Fordele og ulemper ved papegøjeplader

KWAAK! Overvejer du papegøjeplader på din bil? Så se med her. I denne artikel giver vi dig nemlig et overblik over de fordele og ulemper, der er ved papegøjeplader. Faktorer som afgifter, anvendelighed og skat kan spille ind på dit valg.


Hvad er papegøjeplader?

Papegøjeplader er en mellemting mellem gule og hvide nummerplader. De giver dig mulighed for at anvende din bil til både privat- og erhvervskørsel. Sidst i indlægget kan du se en samlet oversigt over, hvad du må med en bil på papegøjeplader.

Der er en række fordele og ulemper ved at vælge papegøjeplader, som du kan læse mere om i artiklen her. Der er nemlig en række forskelle på gule plader og papegøjeplader, du skal være opmærksom på.

En tommelfingerregel er, at det ikke kan betale sig at vælge papegøjeplader på en lille bil. Og hvis bilen er for lille, kan det være, at den ikke engang er kvalificeret til papegøjeplader. Derimod kan det nogle gange betale sig, hvis du vælger en stor, dyr bil.

Og så er det vigtigt at understrege: At køre på papegøjeplader er ganske lovligt, selvom du kun bruger den til privat kørsel. Så du må gerne som privatperson vælge papegøjeplader til din bil, selvom du ikke har nogen intentioner om at bruge den til erhvervskørsel.

Det er altså dine behov, der afgør, om du bør vælge papegøjeplader. Så læs med, hvis du vil blive klogere på fordelene ved papegøjeplader og finde ud af, om det kan betale sig for dig.

Hvis du vil beregne værdien af fri bil, dvs. det beløb som du skal indberette hver måned, hvis du eller din medarbejder har fri bil, kan du gå til vores beregner her.

Fordele ved at vælge papegøjeplader

Hvis du skal bruge din firmabil til private ærinder, kan det måske betale sig at vælge papegøjeplader frem for hvide plader. Der er nemlig et par økonomiske fordele, som gør, at det kan betale sig for nogle at vælge den løsning. Fordelene er:

At bilens pris er lavere her og nu, skyldes den lavere registreringsafgift, der er på biler med papegøjeplader. Momsfradraget skyldes, at bilen bliver brugt delvist til erhvervskørsel. Nedenfor kan du læse mere om registreringsafgiften og moms på en bil med papegøjeplader.

Bilens pris er lavere her og nu

En af de helt store fordele ved en bil på papegøjeplader er, at der er en markant lavere registreringsafgift end for biler på hvide plader. I hvert fald hvis vi taler benzin- og dieselbiler.

På papegøjeplader skal du kun betale 50% i registreringsafgift. Til sammenligning skal du for en bil med hvide plader betale:

  • 25% i afgift for de første 65.000 kr. af afgiftsværdien
  • 85 % af afgiftsværdien fra 65.000 kr. – 202.200 kr.
  • 150 % af resterende over 202.200 kr. 

Det vil sige, at jo dyrere bilen er, jo mere sparer du i afgift på en papegøjepladebil. Her og nu skal du altså betale mindre for bilen, hvis du køber den på papegøjeplader, end hvis du køber den på hvide plader.

Papegøjeplader på el- og hybridbiler

For el- og hybridbiler er registreringsafgiften allerede så lav, at differencen ofte er for lille til, at det kan betale sig.

På elbiler, der udleder 0 gram CO2 pr. km. (nul-emissionskøretøjer), er der et fradrag på registreringsafgiften på 900 kr. (2023) pr. kWh batterikapacitet (højst 45 kWh). Fradraget falder hvert år og bortfalder fra og med 2025. I 2024 er fradraget 500 kr. pr. kWh.

På hybridbiler, der udleder mere end 0 men mindre end 50 g CO2 pr. km. (lav-emissionsbiler), bliver afgiften beregnet efter de almindelige regler. Med en lav-emissionsbil betales der dog kun 50%, når bilen er registreret i 2022, 55% i 2023, 60% i 2024 og 65% i 2025.

Derfor kan papegøjeplader ikke altid betale sig på el- eller hybridbiler.

Træk moms fra

Når du leder efter en bil på papegøjeplader, skal du, udover afgiften, huske at regne de specielle momsregler med i prisen. Det er bilens vægt, der afgør, hvor meget moms du kan trække fra.

Hvis bilen vejer mellem 3.001 og 4.000 kg., kan du forvente delvist fradrag for købsmomsen og momsen af de løbende driftsudgifter. Det fradrag kan variere, efter hvor meget du bruger bilen til henholdsvis privat- og erhvervskørsel. Derfor skal du huske at holde et kørselsregnskab.

Hvis bilen vejer 3.000 kg eller mindre., kan du ikke trække noget af købsmomsen fra. 

Til gengæld kan du få fuldt fradrag for momsen på driftsudgifterne, hvis din virksomheds salg af momspligtige varer og ydelser er på mere end 50.000 kr. om året. Det vil sige udgifter til vedligeholdelse, bilpleje, brændstof, færgebilletter, dæk og lignende.

Hvis bilen er leaset, kan du få delvist momsfradrag. Men det kræver, at din virksomheds salg af momspligtige varer og ydelser er på over 50.000 kr. om året. Det delvise fradrag er 1/3 af den moms, du betaler af lejen.

Ulemper ved at vælge papegøjeplader

Selvom prisen for en bil på papegøjeplader er lavere her og nu, er det ikke sikkert, at det kan betale sig for dig. Der er nemlig også en række ulemper:

  • Ingen bagsæder
  • Begrænset udvalg
  • Privatbenyttelsesafgift
  • Særlige skatteregler

Men det er ikke sikkert, at ulemperne rammer dig. Det kan du vurdere ved at læse mere om dem her.

Ingen bagsæder

Om det er en ulempe afhænger af, hvad du skal bruge bilen til. Men biler på papegøjeplader må ikke have bagsæder. Det er fordi, den skal være indrettet til gods frem for transport af passagerer. 

Derfor skal du vælge en bil uden bagsæder, hvis du vil have papegøjeplader på den. Og da det ikke kun er papegøjer, der har brug for at trække sydpå om vinteren, kan manglen på bagsæder måske blive lidt upraktisk, hvis du havde tænkt dig at tage din familie med på bilferie.

Udvalget er ikke så stort

På grund af bagsæderne er udvalget af biler, der kan køre på papegøjeplader, en del mindre end udvalget af biler, der kan køre på hvide plader. Det skyldes, at papegøjeplader er et dansk fænomen og derfor ikke tænkt ind i bilfabrikanternes produktionsstrategi.

Nogle firmaer tilbyder at ombygge bilen, så den ikke har bagsæder. Men mange firmaer beskæftiger sig slet ikke med at lave den ombygning, som bilen kræver, fordi det ikke kan betale sig.

Det er heller ikke alle personbiler, der kan ombygges. Det er nemlig et krav, at varerummet fylder en del af kabinen for at være lang nok.

Privatbenyttelsesafgift

Når du har tjekket prisen uden registreringsafgift og inklusiv moms, er bilen en del billigere på papegøjeplader end på hvide plader.

Men én fjer bliver sjældent til fem papegøjer, så der er selvfølgelig et men. For det er alligevel ikke sikkert, at det kan betale sig at købe bilen til den mindre pris. 

Som ejer af en bil på papegøjeplader skal du nemlig betale en årlig privatbenyttelsesafgift. Og den afhænger af bilens vægt og indregistreringsdato. Her er et skema over privatbenyttelsesafgifterne for 2023 med de aktuelle satser.

Bilens vægtBil registreret første gang mellem d. 2. juni 1998 og d. 24. april 2007Bil registreret første gang d. 25. april 2007 eller senere
0 – 2.000 kg.1.120 kr. pr. år6.250 kr. pr. år
2.001 – 3.000 kg.6.250 kr. pr. år6.250 kr. pr. år
3.001 – 4.000 kg.6.250 kr. pr. år18.560 kr. pr. år

Det vil sige, at hvis du fx køber en lille bil på papegøjeplader til 123.000 kr. inkl. moms i stedet for den samme bil på hvide plader til 160.000 kr. inkl. moms, sparer du umiddelbart 37.000 kr. 

Men på grund af privatbenyttelsesafgiften vil der kun gå seks år, før besparelserne bliver udlignet. Og hvis du derefter vil sælge bilen videre, er den meget mindre værd på papegøjeplader, end den ville have været på hvide plader.

Køber du til gengæld en stor, dyr bil på papegøjeplader til 706.000 kr. inkl. moms i stedet for 1.045.000 kr. på hvide plader, sparer du umiddelbart 340.000 kr. 

Her vil det tage cirka 18 år, før privatbenyttelsesafgiften indhenter besparelsen. Og så har bagsæderne ikke længere så stor indflydelse på bilens værdi, hvis du skal sælge den videre. Så i sådan et eksempel kan det måske godt betale sig.

Er din bil leaset, skal du betale 50% af den fulde privatbenyttelsesafgift.

Særlige skatteregler

Der gælder særlige skatteregler for biler på papegøjeplader, og de afhænger af, hvilket scenarie der er tale om. Der er overordnet to scenarier, og de er:

  1. Dig – som arbejdsgiver eller privatperson
  2. Dine medarbejdere

Dine medarbejdere med bil på papegøjeplader skal betale skat af værdien af fri bil. Som arbejdsgiver kan du ikke trække alle udgifterne fra i din virksomheds regnskab. Læs mere om de to forskellige scenarier herunder.

Skatteregler for arbejdsgivere i papegøjepladebil

Hvis du er privatperson, kan du naturligvis ikke trække noget fra i din virksomheds regnskab. Og så kan du se bort fra de særlige skatteregler.

Som virksomhedsejer kan du trække nogle udgifter fra i din virksomheds regnskab, men ikke alle. Du kan nemlig kun inkludere omkostningerne i virksomhedens regnskab, som har med erhvervskørslen at gøre.

Så for at holde din private og erhvervsmæssige kørsel adskilt, er du nødt til at føre et kørselsregnskab. Det kan du nemt gøre med en kørebog

Du kan downloade vores skabelon til kørselsgodtgørelse gratis og lave den manuelt. Du kan også gøre det endnu nemmere via Mileage Book, som du kan integrere i dit regnskab i Dinero.

Har din bil gule plader på? Så kan du læse mere om, hvordan du omregistrerer fra gule plader til papegøjeplader.

Skatteregler for medarbejdere i papegøjepladebil

Hvis din medarbejder har fået en bil med papegøjeplader, kan hun bruge sin firmabil privat. Det vil sige, at hun har fået det, der kaldes fri bil. Og det skal hun betale skat af.

Hver måned skal du altså indberette værdien af fri bil sammen med din medarbejders løn. Hvis du vil beregne, hvor meget du skal indberette for bilen om måneden, kan du enten gøre det selv eller bruge vores beregner. 

Beregn, hvad du skal indberette hver måned

De eneste tal, du skal have klar for at bruge vores beregner, er bilens pris og grøn ejerafgift. Hvis bilen er tre år eller yngre, er bilens pris nyvognsprisen. Nyvognsprisen er den pris, du betaler hos en forhandler, når du køber bilen som ny. 

Er bilen over tre år gammel, er bilens pris købsprisen. Købsprisen er 75% af nyvognsprisen. Det vil sige, at du beregner købsprisen således: 

Købspris = nyvognspris x 0,75

De tre år tæller fra 1. indregistrering og 36 måneder frem.

Uanset om du skal bruge nyvognsprisen eller købsprisen, skal du altid beregne med mindst 160.000 kr. Sådan er reglerne hos Skattestyrelsen. Det vil sige, at hvis nyvognsprisen eller købsprisen egentlig er under 160.000 kr., skal du stadig sætte prisen til 160.000 kr.

Vil du hellere beregne værdien af fri bil manuelt?

Så skal du først beregne bilens værdi. Det er nyvognsprisen eller købsprisen ganget med satsen. Om du skal bruge nyvognsprisen eller købsprisen afhænger af, hvor gammel din bil er, som vi skrev tidligere. Husk dog, at prisen altid er mindst 160.000 kr.

Hvis din bil er ny eller højst tre år, er din bils pris nyvognsprisen. Det er den pris, du skal betale hos forhandleren, når du køber bilen fra ny. Efter tre år skal du beregne nyvognsprisen igen, og denne gang er det 75% af nyvognsprisen.

Hvis din bil er mere end tre år, skal du bruge købsprisen til at beregne bilens værdi. De tre år tæller fra 1. indregistrering og 36 måneder frem.

Når du har fundet din bils pris, skal du gange den med satsen. Der er to satser – én for bilens værdi op til og med 300.000 kr. og én for bilens værdi over 300.000 kr. Du kan se satserne for bilens værdi i tabellen under.

Frem til 30. juni 2021Fra 1. juli 20212022202320242025
Sats for bilens værdi under 300.000 kr.25%24,5%24%23,5%23%22,5%
Sats for bilens værdi over 300.000 kr.20%20,5%21%21,5%22%22,5%

Eksempel på udregning af bilens værdi

Hvis du køber en bil til 300.000 kr., skal du beregne dens værdi efter én sats. I 2022 er bilens værdi efter én sats 24 % af prisen på 300.000 kr. Det vil sige, at bilens værdi er:

300.000 kr. x 0,24 = 72.000 kr.

Det er specifikke satser afhængig af bilens værdi, du skal bruge. Det vil sige, at hvis du køber en bil til 500.000 kr., skal du beregne dens værdi efter to satser. Det ser sådan ud:

Bilens værdi efter én sats er 24 % af 300.000 kr., så:

300.000 kr. x 0,24 = 72.000 kr.

Og efter to satser er den 21 % af de resterende 200.000 kr. Det vil sige:

200.000 kr. x 0,21 = 42.000 kr.

Og så er bilens værdi: 73.500 kr. + 41.000 kr. = 114.000 kr.

Når du har beregnet bilens værdi, skal du beregne miljøtillægget. Her skal du bruge bilens årlige grønne ejerafgift og gange med satserne for miljøtillæg. Dem kan du se her:

% af grøn ejerafgift:

  • Indtil d. 30. juni 2021: 150 %
  • Fra d. 1. juli 2021: 250 %
  • 2022: 350 %
  • 2023: 450 %
  • 2024: 600 %
  • 2025: 700 %

Eksempel på udregning af miljøtillæg

Din bil har en årlig grøn ejerafgift på 940 kr., og derfor har din bil fra 2022 en miljøafgift på 350 % af 940 kr. Det vil sige, at miljøtillægget er:

940 kr. x 3,5 = 3290 kr.

Når du har beregnet værdien af din bil samt miljøtillægget, kan du beregne det beløb, du skal indberette hver måned.

Det gør du ved at lægge bilens værdi sammen med miljøafgiften og derefter dividere med antallet af måneder på et år, altså 12.

Eksempel på den samlede udregning af værdi af fri bil

Din bil koster 500.000 kr., og den årlige ejerafgift er 940 kr. 

Bilens værdi: 

300.000 kr. x 0,24 = 72.000 kr.

200.000 kr. x 0,21 = 42.000 kr.

72.000 kr. + 42.000 kr. = 114.000 kr.

Miljøtillægget:

940 kr. x 3,5 = 3.290 kr.

Årlig værdi af fri bil:

114.000 kr. + 3290 kr. = 117.290 kr.

Værdi af fri bil pr. måned:

117.290 / 12 = 9.774,17 kr.

Sammen med din medarbejders løn, skal du altså hver måned i 2022 indberette 9.774,17 kr. som værdi af fri bil.

Skatteregler for leasede biler

Hvis din bil er leaset, kan du få bilens beregningsgrundlag for fri bil fra leasingselskabet. Frem til d. 31. januar 2020 har beregningsgrundlaget været leasingselskabets indkøbspris. Men fra og med d. 1. februar 2020 er det den omberegnede nyvognspris, der gælder.

Det vil sige, at hvis bilen er taget i brug før d. 1. februar, gælder de nye regler om genberegning ikke. Hvis den er taget i brug d. 1. februar eller derefter, gælder de.

Fra og med den måned, hvor bilens værdi er blevet omberegnet og indtil tre år efter bilens første registrering, er det den omberegnede værdi, du skal bruge som beregningsgrundlag.

Skal du have hvide plader på din papegøjepladebil? Læs alt om omregistreringen her.

Må jeg bruge firmaets varebil til andet end arbejdskørsel?

Det er en jungle at finde rundt i reglerne for, hvornår du må køre privat i de forskellige varebiler – uden at der skal betales mere i registreringsafgift. Nedenstående tabel er en oversigt over, hvad der er tilladt og ikke tilladt i varebiler og mandskabsvogne.

Formål med kørselMandskabsvognIkke specialindrettede varebiler på gule pladerSpecialindrettede varebilerVarebiler på papegøjeplader
Give ægtefælle et lift til/fra arbejde❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Aflevere/hente børn på vej til/fra arbejde❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Have autostol i bilen❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre børn til/fra fritidsaktiviteter❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt
Handle ind på vej til/fra arbejde❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre på genbrugsstation/-pladsen med privat haveaffald❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt
Have personer med, som ikke er ansat i virksomheden❌Ikke tilladt❌✔
I særlige tilfælde – kørslen skal være erhvervsmæssigt begrundet

Tilladt – kørslen skal være erhvervsmæssigt begrundet (denne type varebil må medtage personer ifm. svinkeærinder)
✔Tilladt
Have private genstande i bilen❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt❌✔
Kørslen skal have et lovligt formål – hvis genstandene fx er en fritidsaktivitet, (der foretages som svinkeærinder til/fra arbejde) er det tilladt
✔Tilladt
Køre privat med hestetrailer❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt
Bruge bilen til privat flytning❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt❌Ikke tilladt✔Tilladt
Hente mad i arbejdstiden❌✔
Er kun tilladt, hvis den ansatte alligevel foretager lovlig kørsel og ikke afviger væsentligt fra den direkte rute
✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre til overnatningssted (fx hotel ifm. arbejde) langt fra egen bopæl❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre til byggemarked for at købe materialer/reservedele til firma i arbejdstiden✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre til kursus eller anden undervisning❌Ikke tilladt✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Hente eller sætte kolleger af i forbindelse med lovlig (erhvervsmæssig) kørsel mellem hjem og arbejde❌✔
Opsamling/afsætning skal ske på opsamlingssteder – som ikke må være kollegas private bopæl, hvis turen afviger væsentligt fra den direkte rute
❌✔
Skal være beordret
✔Tilladt✔Tilladt
Køre hjem til bopæl som led i vagtordning❌✔
Der skal være et formål med vagtordningen, som nødvendiggør brug af vognen, og den vagthavende medarbejder skal være på vagt i hele valgperioden
✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt
Køre hjem til privat bopæl❌✔
Kun tilladt ved betydelig afstand mellem privat bopæl og virksomhedens adresse (fx anden by eller landsdel).
Derudover skal afstanden mellem arbejdspladsen og virksomhedens adresse være større end afstanden mellem medarbejderens bopæl og arbejdspladsen
❌✔
Ansatte må køre op til 25 gange om året, når bilen næste dag skal bruges erhvervsmæssigt, eller hvis der køres fra bopæl til arbejde dagen efter, den har været brugt erhvervsmæssigt. Selvom begge kørsler er til og fra én begivenhed, tæller det for to kørsler
✔Tilladt✔Tilladt
Køre til kundemøder i arbejdstiden✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt✔Tilladt

Ovenstående er en vejledende oversigt fra Motorstyrelsen.

Oftest stillede spørgsmål

Prisen på papegøjeplader er 1.180 kr. i 2023.

Den helt store fordel ved papegøjeplader er den lavere registreringsafgift, der kan gøre købsprisen på en bil med papegøjeplader markant lavere, end hvis du køber den på hvide plader.

Den største ulempe ved papegøjeplader er den årlige privatbenyttelsesafgift, der kan æde de andre besparelser op. Det regnskab afhænger af bilens størrelse og pris.

Om det kan betale sig med papegøjeplader afhænger af, hvilken bil du vil købe og af dine behov.

Savanna Ankjær
Savanna Ankjær Visma Dinero
Savanna er uddannet journalist. Hos Visma Dinero gør hun sit bedste for at formidle svært stof på en måde, så det bliver hurtigt og nemt at forstå. Sammen med resten af teamet udvikler hun også nyt indhold til dig, der gerne vil i gang med din egen virksomhed – eller allerede har en.

Skriv en kommentar

22 kommentarer

  1. Hej, Vi overvejer at flytte vores privat bil nr. to over i vores firma, da den udelukket bliver brugt i firmaet, dog er den parkeret her hjemme 500m fra firmaet, da jeg køre ud her fra. Bilen er en Toyota avensis 2,0 Disel fra 2008, værdi omkring de 30.000kr og har 2 el 4 år tilbage. Tanken er jeg er træt af at betale for div. regninger og føre kørebog når alt forbrug ligger i firmaet og så kan firmaet lige så godt tage tabet. Er der nogen ideer til hvordan og hvad jeg skal gøre?

    1. Hej Jens

      Der er en del ubekendte, så jeg vil anbefale, at du kontakter en revisor og hører, hvad der bedst kan give mening for jer, og hvordan omregistrering m.m. skal foregå.

      Vi har skrevet lidt om gulplader vs. papegøjeplader, som du med fordel kan læse: https://dinero.dk/tips/gule-plader-papegoejeplader/

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  2. Hej, Jeg overvejer at købe en gulpladebil og få den indregistreret på papegøjeplader. Hvis jeg køber den som virksomhed, enkeltmandsfirma og fører kørebog, bliver jeg så beskattet af fri bil ved anvendelse privat? Hvis jeg køber den som privatperson, så kan jeg få kørselsgodtgørelse for de km jeg kører i erhvervsøjemed? mvh Jesper Carlsen

  3. skal man beskattes af en varebil på papegøjeplader, hvis firmaet er enkeltmands firma eks. personlig ejet eller I/S, I såfald vil det eks. være indehaveren der kører i den eks. et pizzaria. Skal man beskattes af en papegøjeplade bil, hvis det er APS selskab?

    1. Hej Peter

      Jeg er ikke sikker på om du skal beskattes af fri bil, her må jeg henvise til SKAT. Der betales en privatbenyttelsesafgift og det er måske det eneste du faktisk skal betale. Jeg ville dog lige vende det med SKAT, så du er helt sikker.

      Hvis din medarbejder har fået en bil med papegøjeplader, kan medarbejderen bruge sin firmabil privat. Det vil sige, at medarbejderen har fået det, der kaldes fri bil. Og det skal medarbejderen beskattes af

      De bedste hilsner Rasmus – Dinero Support

  4. Tak for en fin gennemgang. Men der er et punkt der mangler – elbil. Der er ingen eller næsten ingen registreringsafgift på. Kan det stadig betale sig med papegøjeplader eller vil det give mere mening at købe en på hvide plader? Hvad vil det betyde for regnskabet i en enmandsvirksomhed ift at kunne trække alt fra på en bil på papegøjeplader mod at betale strafafgiftwn på godt 6k om året?

    1. Hej Nils

      Vi har tilføjet et afsnit om el-biler 🙂 Den bedste løsning for dig afhænger af flere ting, så det kan vi ikke svare på desværre.

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  5. Jeg har papegøjepladebil, der benyttes til privatkørsel. Ind imellem kører jeg for 2 firmaer med CVR nummer, hvor jeg får kørepenge, pr kørt kilometer, efter statens takster. (Ingen løn)På nuværende tidspunkt betaler jeg den fulde privat benyttelses afgift – kan jeg få nedsat denne afgift, da jeg også benytter bilen for at køre for cvr registrerede firmaer og kun får udbetalt kørepenge?

    1. Hej Tommy

      Det kan jeg desværre ikke give dig et helt konkret svar på, da det er nogle ret indviklet regler herom.

      Jeg vil klart anbefale du spørger direkte hos SKAT, så du kan forklare din konkrete situation og få et mere nøjagtigt svar.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  6. Hej Lasse. Jeg håber det stadig er aktuelt at kunne skrive og spørge om spørgsmål? Ser du jeg står og skal til at købe en brugt land cruiser der er på gule plader (godstransport), men da jeg ikke har firma (dvs at den skal være til privat kørsel og der vil kun være 2 sæder i) kan det så lade sig gøre at eje bilen til privat brug på papegøjeplader? Mvh

    1. Hej Søren

      Vi er faktisk i tvivl herinde om det overhovedet er muligt at få en papegøjeplade bil uden at have et firma. Det er muligt at få tildelt en papegøjepladebil af sin arbejdsplads hvis man er ansat under andre forhold, men om du selv kan få lov at registrere den under papegøjeplader uden at have et firma, ved vi faktisk ikke og kan ikke lige finde frem til desværre.

      Rigtig god dag De bedste hilsner Frederik Nielsen, Support chef

  7. Hej, Hvis jeg som medarbjder låner en firmabil på papegøjeplader en enkelt dag, til noget privatkørsel, så jeg så betale for et dagsbevis, ligesom på en gulplade bil? Mvh Gitte

    1. Hej Gitte

      Med en bil der har papegøjeplader viser man, at der er betalt afgift i et omfang, så man både må bruge bilen til erhverv og til privat kørsel. Der vil min klare vurdering, at du ikke skal betale for et dagsbevis 🙂

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  8. Hej Anders

    Bogføringsmæssigt er det klart mest favorable at have guleplade bil, da der er mange forskellige regler og forhold man skal være opmærksom på mht. papegøjepladebiler. Dog er det muligt at have det, og du kan læse meget mere om det her: https://dinero.dk/support/papegoejeplader/

    Jeg håber det svaret dit spørgsmål og ønsker dig en forsat god søndag 🙂

    De bedste hilsner Morten – Dinero Support

  9. Hej Jeg har en Subaru Forester (2 sæder) på gule plader. Kan det betale sig at få papegøjeplader på den og vil det ændre noget ift den vægtafgift jeg betaler for nuværende? Og hvad ville det i givet fald koste? Vh Anders

  10. Hej Jeg har en Subaru Forester (2 sæder) på gule plader. Kan det betale sig at få papegøjeplader på den og vil det ændre noget ift den vægtafgift jeg betaler for nuværende? Og hvad ville der i givet fald koste? Vh Anders

  11. Bliver jeg som virksomhedsejer ikke beskattet af fri bil med en bil på papegøjeplader, efter som der er begrænset fradrag på driftsudgifter? Har lidt svært ved at tolke det i skriver som virksomhedsejer

    1. Hej Erik

      Jeg er ikke sikker på om du skal beskattes af fri bil, her må jeg henvise til SKAT. Der betales en privatbenyttelsesafgift og det er måske det eneste du faktisk skal betale. Ville dog lige vende det med SKAT, så du er helt sikker.

      De bedste hilsner, Lasse – Dinero Support

  12. Hej. Om papegøjeplader skriver i under Privatbenyttelsesafgift at “Er din bil leaset, skal du betale 50% af den fulde privatbenyttelsesafgift.”

    Men om bilen er leaset eller betalt kontant har vel ingen betydning for afgiftens størrelse?

    Vh Mathias

    1. Hej Mathias

      Helt konkret, så skal du betale årlig privatbenyttelsesafgift ved køb af en bil på papegøjeplader.

      Privatbenyttelsesafgift bliver opkrævet i forbindelse med vægtafgiften eller den grønne ejerafgift, og afgiften afhænger af, hvordan bilen bliver brugt.

      I skemaet der er lige over sætningen du henviser til, der kan du se den årlige privatbenyttelsesafgift som skal betales. Den vil så være halveret, hvis du benytter bilen både til privat og erhvervsmæssig kørsel.

      Bruger du bilen både til privat og erhvervskørsel, betaler du altså halvdelen af afgiften. Bruges bilen kun til privat kørsel, betaler du hele afgiften.

      Når bilen er leaset, og du eller virksomhedens medarbejdere også bruger den til privat kørsel, skal du betale 50 % af den fulde privatbenyttelsesafgift.

      Hvilket så helt konkret i mange tiltælde vil være det samme, som hvis du købte den.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  13. Har fået firmabil på papegøjeplader af min arbejdsplads. Den er indrettet uden bagsæder. Jeg skal ikke betale skat af fri bil, da den udelukkende skal bruges til kundebesøg hjemmefra. Men må jeg godt sætte mit barn af i børnehaven på vejen og holde ind og købe frokost som med gulpladebiler (1000 km svinkeærinder)?

    1. Hej Søren

      Som udgangspunkt, må du gerne bruge din bil på papegøjeplader til privatkørsel.

      Hvis du vælger at få papegøjeplader på din bil, kan du både anvende bilen til privatkørsel og erhvervskørsel. Papegøjeplader er nemlig en mellemting mellem hvide plader og gule plader.

      De specifikke regler kender vi dog ikke, og her vil anbefalingen være at du kontakter SKAT eller din arbejdsgiver for at høre de konkrete regler.

      De bedste hilsner Rasmus – Dinero Support

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram