Spring til indholdet

Læsetid: 6 minutter

Hvordan retter jeg en bank difference?

Alle oplever dagligt at have en bankafstemning som ikke går op, fordi dagens poster endnu ikke er blevet bogført. Det kan også ske, at der mangler bogføring længere tilbage i tiden. Men hvordan løser du en difference i din bankafstemning? Spørgsmålet afhænger meget af, hvor differencen stammer fra.

Overordnet er der tre scenarier:

  1. Du mangler at bogføre noget eller har bogført forkert i bankkolonnen
  2. Du har dobbelt/fejlbogført eller afstemt forkert i Dinero-kolonnen
  3. Begge kolonner stemmer, men der er stadig en difference
    • Du mangler eller skal rette din åbningsbalance (tidligere regnskabsår), eller du har bogført et bilag i fremtiden. Alternativt sender din mobilbank dine saldoer og posteringer forskudt.

Har du skiftet bank, og er adgangen til den gamle (net)bank lukket? Så skal du først og fremmest lave en ny beholdning (den nye bank), som du fremover bruger – hvis begge banker er samme “Bank”, kan det aldrig blive afstemt. De manglende poster fra den gamle bank er du nødt til at tilføje manuelt ud fra fx bankopgørelsen, så alle poster er fordelt på de rigtige banker/beholdninger.

Hvis banken fx har taget et gebyr for en overførsel, skal du registrere det faktiske beløb, du modtager samt størrelsen på gebyret, så det giver det samlede beløb på fakturaen. Herunder gennemgår vi de tre ovenstående scenarier med flere eksempler, da der kan være flere ting, som forårsager fejlen. Lad os starte:

Der er for mange ting i bankkolonnen

Det mest sandsynlige her er sådan set, at du ikke har bogført dit bilag endnu. Det kan dog også være, du har bogført dit bilag forkert. Vi går igennem det hele her.

Dette er vores første scenarie og nok det, som flest vil opleve oftest. Altså at man simpelthen bare ikke har bogført noget endnu 🙂

 

Her har vi en husleje; lad os lave et købsbilag og få det bogført.

 

Vi udfylder som normalt og vælger, at den er betalt med vores bank konto. Husk at bruge den rigtige bankkonto her.

 

Vi kan nu afstemme vores bogføring.

Men hvad nu hvis du er helt sikker på, at du har bogført bilaget? Så kan det være, du har brugt en forkert beholdning. Lad os tjekke op på det.

 

Jeg er først hoppet ind på bogføring -> bilagsoversigt og har fundet det bilag, jeg ved, jeg har bogført. Det er ganske rigtigt min husleje for august. Jeg klikker mig ind på bilaget og finder beholdningen, som er anvendt.

 

Hovsa! Jeg har brugt kontanter (kasse) i stedet for bankkonto – det kan ske for selv den bedste, og det er jo derfor, vi afstemmer det 🙂

Lad os få rettet bilaget.

 

Vi skifter fra kontanter (kasse) og tjekker lige, at vi får valgt den rigtige bankkonto. Vær særligt opmærksom, hvis du har flere forskellige bankkonti 🙂

Så godkender vi den, og banken stemmer igen. Yay! 🙂

psssst!

Har du flere bankkonti, kan du godt afstemme dem alle. Tryk på mine bankforbindelser og få sat det op. Husk også at oprette en beholdning i Dinero pr. bankkonto, som virksomheden har.

Det kan også være du har været inde og rette et bilag, men glemt at godkende det igen.

Dinero har en kladdetilstand på bilag, og når de ligger deri, har de ingen effekt. Lad os tjekke, om vi har nogle kladder liggende, som kan være skurken bag vores difference.

 

Der var en kladde, og det er præcist den, vi mangler at afstemme! Lad os få den godkendt igen (tjek evt. om der mangler at blive rettet noget på dato, beholdning, konto eller lignende, siden du har været inde og rette).

 

Når den er godkendt, stemmer vores bank – og det betyder, at vi igen kan afstemme bogføringen! 🙂

Der er bogført for meget i Dinero-kolonnen

Vi gennemgår her forskellige scenarier, når vi har tømt vores bankside af bankafstemningen, men stadig har bogførte bilag tilbage. Vi skal kigge på, om der er bogført dobbelt, brugt en forkert beholdning eller lavet en forkert afstemning.

Det kan godt ske, at man kommer til at bogføre et bilag dobbelt. Dinero har en indbygget advarsel, som signalerer, at man er ved at gøre det – men uheldet kan stadig være ude.

I det her tilfælde er vores bank fuldt afstemt, og vi har en ekstra huslejebogføring. Vi er altså kommet til at dobbelt bogføre vores augusthusleje her. Ups!

 

Lad os dobbeltklikke på pilen ved bilaget for at hoppe over til det

 

Nu skal vi have slettet bilaget, da vi ved, det ligger dobbelt. Alternativt kan det være, vi har brugt en anden bankkonto, lavet det som et udlæg eller betalt med en kontant beholdning. I de tilfælde kan bilaget rettes, og beholdningen skiftes.

 

 

Så stemmer pengene igen 🙂

Banken stemmer for periode

Måske ligger bilaget herinde – det er bare slet ikke betalt med denne bankkonto men en anden. Det kan være en anden virksomhedskonto eller en privat konto.

 

Lad os få bilaget rettet til den rigtige konto. Vi klikker på pilen på bilaget og kommer over til vores bilag.

 

Nu skal vi have rettet til den beholdning/bankkonto, som der faktisk blev betalt fra. Herefter skal vi have bilaget godkendt igen.

 

Tilbage i bankafstemningen er der styr på det igen, men husk: Har du flere bankkonti i virksomheden, som skal afstemmes, kan du tilknytte og afstemme dem alle på knappen “Mine bankforbindelser”

Det kan også være, din husleje ligger under udbetalinger, men ikke findes under banken. Og at du ved, den ikke er dobbelt bogført. Så skyldes det muligvis, at du har fået afstemt forkert.

 

Lad os prøve at finde huslejeudgiften for 1. august, hvor vi ved, den er hævet på kontoen.

Woops! Jeg er kommet til, at bogføre noget computerudstyr, som kostede det samme på banken og afstemme den med min husleje.

Det er faktisk noget computerudstyr, som slet ikke skulle bogføres i virksomheden. Lad os få slettet bilaget. Klik på pilen ved bilaget som vist på skræmbilledet nedenfor.

 

Jeg kan nu trykke på Mere og enten rette bilaget til den rigtige beholdning eller slette det helt fra regnskabet, hvis det er en fejl.

 

Nu kan jeg afstemme min bank igen. Yay!

Begge sider stemmer, men der er stadig en difference…

Hvis din bank fortsat ikke stemmer – selv efter alle posteringer er matchet – kan der være lidt forskellige fejl. Dem kigger vi på her.

Gå først til indstillinger -> rapporter.

Husk at tjekke, om du står i det rigtige regnskabsår. Vælg så åbningsbalance. Match den saldo, du ser her, med din faktiske saldo på banken 31. december seneste år.

Hvis de to stemmer, ved du altså, at differencen ligger efter denne dato.

Hvis det ikke stemmer med samme forskel, som du har nu, så ligger fejlen før indeværende år.

Hvis det ikke stemmer, skal du have opdateret din åbningsbalance. Stemmer det hverken med differencen eller banksaldoen, findes der fejl i begge regnskabsår. Se mere her.

Vi har en difference, men ingen åbne bilag. Vi har tjekket vores åbningssaldo, og den stemmer. Fejlen må ligge et andet sted.

Lad os kigge på de åbne posteringer:

Vi er kommet til at bogføre vores husleje for august med dato i september. Vi har også manuelt fået afstemt det. Det betyder altså, at begge poster er afstemt, men banksaldoen pr. dagsdato ikke stemmer – og vi ender med et problem til september. Tryk på pilen for at hoppe til bilaget.

Lad os fikse bilaget og rette datoen med mere under Ret.

Vi skal sådan set kun rette i datofeltet her. Over til 1. august med den!

Vi er klar til at godkende igen.

Vores difference er nu væk, og vi kan afstemme vores postering med en korrekt dato 🙂

Desværre oplever vi udfordringer med enkelte mobilbanker, som sender ret ufuldstændig data over til vores afstemning.

De kan nemlig godt finde på at sende en opdateret saldo, inden de sender posteringerne med over. Tjek derfor gerne mobilbanken, inden du retter i din åbningsbalance.

Findes der reservationer i mobilbank, som tæller med i den saldo, du ser i Dinero, men findes samme posteringer ikke i Dinero, kan det altså være, at differencen stammer herfra.

Sørg derfor altid for at matche posteringerne og saldoen, som Dinero har modtaget, med de posteringer og den saldo, som du kan se inde i din mobilbank. Hvis du finder ud af, at differencen skyldes det – så prik meget gerne til din bank, så de kan arbejde på at sende bedre data ud 🙂

Vi prikker også til de berørte banker. Det samme gør vores samarbejdspartner Aiia, som er dem, der henter dataen fra banken og afleverer den hos os.

Hvis fejlen overhovedet ikke findes, kan du hoppe videre til step 3 her.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 05/01/2021

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?