Før du starter din webshop – Skatteregler og lovgivning

Selvom omkostningerne er lavere ved at etablere en webshop end en fysisk butik, er der masser af regler for opsætning og beskatning af din forretning. I dette indlæg gennemgår vi de mest grundlæggende spørgsmål, som bliver stillet af folk, som gerne vil åbne en webshop.


skat på webshop

Hvad må man sælge online?

Du må sælge stort set de samme ting online, som du må sælge i en fysisk butik, og du må selvfølgelig ikke sælge ulovlige varer gennem en webshop.

Det lyder selvfølgelig som en no-brainer, men det forekommer, at nye webshop-ejere gerne vil importere varer fra fx tredjeverdenslande, som viser sig at være ulovlige i Danmark.

Hvad er ulovligt at sælge online:

  • Lightere, som ikke er børnesikrede
  • Lightere, knive og lignende, som udgiver sig for at være andet (fx legetøj og ure)
  • Varer, som er indført toldfrit til Danmark (parfume, alkohol, cigarer etc.)
  • Blankvåben med en klinge over 12 centimeter, medmindre både du og køber har blankvåbentilladelse
  • Blanke nøgler og låsepistoler
  • Mælkekasser
  • Gratis uddelte vareprøver
  • Spejdermærker, realistiske politiuniformer og lignende


– og meget, meget mere…

Eksemplerne ovenover er blot for at give en lille idé om den brede vifte af produkter, som er ulovlige at videresælge – også på en webshop. Rigtig mange ulovlige varer på listen er lovlige at distribuere i fx Kina og USA – men ikke i Danmark.

Skal man have CVR-nummer til sin webshop?

Et spørgsmål, som de fleste stiller sig selv, er, hvorvidt de bør registrere sig som virksomhed med CVR-nummer, momsnummer og hele molevitten fra start af.

Svaret på det er, at du teknisk set godt drive en webshop uden CVR-nummer – men at det praktisk talt er næsten umuligt.

Der er nemlig flere steder i processen, hvor du får brug for dit CVR-nummer. Hvis du fx ønsker en betalingsaftale med NETS, skal du bruge et CVR-nummer for at oprette en aftale. Det samme gælder alternative betalingsløsninger, såsom Stripe og MobilePay.

Hvis du vil importere varer uden for EU, skal du også sørge for at blive importør- og momsregistreret. Og hvis du vil være det, kræver det først et CVR-nummer.

Generelt giver det også kunden det bedste indtryk, hvis du har et CVR-nummer oplyst på din hjemmeside. Det signalerer, at du er seriøs omkring din butik, og at du driver den på lovlig vis.

Det er det faktisk et lovkrav at oplyse dit CVR-nummer på sin hjemmeside, hvis du har et.

Skal man momsregistreres hvis man har en webshop?

Hvorvidt du skal momsregistreres eller ej afhænger af din forventede omsætning. Forventer du en omsætning på mere end 50.000 kroner i løbet af 12 måneder, skal du i langt de fleste tilfælde lade dig momsregistrere.

Hvis din intention er at holde virksomheden på hobbyniveau, hvor du aldrig vil overstige de 50.000 kroner i løbet af 12 måneder, kan du argumentere for at du ikke skal momsregistreres.

Der er fordele og ulemper ved at skulle medregne moms. Hvis du ikke er momsregistreret, slipper du for at skulle afregne og overholde momsfrister. Du slipper altså for at bruge tid på og energi på den del af regnskabet.

Omvendt kan du trække momsen på på de ting, du køber, hvis du er momsregistreret. Det gør det lettere for dig at handle med andre virksomheder og giver næsten altid en økonomisk gevinst for virksomheden i sidste ende.

Krav til din webshop – hvad skal der stå?

Det første krav, der stilles til din webshop, er, at oplysningerne om virksomheden/webshoppen er let tilgængelig. Både kunder og offentlige myndigheder skal altså kunne se, hvem du er, hvor du holder til og så videre.

Hvad skal der stå på din hjemmeside:

  • Virksomhedens officielle navn (det registrerede virksomhedsnavn)
  • Relevante kontaktoplysninger (fx telefonnummer)
  • En e-mailadresse (kontaktformularer er ikke nok)
  • Virksomhedens fysiske adresse
  • Virksomhedens postadresse, hvis den ikke er den samme som virksomhedens fysiske adresse
  • CVR-nummer, såfremt virksomheden er registreret

Dertil stilles der en række krav til fx oplysninger om varerne, leveringsbetingelser og klagemuligheder. Generelt kan der siges om disse, at alle oplysninger skal være til hjælp for kunden.

Det vil sige, at den samlede pris skal være inklusiv gebyr, moms og andre udgifter. Dertil skal kunden oplyses om varetype, materiale, størrelse og lignende. 

Du kan finde en samlet guide til, hvilke regler du skal følge hos Forbrugerombudsmanden. Derudover er det altid et godt udgangspunkt at gøre sig bekendt med relevant lovgivning, som fx markedsføringsloven.

Regler for fortrydelsesret på nettet

Fortrydelsesret er et af de steder, hvor der typisk hersker en del tvivl – både hos forbrugere og nye webshopejere. Det gennemgår vi i dette afsnit.

Som udgangspunkt har du 14 dages fortrydelsesret på varer og serviceydelser, du køber på nettet.

Hvis du vil sælge ting på nettet, skal du være opmærksom på, at de 14 dage først begynder at tælle, når kunden er blevet gjort opmærksom på, at denne har 14 dage.

Fortrydelsesretten kan løbe op til 12 måneder efter købet, hvis kunden ikke får nogen information om fristen. Derfor er det i din bedste interesse at give denne information til kunden – hurtigt og tydeligt.

Hvordan man fortryder en online bestilling:

Men, hvordan fortryder kunden så en bestilling? En fortrydelse skal komme i form af en “utvetydig erklæring”. Det vil fx sige en mail, et brev eller returnering af varen.

vis kunden nægter at hente varen eller nægter modtagelse af den i døren, er der IKKE tale om en utvetydig erklæring.

Som webshopejer er du først forpligtet til at tilbagebetale pengene, når du modtager varen efter returnering. Det skal dog siges, at fortrydelsesretten træder i kraft fra erklæringsdatoen – ikke fra datoen, hvor varen er modtaget retur. Selve transporttiden på varen tæller ikke med.

Dinero for Webshop-ejere

Oftest stillede spørgsmål

  1. Det er lovkrav at have sit CVR-nummer stående på sin hjemmeside. Hvis du ikke har et CVR-nummer, er det lovligt at drive sin webshop uden at have et CVR-nummer stående.

     

    Det er dog flere gode grunde til at få sig et CVR-nummer, hvis du driver webshop.

  2. Hvorvidt du skal momsregistreres som webshop-ejer eller ej, afhænger af din forventede omsætning. Hvis du forventer en omsætning på over 50.000 kroner i løbet af 12 måneder, skal du momsregistreres.

    Dertil kommer nogle andre scenarier, hvor det giver god mening at lade sig frivilligt momsregistrere – fx hvis du vil importørregistreres.

  3. En webshop skal indeholde en række elementer for, at leve op til de formelle krav. Det indebærer blandt andet virksomhedens officielle navn, kontaktoplysninger m.m.

  4. Du har 14 dages fortrydelsesret, når du køber noget på nettet. Det gælder alle produkter og ydelser, som købes online i Danmark og EU.

    Fortrydelsesretten kan dog løbe op til et år, hvis den ikke er tilstrækkeligt oplyst ved køb.

  5. Ja, du må gerne videresælge anerkendte mærkevarer gennem din webshop, så længe de er købt i EØS (Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde).

Mikkel Lisse Vastila
Mikkel Vastila
Mikkel er content creator hos Dinero. Han laver video, lyd og tekst om dansk iværksætteri og regnskab. Du vil både støde på ham på bloggen og vores YouTube-kanal.

14 kommentarer

  1. Hej er 15 år og ville gerne starte en webshop renger med en omsætning på 0-30.000 kr om året. Hvad skal jeg gøre ?

    1. Hej Oliver

      Du kan læse mere om at starte virksomhed, hvis du er under 18 år her 🙂 https://dinero.dk/tips/ung-ivaerksaetter/

  2. Hej! Jeg vil gerne starte min egen virksomhed, hvor varerne skal importeres fra italien og sælges i Scandinavien. Jeg er i bund og grund klar til at launche min webshop, jeg vil gerne i gang med at sælge hurtigst muligt. jeg går egentlig bare og venter på mit cvr nr. Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at starte med at sælge inden jeg modtager mit cvr nr.? Hilsen Mathias

    1. Hej Mathias

      Du må gerne sælge ting før du har fået et CVR nummer. Op til 50.000 kr, herefter skal du have et CVR nummer og momsregistrere dig før du må sælge dine ting 🙂

      Det tager dog ikke mange dage før du modtager dit CVR nummer fra erhvervstyrelsen hvis du allerede har tilmeldt dig.

      Rigtig god dag De bedste hilsner Frederik Nielsen

  3. hvad skal jeg være opmærksom på ift at importere vare fra Kina? skal man momsregistreres? skal varerne importeret godkendes et sted?

    1. Hej Steven,

      Når din virksomhed importerer varer fra lande uden for EU, skal den have en tilladelse. Denne tilladelse kaldes en importregistrering. Dermed så vil du også skulle være momsregistreret, når du handler varer uden for EU. Toldstyrelsen vil derefter beregne momsen af din import. Når du importerer fra lande uden for EU til erhvervsmæssigt brug, skal du betale importmoms, som du selv skal ind og indberette.


      Hvis du fx køber varer fra USA eller Kina, skal du ikke betale moms – kun told. Du skal dog stadig angive importmoms, når du laver momsafregning. Hvis du udelukkende bruger de købte varer i virksomheden, kan du som regel trække importmomsen fra. 

Jeg håber dette svarer lidt på spørgsmålene 🙂 



      De bedste hilsner

      Endrit – Dinero Support

  4. Hej hvis jeg skal sælge hos shopify hvor meget skal jeg betale i skat og ska jeg ha cvr -nr?

  5. Hej Melissa

    Det kommer an på hvor meget du omsætter for. Hvis du omsætter for mere end 50.000 kr., så er det nødvendigt med et CVR-nummer. Jeg vil dog anbefale, at du kontakter vores support, så kan vi hjælpe dig med yderlige spørgsmål. Du kan finde os nede i højre hjørne, hvor der står “Hjælp”.

    De bedste hilsner, Simone – Dinero Support

  6. Hej! 🙂 Jeg vil gerne importere ting fra UK, men er lidt usikker nu når de ikke er med i EU længere. Som jeg læser det er reglerne stort set de samme som hvis de stadig var med i EU? Og hvad er reglerne for import, må man godt selv transportere dem over grænsen? fx via fly, altså man har varerne med i en kuffert 🙂 På forhånd tusind tak!! 🙂

  7. Hej Charlotte,

    Når du handler med lande uden for EU, så er der nogle regler for hvordan momsen skal indregnes. I Dinero klarer den det automatisk for dig, når du vælger det du har købt er i “verden”. Er det fysiske varer, som du har importeret, skal du sørge for at være importørregistreret hos Erhvervsstyrelsen. Der er forskellige regler for moms ved salg til udlandet, så det afhænger også af om det er ydelser eller fysiske varer. Hvis du handler med et land, som UK der ikke er med i EU, bliver varerne som hovedregel pålagt told og dansk moms. Der er også nogle typer af varer, som bliver pålagt en særlig type afgift, hvis de bliver importeret fra et land, der ikke er medlem af EU. Hvis du er importregistreret, kan du slippe for at betale tolden ved import, men blot toldgebyr når Skattestyrelsen sender importspecifikationen. Du må godt have varerne med i kufferten mener jeg, men jeg ville altid høre skat ad for at være sikker, da det kommer an på hvad du transporterer 🙂 

 Håber det svarer lidt på det! 



    De bedste hilsner
 Endrit – Dinero Support

  8. Hey, jeg købte et stykke tid siden nogle selvdesignede varer fra Kina, til eget brug. Jeg vil nu gerne sælge disse varer online. Jeg har allerede oprettet mig som PMV, kan jeg stadig godt sælge disse varer selvom de er importeret ude fra EU? Varerne er endnu ikke kommet. Og kan jeg egentligt godt sælge dem uden et CVR nummer? For jeg regner ikke med en omsætning på mere end 50.000.

  9. Hej Johanne

    Som udgangspunkt skal du have et CVR nr. og importregistreres, når du vil trække fysiske udgifter fra i virksomheden, som er købt udenfor EU.

    Jeg håber det svarer på spørgsmålet!

    De bedste hilsner

    Endrit – Dinero Support

  10. Hej, Jeg vil gerne åbne en dropshipping store, som sælger uden for EU. Vil jeg (lovligt) kunne drive den uden at have oprettet en virksomhed – så længe jeg holder mig under 50.000K? Så snart de er tjent ind vil jeg jo så stort set have kapital nok til at oprettet et Aps 🙂

  11. Hej Maria



    Det korte svar er – at ja i princippet kan du godt, men uden CVR nummer vil dette blive en stor udfordring, da dit CVR nummer i mange tilfælde er noget du skal bruge, for at opretholde din webshop. Fx. Hvis du ønsker at lave betalingsaftaler med forskellige betalingsindløsere.

 Hvis du så også vælger at importere nogle varer, så skal du importørregistreret, det kræver også et CVR nummer. Men ja er du under 50.000, kan du godt, men vær opmærksom på ovennævnte. 

Jeg håber det svarer lidt på din undring. 



    De bedste hilsner



    Endrit – Dinero Support

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram