Vision

En stærk vision er et vigtigt værktøj, når det handler om at lave en god strategi i din virksomhed. Din vision kan dog sjældent stå alene, så du bør også have styr på din mission og dine værdier. Men husk, at de tre elementer gerne skal spille sammen. Hvordan laver man så en god vision? Vi gennemgår begrebet, så du er klædt på til opgaven.

  • Læsetid: 9 min.

  • Sidst opdateret 17/07/2023


Hvad er en vision?

En vision er en beskrivelse af, hvad en person, organisation eller virksomhed ønsker at opnå i fremtiden. I en virksomhed er det typisk en kort og præcis formulering af en overordnet drøm. Din vision kan på den måde fungere som et pejlemærke og et strategisk kompas, der kan skabe grundlag for beslutninger og handlinger. 

I en virksomhed er visionen en vigtig del af den strategiske planlægning, da den kan skabe en klar retning for virksomhedens udvikling. Derudover kan en stærk vision motivere og engagere både ledelsen og medarbejderne. 

En god vision skal være konkret, relevant og realistisk, og samtidig skal den være ambitiøs og inspirerende. Den skal også være så klar og tydelig, at du let kan kommunikere den ud til både interne og eksterne stakeholdere

Det er vigtigt, at du gør dig grundige overvejelser, når du skal definere virksomhedens vision. Det er nemlig ikke altid uden omkostninger at ændre visionen fra den ene dag til den anden, hvis du pludselig er nødt til at sadle om. 

Det betyder ikke, at du ikke løbende må ændre din vision, så den passer til et nyt og bedre udgangspunkt, men du bør altid gøre det velovervejet. Derudover skal du også være opmærksom på, om der er overensstemmelse mellem din vision og din mission

Forskellen på vision og mission

En vision og en mission er begge vigtige elementer i en virksomheds strategiske planlægning. Selvom begreberne let kan forveksles med hinanden, har de helt forskellige formål og fokus. 

Hvor visionen er en beskrivelse af et ønsket scenarie for fremtiden, er missionen en beskrivelse af virksomhedens eksistensberettigelse. Missionen beskriver, hvilke behov virksomheden udfylder for kunden og/eller samfundet, og hvilke opgaver den er sat i verden for at løse.

På den måde kan du bruge missionen til at skabe afgrænsning og fokus, hvilket i sidste ende bidrager til vækst. Den er nemlig også et konstant pejlemærke for, hvilke opgaver virksomheden ikke skal løse.

Visionen og missionen skal derfor besvare to forskellige grundlæggende spørgsmål:

  • Vision: “Hvor vil vi hen?”
  • Mission: “Hvad er vores formål?”

På den måde kan man sige, at missionen i høj grad beskriver virksomhedens nuværende aktiviteter, mens visionen beskriver virksomhedens ønskede fremtidige tilstand. 

Det betyder også, at missionen typisk er mere langtidsholdbar, da den handler om virksomhedens grundlæggende formål og eksistensberettigelse. Hvorimod en vision kan ændres løbende, i takt med at I lykkes med jeres mål, og jeres situation ændrer sig. 

Det er ikke usædvanligt, at ledere forveksler begreberne, når de skal finde frem til virksomhedens vision. Det betyder, at nogle ledere formulerer visioner, der ikke er fremtidsorienterede. 

Visionen skal handle om det ekstraordinære, som vi stræber efter at opnå, men som endnu ikke er blevet en realitet. Derfor skal visionen række udover det fundamentale formål og motivere os til at tænke større. Hvis din vision ikke møder det kriterie, er det desværre slet ikke en vision. 

De to begreber er altså forskellige, men tæt relaterede, og du kommer ingen vegne, hvis din vision og din mission peger i hver sin retning, eller hvis du ikke formår at skille begreberne ad.

Vision, mission og værdier

Værdier er også et vigtigt værktøj, der skal smides i puljen, når det handler om din virksomhedsstrategi. Værdier er nemlig de grundlæggende overbevisninger og principper, som virksomheden står for og arbejder ud fra.

Værdierne definerer virksomhedens identitet, og de ligger ofte til grund for handlinger og beslutninger både i ledelsen og blandt de ansatte. Værdier kan på den måde fungere som adfærdsmæssige retningslinjer, og de kan skabe den grundlæggende kultur på arbejdspladsen. 

Ofte bliver værdierne til en del af en virksomheds branding og markedsføring, der kan hjælpe med at adskille virksomheden fra konkurrenterne.

Tilsammen udgør vision, mission og værdier virksomhedens strategiske fundament og identitet, og det kan definere virksomhedens unikke retning og formål. Du kan derfor bruge de tre elementer til at rette jeres strategi ind, så den bliver konsistent og meningsfuld. Det kan være med til at tiltrække og fastholde kunder, dygtige medarbejdere og samarbejdspartnere. 

Det er dog afgørende, at jeres vision, mission og værdier er sammenhængende og harmonerer med hinanden. Hvis det ikke er tilfældet, kan det være sværere at opnå succes og økonomisk overskud, fordi I ikke er enige om, i hvilken retning i skal. 

Sådan laver du en god vision

Når du skal finde frem til en god og konstruktiv vision for din virksomhed, skal du som sagt tage udgangspunkt i, hvad du ønsker dig for fremtiden. Når du har fundet en vision, du tænker er passende, kan du stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Er visionen tilpas innovativ og nyskabende, og kan den forblive relevant i længere tid, eller er den et udtryk for en fiks idé, der blegner med tiden? 
  • Er din vision anderledes end dine konkurrenters? Jo mere unik visionen er, jo bedre vil den ofte være.
  • Er visionen stærk nok til at kunne klare ændringer i markedet? Hvis du befinder dig i et marked, der hurtigt kan forandre sig, er det vigtigt, at du på forhånd tager højde for eventuelle ændringer.
  • Er visionen et realistisk mål for fremtiden? Har du en idé om, hvordan I realiserer visionen? Hvis visionen kun er en vag og diffus forestilling, er den ikke konstruktiv.

Derudover bør din vision have fokus på det, der er uden for virksomheden. Visioner om gode arbejdsforhold, arbejdsglæde og kompetent arbejdskraft er essentielle fokuspunkter, men det bør ikke udgøre det ultimative langsigtede mål for virksomheden. 

Din virksomhed er sandsynligvis ikke kun sat i verden for at fungere som en god arbejdsplads. Derudover er det langt mere motiverende for dine medarbejdere, hvis de er med til at gøre en positiv forskel for samfundet eller den enkelte forbruger. Derfor bør din vision altid handle om dem, I gør en forskel for.

Guide til at finde din vision

Udfyld formularen her, så sender vi dig en guide til, hvordan du laver en god vision. Du får bl.a. nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, så du bliver klogere på den drøm, der skal ligge til grund for visionen. Derudover får du nogle gode råd til, hvordan du formulerer visionen, så den står helt skarpt.

"*" indikerer påkrævede felter

Du tilmelder dig samtidig Dineros nyhedsbrev, som du altid kan afmelde med et enkelt klik.

Brug visionen i din strategi

Når du har fundet frem til en god og inspirerende vision, er det tid til at sætte den i spil. Det gør du først og fremmest ved at sikre dig, at alle i virksomheden forstår og er enige i visionen. 

Det betyder at du skal gøre den til en del af din interne og eksterne kommunikation, og at du skal dele dine tanker med alle involverede. 

Visionen skal ikke bare samle støv i skuffen, den skal ud at leve. Derfor skal du aktivt integrere visionen i den strategiske planlægning, så det hele ikke bare ender med at være tomme ord. 

Det betyder også, at du skal bruge visionen som et filter, hver gang du skal træffe vigtige beslutninger. Spørg altid dig selv, om beslutningen er i overensstemmelse med virksomhedens vision. 

Derudover skal du huske at evaluere løbende, så du sikrer dig, at virksomheden bevæger sig i den rigtige retning ift. de overordnede mål I har sat. 

Det handler altså om, at du aktivt bruger visionen som et strategisk værktøj. Gør du det, opnår du nemmere de langsigtede mål, og du skaber en stærkere og mere sammenhængende virksomhed med en gunstig omsætning

Eksempler på visioner i danske virksomheder

Det er som sagt afgørende for en virksomhed at have mindst én god og skarp vision. Nogle gange kan visionen være mere omfattende og måske er den formuleret i punktform. 

Andre gange er det en enkelt, skarp sætning, der rummer essensen. Det er ikke alle virksomheder, der vælger at offentliggøre deres vision.

Vi har lavet en liste over nogle af de større virksomheders offentlige visioner. Flere af visionerne er uddrag.

BrandDeres vision
ØrstedAt skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.
ArlaAt skabe fremtidens mejeri for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis.
Too Good To Go At skabe en verden, hvor mad spises og ikke spildes.
Novo Nordisk Novo Nordisk stræber efter at være førende inden for alle de sygdomsområder, hvor de er aktive.
LEGO“A global force for learning-through-play”
Jysk– At være kundernes første valg.
– At være medarbejdernes første valg inden for detailhandel.
– At være verdens mest udbredte og profitable butikskæde.
Shaping New Tomorrow“Our vision is to deliver timeless and comfortable menswear respectful of traditions that are also considerate to our planet and its future generations.”
DanfossAt forbedre livskvaliteten for mennesker ved at mestre avancerede teknologier til gavn for kundernes løsninger og samtidig skabe værdi for alle interessenter.
Spar NordAt blive Danmarks mest personlige bank.
B&OAt skabe de mest eksklusive produkter, som imponerer, og er det ”nye” klassiske.
Mærsk“Our strategic vision is to become the Global Integrator, offering truly integrated logistics solutions that connect, protect and simplify our customers’ supply chains.”
Coloplast“Setting the global standard for listening and responding.”

Oftest stillede spørgsmål

En vision er en beskrivelse af et fremtidigt scenarie, som en virksomhed ønsker at arbejde imod. Det er en inspirerende overordnet beskrivelse af det endelige mål, der fungerer som en retning for vigtige handlinger og beslutninger.

Ordet “vision” stammer fra det latinske ord “visio”, der betyder “syn”. Ordet refererer til det at se eller forestille sig noget, der endnu ikke eksisterer, eller som ikke er synligt i øjeblikket. Virksomheder bruger ofte udtrykket til at italesætte fremtidige mål.

Mission og vision er to centrale elementer i en virksomheds strategi. Mission beskriver en virksomheds eksistensberettigelse – altså virksomhedens grundlæggende formål. Vision beskriver derimod den ønskede fremtidige tilstand eller det ultimative mål, som virksomheden stræber efter.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til Vision

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram