Hvad er et bogføringssystem?
Når en virksomhed skal holde styr på sine indtægter og udgifter, er det nødvendigt, at virksomheden kan registrere alle de køb og salg, som den har lavet. Alle overførslerne sættes i et bogføringssystem, og det betyder, at virksomheden år efter år kan tjekke, hvad pengene rent faktisk er gået til.
På den måde kan virksomheden også danne sig et overblik over økonomien og få viden om eventuelt over- eller underskud. Du bestemmer selv, hvordan dit bogføringssystem ser ud, men nu til dags er der næsten altid tale om et program, der kører via en computer.
Hvad kan jeg gøre med et bogføringssystem?
Med et digitalt bogføringssystem får du et væld af forskellige muligheder for at holde øje med en lang række af varierende data i forhold til din virksomhed. Uanset om du skal omregne valuta, sende en faktura, en rykker eller måske importere virksomhedens løndata, kan et bogføringsprogram hjælpe dig med det.
En del af processerne kan endda automatiseres, så du ikke selv skal tænke over eksempelvis at sende en rykker ud. Systemet opfanger, hvis en betaling ikke er kommet til tiden og tager så selv affære. Praktiske systemintegrationer hjælper dig også med at optimere processer og frigive tid.
Hvis du bruger integrationer og tidsbesparende funktioner, kan du automatisere din bogføring og spare rigtig meget tid hver uge.
Skal alle virksomheder have et bogføringssystem?
Alle virksomheder skal føre regnskab med indtægter og udgifter. Dette både af hensyn til dem selv, men også i forhold til kreditorer og offentlige myndigheder som eksempelvis Skattestyrelsen.
Der findes forskellige typer af bogføringssystemer, og du bestemmer selv, om du ønsker et manuelt eller et digitalt bogføringssystem. Reglerne for pligten til at føre regnskab kan du læse mere om i bogføringsloven.
Debet- og kreditposteringer i bogføringssystemet
I et bogføringssystem taler vi om princippet “det dobbelte bogholderi”. Det betyder helt firkantet, at hver enkelt post i et regnskab skal bogføres to gange. Det er egentlig blot udtryk for, at debet og kredit skal modsvare hinanden, så der hele tiden er balance i regnskabet.
Det er blandt andet her, at et bogføringssystem kan vise sig at være en stor hjælp. Her kan du nemlig elektronisk holde styr på indtægter og udgifter og sørge for, at de modsvarer hinanden.
Bedste bogføringssystem
Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilket bogføringssystem, som passer bedst til dig. Har du brug for lidt mere avancerede funktioner, kan være e-conomic være et godt bud.
Er telefonsupport alfa omega, kan du tjekke Billy ud. Hvis du bare gerne vil have Danmarks bedste online regnskabsprogram, kan du oprette en konto hos os.
Flere overvejer Microsoft Dynamics 365 Business Central, men det er typisk et mindre optimalt valg, medmindre du er en stor virksomhed med komplicerede bogføringsbehov.
Årsregnskab
Bogføringen og bogføringssystemet ligger til grund for en given virksomheds regnskabsmæssige resultat. Og der er strenge regler for opbevaringen af regnskabsmaterialet, som du skal opbevare i 5 år. Derfor er det også en god ide., at du benytter dig af et bogføringssystem, der er elektronisk.
På den måde kan du i langt bedre grad holde styr på alle dine papirer og sørge for at overholde de regler, som myndighederne har udstukket.
Læs her hvad Dinero kan, som bogføringssystem