Spring til indholdet

Dinero Løn v2 – et endnu bedre lønsystem!

Masser af forbedringer til Dinero Løn – blandt andet udbetaling og indberetning af B-honorar. Læs alle forbedringerne i dette indlæg.

Juli 2018 var måneden, hvor vi gik i luften med et indbygget lønsystem, som vi kaldte Dinero Løn.

Systemet lavede vi i samarbejde med løneksperterne fra DataLøn, der også er en del af Visma-familien.

Vi har sat os sammen igen – og det er blevet til en masse forbedringer, vi nu kan løfte sløret for.

Dinero Løn 2.0

Med Dinero Løn kan du lave én lønseddel hver måned – helt gratis. Det er altså skabt til den nystartede virksomhed, hvor der kun er én på lønningslisten, fx dig selv.

Nye funktioner 💪

Udover alt det, du kunne med Dinero Løn 1.0, har vi nu tilføjet følgende muligheder:

  • Du kan udbetale acontoløn og diæter (rejsegodtgørelse).
  • Ferieregnskab på de enkelte lønsedler.
  • Bedre håndtering af fratrådte medarbejdere, så historikken altid er der.
  • Nyt og forbedret layout på lønsedlen. Glæd dig – det er Danmarks flotteste og lettest forståelige lønseddel 😉
  • Bedre historik på skyldige beløb (til medarbejderen, SKAT, ATP og FerieKonto). Du kan nu se seks måneder.
  • Mulighed for at trykke på “Bogfør” på de skyldige beløb i “Til overførsel”.
    Skal du fx betale 1.750 kr. i A-skat og 250 kr. i AM-bidrag, kan du trykke “Bogfør” – så overfører vi automatisk beløb og dato til bogføringsskabelonen. Du skal bare lige vælge bankkontoen og trykke på bogfør.
  • Sidst, men ikke mindst, har du nu mulighed for at indberette et B-honorar til en freelancer gennem Dinero Løn. Honoraret bliver indberettet og bogført automatisk.
    Den er jeg faktisk lidt stolt af, for det var besværligt før. Så den bruger vi lige lidt ekstra krudt på nedenfor.

Nyt: Udbetaling af honorar til freelancere 🙌

Har du haft en freelancer til at arbejde for dig? Det kan fx være én, der har lavet noget på din hjemmeside eller skrevet en tekst. Altså en person, der typisk ikke har en virksomhed og derfor som udgangspunkt ikke sender dig en faktura.

I så fald skal der udbetales et B-honorar – et beløb, som modtager selv skal sørge for at betale skat af. Som “arbejdsgiver” har du dog pligt til at indberette, at du har udbetalt beløbet.

Det er det, vi har gjort nemt og ligetil i Dinero Løn – se bare videoen herunder:

Processen løber sådan her:

1) Du opretter freelanceren
2) Du skriver beløbet ind
3) Honoraret indberettes til SKAT, og bogføringen af udbetalingen sker automatisk.

Det er da smart!

Og så det sidste…

Du må meget gerne tage et kig på Dinero Løn under dine bogføringsfane i Dinero. Men du skal især huske to ting:

1) Du skal framelde dig igen (Mere -> Frameld Dinero Løn), hvis du ikke skal bruge det. Vi nulindberetter nemlig hver måned til SKAT, når du er tilmeldt.
2) Du skal huske at være arbejdsgiverregistreret, hvis du skal udbetale løn. Ellers vil lønnen fejle og være ugyldig.

God fornøjelse – og sig endelig til, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til Dinero Løn!

Theis Jørgensen
Theis er ansat hos Dinero, hvor han hver dag arbejder for at sikre glade Dinero-brugere. Han er velbevandret i økonomiske termer og har været en del af Dinero-holdet en god portion år efterhånden.

15 kommentarer

  1. Nu kigger jeg så på det nye Dinero løn 2.0 og er inde og se på overførelser. Det virker lidt tilfældigt hvilke betalinger der står markeret til at mangle bogføring. F.eks står ATP i Maj 2019, som om det ikke allerede er bogført ved hjælp af jeres template, og systemet siger at jeg mangler at bogføre A skat for Maj, juni og juli måned

    Men jeg ikke mangler heldigvis ikke noget for April, men der kan jeg dog ikke se hvad jeg har bogført som jeg kan på de andre måneder.

    Betalingen til ATP her i august har jeg også allerede bogført i mit regnskab (igen ved brug af jeres template), men den står også markeret til at mangle bogføring.

    Det er mere end almindeligt svært at se hvad der reelt mangler at blive bogført med så mange falske negativer.

    Mere hvis i ikke allerede var klar over at der er et problem der. Det skal nok blive godt med tiden som det plejer. 🙂

  2. Efter at have prøvet at slette mit bilag for betaling til ATP der ligger her senere i August, og oprette et nyt bilag vha den nye “Bogfør” funktion, kan jeg se at det slet ikke er meningen at “Bogfør” knappen skal forsvinde selv om man har bogført betalingen. Det forklarer jo hvad jeg oplevede i min tidligere kommentar. Et ændringsønske på vejen kunne så nok være at i kun viser “Bogfør” knappen på betalinger der rent faktisk mangler at blive bogført, og ikke som nu hvor den vises for alle betalinger vedrørende løn der har skulle bogføres tilbage 6 måneder.

  3. Hej Søren!

    Tak for feedback 🙂

    Du har ret. Vi kunne godt arbejde på, at disable knappen, hvis du har trykket på den en gang, for at undgå misforståelser og dobbelt bogføring.

    Håber du får glæde af de nye forbedringer!

  4. Hej,
    Hvad med en medarbejder, der ud over løn har fri bil og telefon ?

  5. Hej Hans!

    Det kan vi desværre ikke håndtere i Dinero Løn på nuværende tidspunkt.
    Så hvis det er et krav, så skal du bruge et andet lønsystem 😊

    Du må have en dejlig dag!

    De bedste hilsner
    Amanda – Dinero Support

  6. Ved udbetaling til freelancer – kan man ikke tilknytte et bilag eller en beskrivelse?

  7. Hej Claus 🙂
    Du kan tilknytte et bilag efter at posteringen er bogført hvis det er. Men ikke inden 🙂

  8. Hej Martin

    Ja vores program understøtter kørselsgodtgørelse med satsen op til 20.000 km 🙂

  9. Skal man være arbejdsgiver registreret, hvis man kun skal bruge funktionen til at udbetale b-indkomst til en freelancer?

  10. Hej Malene

    Ja, du skal være arbejdsgiverregistreret, hvis du ønsker at udbetale B-honorar.

    Du må have en rigtig god dag 🙂

  11. Dengang jeg tilmeldte mig Dinero løn oprettede og slettede jeg mig selv et par gang som bruger indenfor de første 2 dage, men uden på noget tidspunkt at lave lønsedler eller lignende med de slettede brugere.
    Det gør at jeg nu har mig selv stående 4 gange, hvor af 3 af dem er markeret som fratrådt. Det giver da ikke så meget mening. Jeg mener det er jo et lønsystem, og ikke en liste over nuværende og tidligere medarbejdere. Er der nogen saglig grund til at man på Dinero løn siden lister alle fratrådte medarbejdere, også selv om de aldrig har fået løn, eller at der har været foretaget nul indberetning på dem? Eventuelt lave en mulighed for at man kan toggle at man vil se fratrådte medarbejdere, for det er vel næppe i mange tilfælde at man rent faktisk er interesseret i at se løn for fratrådte medarbejdere (især når Dinero løn kun er for en enkelt medarbejder per måned). For mig er det bare forstyrrende at se 3 ekstra medarbejderlinier med mit eget navn, hvor der ikke engang er lønsedler på.

  12. Hej Søren

    Man blev før hen slettet helt når man slettede en medarbejder. Det skabte store problemer for en masse folk, som ikke længere kunne finde sine informationer på sine tidligere medarbejdere. Derfor tog vi en fællesbeslutning om at det ikke længere skal kunne lade sig gøre at slette en medarbejder helt hvis først personen har været oprettet i systemet 🙂
    alternativet er at, du framelder dig Dinero løn helt og tilmelder dig igen, hvis du synes det er irriterende at se på de gange du har valgt at oprette dig selv flere gange.

    Med hensyn til 0 indberetning, man indberetter ikke på medarbejderniveau. Man indberetter på virksomhedsniveau, så om du har 3 medarbejdere oprettet eller 0 medarbejdere oprettet, så 0 indberetter vi, så det har ingen betydning.

    De bedste hilsner
    Frederik Nielsen

  13. Hej Frederik
    Disse ekstra medarbejdere er jo oprettet tilbage for snart et år siden, hvor du skriver at medarbejdere blev slettet helt, så det forstår jeg ikke helt.

    Hvis jeg afmelder mig Dinero løn og tilmelder mig igen, så mister jeg vel adgang til alle de lønsedler der allerede er kørt på min aktive medarbejder (mig selv) gør jeg ikke?

    Men bare så jeg forstår det korrekt. Så hvis man opretter en medarbejder med f.eks et forkert CPR nummer, og derfor sletter medarbejderen igen efter 30 sekunder, så er det meningen at man for altid skal se på den medarbejder i systemet, og man skal framelde sig Dinero løn og tilmelde sig igen (og miste alle lønsedler der allerede er kørt, hvis svaret på mit spørgsmål ovenfor er ja), for ikke at se den forkert oprettede medarbejder for evigt.

    Jeg tænker, Dinero Løn er jo netop det. Et lønsystem, og ikke en medarbejderoversigt, eller tager jeg helt fejl af hvad Dinero Løn er?

    Med venlig hilsen
    Søren

  14. Hej Søren
    Som det er lige nu så kan du ikke slette en medarbejder helt nej.
    Du kan kun fratræde dem, så fremover hvis du opretter en medarbejder skal du sikre dig at medarbejderens CPR er korrekt, hvis man synes det er træls at du har medarbejdere stående under fratrådte medarbejdere. Det eneste du ikke kan ændre efter en medarbejder er oprettet er netop CPR nummeret, så det er det eneste du skal tjekke er korrekt. Grunden til du ikke kan slette medarbejderen helt skyldes også at det ikke er et problem vi rigtig har hørt fra andre, og derfor ikke prioriteret i udviklingen da det ingen reélt betydning har at en medarbejder står under fratrådt.
    Jeg vil dog rigtig gerne tage forslaget om sletning med videre til fremtidig udvikling, og ligger det derfor ind i vores interne forslagskanal til de udviklere der i samarbejde med Dataløn laver dette 🙂

    De bedste hilsner
    Frederik Nielsen

Skriv en kommentar

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?