den igen, efter ændrede forretningsplaner

    Hvordan gøre jeg?

    1. Hej Yunus

      Her vil jeg anbefale du kontakter Erhvervstyrelsen og får hjælp af dem 🙂

      De bedste hilsner Lasse – Dinero Support

  2. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor formålet med oprettelsen desværre aldrig blev til noget, og vil nu gerne lukke den ned igen. Jeg lånte nogle penge til virksomheden ifm oprettelse, og de har bare stået på erhvervskontoen siden starten og har ikke været brugt; dvs hverken overskud, underskud, forbrug, indkøb eller lign. Der er kommet et par hundrede kr i renter dog. Kan jeg godt bare tilbageføre pengene (så virksomheden indfrier lånet til mig), inden jeg går videre med de andre trin eller er der noget jeg skal være opmærksom på ift det?

    1. Hej Kenneth

      Det er ligegyldig at du har lagt penge ud heldigvis, dine egne penge er virksomehedens penge og omvendt.

      Så der er ikke det store du skal være opmærksom på så længe du har en enkeltmandsvirksomhed. Du skal sørge for at få lukket din virksomhed også skal du når du laver dit oplysningskema markere at din virksomhed er lukket.

      Rigtig dejlig dag 😇

  3. tænker at lukke min enkeltmandsvirksomhed ved årets udgang. Så har vel evt. brug for at se mine regnskaber herinde et stykke tid fremover. Kan jeg det uden abonnement?

    1. Hej Hans-Henrik

      Vi anbefaler ikke du benytter Dinero til blot at opbevare dit regnskabe efter det er lukket. I stedet anbefaler vi, at du gemmer dit regnskabsmateriale.

      Det kan du enten gøre ved at tage en manuel en backup af dit regnskab, som vist i vores guide du finder lige her:
https://dinero.dk/support/manuel-backup-af-dit-regnskab/

      Ellers kan du udfylde formularen her: https://dinero.dk/faa-tilsendt-backup-fil/ 
Så laver en vi fuld backup af hele dit regnskab og sender til dig. Filen koster 495 kr. ekskl. moms

      De bedste hilsner Theresa – Dinero support

  4. Hej Jeg har 100.000 kr til gode på mellemregningskontoen, penge jeg har lagt ud for køb til min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har ikke penge til at trække dem ud til mig selv. Hvad sker der med dette beløb ved lukning. Bliver det registreret som underskud som jeg får tilbage i skat? Venligst Troels Vestergaard

    1. Hej Troels

      Nej, det er ikke noget der kommer til at påvirke dit resultat overhovedet. Så hvis virksomheden ikke har pengene og du dermed ikke kan få dem som ejer af din enkeltmandsvirksomhed, så sker der faktisk intet.

      Der er intet skattefradrag eller lign. at opnå, så det er bare tabte penge der ikke er blevet tilbagebetalt til dig som ejer.

      De bedste hilsner, Lasse – Dinero Support

  5. Hej Carsten 🙂

    Hvis det drejer sig om et tab konstateret i regnskabsåret 2022, så kan du stadig nå at ændre din årsopgørelse. Det vil skulle bogføres som tab på debitor, hvordan det gøres kan du se her: https://dinero.dk/support/tab-pa-debitorer-hvordan-bogforer-jeg-det/ Herefter vil du skulle lave en efterindberetning af moms, vi har skrevet en god guide til hvordan dette gøres: https://dinero.dk/support/efterindberetning-af-moms/

    Hvis det er for et tidligere regnskabsår, før 2022, så vil jeg anbefale at du kontakter SKAT for at høre hvordan du skal forholde dig til det.

    Ønsker du yderligere hjælp er du mere end velkommen til at fange os på chatten!

    De bedste hilsner

    Phillip – Dinero support

  6. Hej. Da jeg lukkede min enkeltmandsvirksomhed, havde jeg en tilgodehavende som var sendt til inkasso. Nu ser det ud til at kunden har stoppet betalingen af afdragene. Hvordan får man udbetalt den skat og moms som jeg har betalt at restbeløbet??

  7. Hej Sabine

    Lukning af virksomhed er ikke noget vi som udgangspunkt kan give vejledning i, hvorfor jeg vil anbefale at du vender med SKAT eller en revisor for et bindende svar.

    Kort sagt skal du sørge for at afregne al moms, og kan ikke ophøre før dette. Når din moms er blevet afregnet helt, så kan du lukke virksomheden 🙂

    De bedste hilsner

    Endrit – Dinero Support

  8. Jeg skal desværre lukke min enkeltmandsvirksomhed her i januar 2023. Jeg har indberettet moms for 2022, men der kommer jo en lille rest momsregnskab fra de første uger af januar 2023 som vel først skal indberettes senere på året, ik? ( hvor jeg trækker nogle maskiner ud af virksomheden) Så selve afviklingen kan vel i princippet ske efter ophørsdato, eller hvad?

    På forhånd tak for svar

  9. Hvis man en periode over fx 2-3 år ikke har overskud i sin enkeltm.virksomhed, kan skat så lukke virksomheden eller bør man erklære sig konkurs?

    1. Hej Mette

      Jeg vil kraftigt opfordre dig til at vende det med SKAT eller en revisor 😊

      Du ønskes en rigtig god dag!

      De bedste hilsner

  10. Kan man lukke et selskab på en dato bagud i tiden ? Altså at jeg f.eks den 20. Januar 2023 lukker min virksomhed den 31. december 2022 ?

    1. Hej Kåre

      Du kan ikke lukke en virksomhed med tilbagevirkende kraft. Når du melder lukning, skal du samtidig angive en ophørsdato.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  11. Hej Dinero,

    Lige et spørgsmål. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som skal lukkes.

    Virksomheden har kun udskrevet en faktura i år, til en kunde. Der er modtaget et beløb med moms.

    Der er ingen væsentlige værdier i virksomheden da det er en konsulentvirksomhed.

    Af der indkomne beløb har jeg valgt at oprette et Aps selskab, som er købt, betalt og oprettet.

    Momsen står stadigvæk tilbage på min konto, da jeg forventer at jeg skal betale den ved afslutningen af enkeltmandsvirksomheden. Mens resterende sum af fakturaen, fratrukket omkostninger til advokat, er sendt over i Aps selskabet.

    Er der noget jeg mangler før jeg kan nedlægge enkeltmandsvirksomheden?

    Jeg ser frem til at høre fra jer. Vh Henrik

    1. Hej Henrik

      Du kan ikke lukke din virksomhed helt, før din moms er afregnet til SKAT. Så snart din moms er afregnet til SKAT, så vil du kunne lukke din enkeltmandsvirksomhed.

      Hvis du har udfordringer i forhold til bogføringen af de konkrete poster med udbetalingen af pengene til start af dit selskab, så vil jeg anbefale du lige kontakter os via vores live-chat eller sender os en mail.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  12. Hej Dinero Står og har et Enkelmands virksomhed som jeg gerne vil havde lukket og rigtig måde så håber det noget i evt kunne hjælpe med?

    1. Hej Thomas

      Det er desværre ikke noget, vi umiddelbart kan hjælpe med. Du kan eventuelt prøve at høre vores samarbejdspartner, Årsregnskab, om de kan hjælpe. Du finder dem her: https://aarsregnskab.dk/

      De bedste hilsner

      Lasse

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram