Spring til indholdet

Sidst opdateret 28/01/2019

Dinero Løn – Sådan fungerer det

Med Dinero Løn kan du lave én lønseddel om måneden direkte i Dinero – helt gratis!

Funktionen er et resultat af et samarbejde i Visma-familien. Vi har allieret os med eksperterne fra DataLøn, der har mange år på bagen som et suverænt løn-system. Kombinationen af os og DataLøn er blevet til Dinero Løn. En funktion, vi er meget stolte af!

Hvem kan bruge det? 

Alle Dinero Pro brugere! Men hvem skal så have løn?

  • Fx dig selv, hvis du er ejer af et selskab (ApS, IVS, eller A/S)
  • Eller dig, der ejer en personlig virksomhed (enkeltmandsvirksomhed, I/S eller PMV), hvor du har én til at hjælpe dig et par timer om ugen. Som ejer af en personlig virksomhed, skal du faktisk ikke lave løn til dig selv. Så er du kun dig selv – se i stedet denne guide.

Hvad kan jeg med fuktionen?

I første version kan du lave én lønseddel om måneden i Dinero – helt gratis. Hvad du kan (og ikke kan) med Dinero Løn, kan du se i dette link, hvor der er en fuld funktionsliste.

Du finder Dinero Løn ved at klikke på Bogføring –> Løn – og lad os så komme igang med, hvordan det fungerer 🙂P

Sådan laver du én gratis lønseddel om måneden med Dinero Løn

Som det allerførste skal du oprette din virksomhed i DataLøn. Det skal gøres fordi Dinero Løn er et samarbejde med DataLøn, hvor alle løn-beregningerne laves hos sidstnævnte.

Dinero Løn oprettelse

Oprettelsen skal du dog ikke tænke særlig meget på. Det hele sker helt automatisk for dig. Du skal bare sætte flueben ved:

  • At du accepterer betingelserne
  • At du accepterer, vi laver nul-indberetninger for dig. Det skal gøres, hvis du én måned ikke udbetaler løn. Vi gør det automatisk for dig ved accept af denne – så det vil være dumt, at sige nej til 😉
  • At du er registreret som arbejdsgiver hos Erhvervsstyrelsen. Det er et krav – ellers må du ikke udbetale løn

Når du har gjort det skal du blot trykke “Opret DataLøn konto” – og så er du igang!

Dinero Løn – Sådan fungerer det

Med Dinero Løn kan du lave én lønseddel om måneden direkte i Dinero – helt gratis!

Funktionen er et resultat af et samarbejde i Visma-familien. Vi har allieret os med eksperterne fra DataLøn, der har mange år på bagen som et suverænt løn-system. Kombinationen af os og DataLøn er blevet til Dinero Løn. En funktion, vi er meget stolte af!

Hvem kan bruge Dinero Løn? 

Alle Dinero Pro brugere! Men hvem skal så have løn?

  • Fx dig selv, hvis du er ejer af et selskab (ApS, IVS, eller A/S)
  • Eller dig, der ejer en personlig virksomhed (enkeltmandsvirksomhed, I/S eller PMV), hvor du har én til at hjælpe dig et par timer om ugen. Som ejer af en personlig virksomhed, skal du faktisk ikke lave løn til dig selv. Så er du kun dig selv – se i stedet denne guide.
Hvad kan jeg med Dinero Løn?

I første version af Dinero Løn kan du lave én lønseddel om måneden i Dinero – helt gratis. Hvad du kan (og ikke kan) med Dinero Løn, kan du se i dette link, hvor der er en fuld funktionsliste.

Du finder Dinero Løn ved at klikke på Bogføring –> Løn – og lad os så komme igang med, hvordan det fungerer 🙂

Ps. bogføringen af lønnen sker helt automatisk i Dinero! Aldrig har det være nemmere at lave løn ❤️

Sådan laver du én gratis lønseddel om måneden med Dinero Løn

Du er nu nået dertil, hvor du skal oprette din første medarbejder. Har du et selskab kan det sagtens være dig selv. Du opretter den første medarbejder ved at trykke på “Opret ny medarbejder”. Du skal selvfølgelig kun oprette én medarbejder én gang. Når de først er oprettet, vil de fremgå af dit overblik over medarbejdere.

Du skal være opmærksom på, at en medarbejder skal være oprettet SENEST fire bankdage før sidst bankdag i måneden – ellers når du ikke at udbetale løn den pågældende måned:

Dinero Løn - Opret medarbejder

Her udfylder du alle oplysninger på medarbejderen, og vælger om medarbejderen har fast månedsløn (funktionær) eller er timelønnet:

Opret medarbejder

Der er forskel på, hvordan du opretter en medarbejder med fast månedsløn – og hvordan du opretter en med timeløn. Begge gennemgår vi nedenfor.

Oprettelse af medarbejder – fast månedsløn (funktionær)

Den helt store forskel på at være fast månedslønnet og timelønnnet er ferie – altså hvorvidt det er med løn eller ej. Ved oprettelse af en medarbejder med fast månedsløn skal du gøre følgende:

Fast månedsløn - DInero

  • Vælg “Fast månedsløn”
  • Månedsløn: Angiv medarbejderens månedsløn før skat
  • Ferietillægsprocent: Udfyldes kun, hvis du vælger “Ferie med løn”. Ferieloven har bestemt, at denne minimum skal være 1% – du er dog velkommen til at sætte den højere
  • Skattekort: Vælg om det skal være medarbejderens “Hovedkort” eller “Bikort”. Hovedkort bruges, hvis lønnen er medarbejderens primære indkomst. Bikort bruges, hvis det medarbejderens sekundære indkomst
  • I “Ferie” vælges om din medarbejder har “Ferie med løn”, “Ingen feriepenge” eller “Anden feriepenge modtager (feks. FerieKonto)” – du kan se en yderligere forklaring på feriebegreberne her. Det typiske er “Ferie med løn”, hvorfor vi har udfyldt den automatisk.

Tilbage er nu blot at trykke “Opret medarbejder” og du er nu klar til at udbetale løn!

Oprettelse af medarbejder – timelønnet:

Oprettelse af en timelønnet medarbejder er stort set det samme, som ved en medarbejder, der har en fast månedsløn. Du opretter en timelønnet medarbejder således:

Løn timelønnet

  • Vælg “Timelønnet”
  • Timesats: Angiv medarbejderens timeløn (f.eks. 150 kr./timen)
  • Skattekort: Vælg om det skal være medarbejderens “Hovedkort” eller “Bikort”. Hovedkort bruges, hvis lønnen er medarbejderens primære indkomst. Bikort bruges, hvis det er medarbejderens sekundære indkomst
  • Ferie: Vælg “Ferie med løn”, “Ingen feriepenge” eller “Anden feriepenge modtager (f.eks. FerieKonto)”. Det typiske er “Anden feriepenge modtaget”, hvorfor vi har udfyldt den automatisk. Når du vælger denne indberettes medarbejderens løn automatisk til f.eks. FerieKonto. Så skal du blot sørge for at indbetale feriepenge en gang i kvartalet – vi skal nok fortælle dig hvornår.

Når ovenstående er udfyldt skal du blot trykke “Opret medarbejder” – og du er nu klar til at lave løn!

Bonusinfo:

Du kan sagtens oprette flere medarbejdere, men du kan kun lave løn til én medarbejder om måneden. Har du behov for mere, skal du kontakte DataLøn på [email protected] – husk at oplyse dem dit CVR-nummer.

Ligesom ved oprettelse af medarbejdere er der en lille forskel i, om du laver løn til en medarbejder med fast månedsløn eller en timelønnet medarbejder. Dem tager vi lige nedenfor.

Først og fremmest er det vigtigt, at du laver løn senest tre bankdage, før sidste bankdag i måneden. Hvis ikke du gør det, har du overskredet deadline og når ikke at indberette løn for den pågældende måned.

Sådan laver du en lønseddel

For at lave din lønseddel skal du ind på overblikket over dine medarbejdere. Det finder du ved at trykke på Bogføring -> Dinero Løn -> Ved den medarbejder, du skal lave løn for, klikker du på “Opret ny lønseddel”.

Lav løn funktionær

Løn til medarbejder med fast månedsløn (funktionær) 

Efter at have klikket på “Opret ny lønseddel” bliver du mødt af nedenstående:

Lønseddel funktionær

  • Bruttoløn og arbejdstimer: Er automatisk udfyldte. Lønnen har du valgt ved oprettelse af medarbejderen. Arbejdestimer svarer til at arbejde fuldtid
  • Feriedage: Skal kun udfyldes, hvis din medarbejder har afholdt ferie i lønperioden. Hvis ikke skal du angive 0 i begge felter. Du skal sørge for at holde styr på din medarbejders ferieregnskab
  • Kilometerpenge: Din medarbejder kan få udbetalt kilometergodtgørelse, hvis han/hun har kørt i sin egen private bil, for at løse en opgave for dit firma. Det gælder ikke kørsel til og fra arbejde. I feltet skal du angive, hvor mange kilometer medarbejderen har kørt i sin egen bil – udfra statens takster (3,56 kr./km – 2019 sats) udregner vi, hvor mange kroner din medarbejder skal have udbetalt. Du kan læse mere om kilometergodtgørelse her.

Tilbage er nu blot at trykke på “Gem løn”. Din lønseddel bliver nu sendt til godkendelse hos DataLøn – så snart den er godkendt sender vi dig en mail. I den mail er et link, du kan klikke på, for at få vide hvor meget, du skal overføre, til hvem. Lønsedlen er typisk godkendt to bankdage før sidste bankdag i måneden.

Løn til timelønnet medarbejder 

Efter at have klikket på “Opret ny lønseddel” bliver du mødt af nedenstående:

Timelønnet lønseddel

  • Bruttoløn og arbejdstimer af: Du skal udfylde, hvor mange timer din medarbejder har haft. Det ganger vi med den timeløn, du har angivet på medarbejderen, og udfylder automatisk “Bruttoløn”
  • Kilometerpenge: Din medarbejder kan få udbetalt kilometergodtgørelse, hvis han/hun har kørt i sin egen private bil, for at løse en opgave for dit firma. Det gælder ikke kørsel til og fra arbejder. I feltet skal du angive, hvor mange kilometer medarbejderen har kørt i sin egen bil – udfra statens takster (3,53 kr./km) udregner vi, hvor mange kroner din medarbejder skal have udbetalt. Du kan læse mere om kilometergodtgørelse her.
  • Tillæg: Her kan du angive, hvis din medarbejder skal have løntillæg eller i løbet af lønperioden er steget i timeløn. Lad os tage et eksempel. Børge er d. 11/7 steget fra 150 kr./timen til 160 kr./timen. Det giver ham 10 dage med i alt 80 timer til 150 kr./timen og 4 dage med 32 timer til 160 kr./timen. Du udfylder derfor arbejdstimer til 112 timer og skriver 320 kr. ((160-150)*32)) i “tillæg”.

Tilbage er nu blot at trykke på “Gem løn”. Din lønseddel bliver nu sendt til godkendelse hos DataLøn – så snart den er godkendt sender vi dig en mail. I den mail er et link, du kan klikke på, for at få vide hvor meget, du skal overføre, til hvem. Lønsedlen er typisk godkendt to bankdage før sidste bankdag i måneden.

Bonusinfo:

Du har mulighed for at sætte en lønseddel til automatisk at blive gentaget hver måned. Det betyder med andre ord, at du kun skal ind og lave lønsedlen én gang, for at den derefter bliver dannet og kører automatisk.

Vælger du denne mulighed skal du kun sørge for at betale til SKAT (A-skat og AM-bidrag), ATP og FerieKonto. Mere om det i guidens 4. del.

Automatisk lønseddel hver måned

Du skal selv stå for at overføre din løn til din medarbejder via din netbank. Det skal du gøre, så den er på din medarbejders bankkonto den sidste bankdag i måneden.

Hvor meget og hvor, du skal overføre til, fortæller vi dig. Du får en mail når lønsedlen er dannet. I den mail er der et link. Det link kan du åbne og se, hvor meget og hvem du skal overføre til.

Øvrige løn-deadlines:

I Dinero Løn er der følgende løn-deadlines, som du skal tage stilling til:

  • Oprettelse af ny medarbejder skal gøres senest fire bankdage før sidste bankdag i måneden (guidens 2. del)
  • Medarbejderens lønseddel skal være lavet senest tre bankdage før sidste bankdag i måneden (guidens 3. del)
  • SKAT: Du skal betale A-skat og AM-bidrag hver måned. Det gøres cirka 10 hverdage efter, du har udbetalt løn til din medarbejder. Du skal overføre denne manuelt fra din netbank.
  • ATP: Du skal betale ATP én gang i kvartalet. Du skal overføre denne manuelt fra din netbank.
  • FerieKonto: Du skal betale til FerieKonto én gang i kvartalet. Du skal overføre denne manuelt fra din netbank.

Med Dinero Løn sørger vi for at fortælle dig, hvor meget, hvornår og hvor du skal overføre penge til. Men selvom vi fortælle det til dig, er det selvfølgelig rart for dig at vide, hvornår løn-deadlines er. Derfor laver vi i nedenstående to tabeller.

Den ene med deadlines for, hvornår lønsedlen senest skal være oprettet for at du når det i den pågældende måned. Den anden med deadlines for betalinger.

Deadline for oprettelse af lønseddel

  Oprettelse af ny medarbejder  Oprettelse af lønseddel
Januar 2019 Mandag d. 28/1 kl. 16:00 Tirsdag d. 29/1 kl. 16:00
Februar 2019 Mandag d. 25/2 kl. 16:00 Tirsdag d. 26/2 kl. 16:00
Marts 2019 Tirsdag d. 26/3 kl. 16:00 Onsdag d. 27/3 kl. 16:00
April 2019 Tirsdag d. 23/4 kl. 16:00 Onsdag d. 24/4 kl. 16:00
Maj 2019 Mandag d. 27/5 kl. 16:00 Tirsdag d. 28/5 kl. 16:00
Juni 2019 Tirsdag d. 25/6 kl. 16:00 Onsdag d. 26/6 kl. 16:00
Juli 2019 Fredag d. 26/7 kl. 16:00 Mandag d. 27/7 kl. 16:00
August 2019 Tirsdag d. 27/8 kl. 16:00 Onsdag d. 28/8 kl. 16:00
August 2019 Tirsdag d. 27/8 kl. 16:00 Onsdag d. 28/8 kl. 16:00
September 2019 Tirsdag d. 24/9 kl. 16:00 Onsdag d. 25/9 kl. 16:00
Oktober 2019 Mandag d. 28/10 kl. 16:00 Tirsdag d. 29/10 kl. 16:00
November 2019 Mandag d. 26/11 kl. 16:00 Tirsdag d. 27/11 kl. 16:00
December 2019 Fredag d. 20/12 kl. 16:00 Mandag d. 23/12 kl. 16:00

 

Deadline for betalinger

Når du betaler løn skal du betale SKAT (A-skat og AM-bidrag), ATP og FerieKonto. SKAT betales månedligt. ATP og FerieKonto betales kvartalsvis.

Nedenfor er det angivet, hvornår du senest skal have betalt i den pågældende måned. F.eks. skal du i januar 2019 senest d. 17 januar betale for den løn, der er lavet i december 2018.

SKAT (A-skat & AM-bidrag) ATP  FerieKonto
Januar 2019 17. januar Ingen Ingen
Februar 2019 11. februar 7. februar 7. februar
Marts 2019 11. marts Ingen Ingen
April 2019 10. april Ingen Ingen
Maj 2019 10. maj 7. maj 7. maj
Juni 2019 11. juni Ingen Ingen
Juli 2019 10. juli Ingen Ingen
August 2019 10. august 7. august 7. august
September 2019 10. september Ingen Ingen
Oktober 2019 10. oktober Ingen Ingen
November 2019 11. november 7. november 7. november
December 2019 10. december Ingen Ingen

Med Dinero Løn skal du selv stå for at betale A-skat og AM-bidrag til SKAT – indberetningen sker automatisk. For at betale det, skal du logge ind på SKAT -> Erhverv – klik her. Men først skal vi finde ud af, hvor meget der skal betales.

Log ind i Dinero –> Bogføring –> Dinero Løn –> Tryk “til overførsel” –> Find beløbet udfor “SKAT”

A-skat og am-bidrag

Nu skal du logge ind på SKAT. Klik herefter på Ansatte -> Indberet til eIndkomst

Betal A-skat

Klik på “Betaling vedrørende eIndkomst” 

eIndkomst

I periode vælger du den måned, du skal betale for – i dette tilfælde 07.2018, der står for lønnen for juli 2018. Tryk til sidst på “Hent angivelsesoplysninger”.

Betaling eIndkomst

I nedenstående får du dine betalingsoplysninger. Du skal nu sætte betalingen til betaling i din netbank – brug her oplysningerne fra “betalingsidentitet”. Det var det!

Betal AM-bidrag og skat

Kan du ikke finde “Betaling vedr. eIndkomst”?

Typisk skyldes det, at du ikke er tilmeldt Indberetning til/Forespørgsel på eIndkomst – tag fat i SKAT for at høre mere.

Du vil modtage indbetalingskort fra hhv. ATP og FerieKonto i din virksomheds eBoks. På de indbetalingskort kan du se hvor meget og hvor du skal betale til 🙂

Nu bliver det rigtig smart!

Da du oprettede en bruger i 1. del oprettede vi automatisk en API-nøgle. Den får Dinero og DataLøn til at “snakke sammen”.

Med andre ord. Når din lønseddel er kørt, bogfører vi helt automatisk din løn – uden du skal gøre noget som helst! Bogføringen laves i et finansbilag. Du finder det under Bogføring –> Bilagsoversigt.

Bemærk:

Du skal dog selv sørge for at bogføre, når betalingen til SKAT, ATP og Feriekonto er hævet fra din bankkonto. Det kan du se mere om lige nedenfor, i guidens 8. del.

Selvom lønsedlen automatisk bliver bogført, skal du selv stå for at få bogfør når SKAT, ATP og FerieKonto hæver penge fra din bankkonto. Det sker på følgende tidspunkter:

  • SKAT (for A-skat og am-bidrag) – betales hver måned. Typisk omkring d. 10.
  • ATP og FerieKonto betales kun én gang i kvartalet. Vi fortæller dig, hvornår der er deadline for betalingen.

Lad os gennemgå, hvordan du bogfører betalingerne! Vi har udviklet nogle nemme bogføringsskabeloner, hvor du stort set kun skal tage stilling til datoen. Ikke noget med konto, modkonto og om beløbet skal være positivt eller negativt.

Alle skabeloner ligger under Bogføring -> Opret bilag -> Kolonnen “Ansatte”:

Betaling skat, am-bidrag, atp og ferie

SKAT (for A-skat og am-bidrag)

SKAT hæver beløbet på én postering, men du skal faktisk dele dem ud i dit regnskab. Hvor meget du skal betale i hhv. A-skat og AM-bidrag kan du se på den pågældende lønseddel.

Lad os tag et eksempel, hvor der d. 10/10/2018 er hævet 2.000 kr. i en betaling til SKAT – 1.950 kr. er A-skat mens 50 kr. er AM-bidrag. Du udfylder derfor bogføringsskabelon således:

Betale A-skat og AM-bidrag

Til sidst trykker du på “Godkend”. Så er betalingen af A-skat og AM-bidrag bogført.

Betaling af ATP

Som tidligere nævnt sender ATP dig et indbetalingskort (det lander i din virksomheds e-Boks), med oplysninger om hvor meget og hvor du skal overføre pengene til. Det kommer altså ind som en postering for sig selv på din bankkonto.

Lad os sige, at du for 3. kvartal 2018 skal betale 597 kr. Betalingen er hævet fra din bankkonto d. 15/10/2018. Du udfylder så skabelonen således:

ATP betaling

Slut af med at trykke på “Godkend” og det er bogført.

Betaling til FerieKonto

På samme måde som ATP sender FerieKonto dig et indbetalingskort (det lander i din e-Boks), med oplysninger om hvor meget og hvor du skal overføre pengene til. Det kommer altså ind som en postering for sig selv på din bankkonto.

I det her tilfælde skal vi indbetale 6.000 kr. for 3. kvartal 2018. Det er hævet fra din bankkonto d. 15/10/2018. Skabelon udfyldes således:

Betaling af ATP

Slut af med at trykke på “Godkend” og det er bogført.

Vi håber, du bliver glad for funktionen! Har du spørgsmål eller kommentarer er du mere end velkommen til at tage fat i vores support. Har du behov for mere, end vi kan tilbyde, skal du tage fat i DataLøn. Det gør du på [email protected] 🙂

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Så mange har tilmeldt sig

0

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?