Hvor lang betalingsfrist er der på en faktura – regler og love

Der er ikke nogen regler for betalingsfrist på fakturaer – men det betyder ikke, at du bare må sætte en kort frist. Hovedreglen er en betalingsfrist på 30 dage, men den kan forkortes eller øges, hvis køber og/eller sælger accepterer de nye betalingsbetingelser. Få svar på alle dine spørgsmål om betalingsfrister i dette blogindlæg.


Betalingsfrist – hvad er det?

Betalingsfristen fortæller din kunde (debitor), hvor lang tid han har til at betale beløbet på fakturaen. Den kan enten være defineret som en specifik dato eller antal dage fra afsendelsen af fakturaen. Så betalingsfrist på en faktura kan se ud på forskellige måder. 

Nogle gange bruges betalingsbetingelser, forfaldsfrist og forfaldsdato i stedet for betalingsfrist på fakturaer. Hvis du bruger Dinero, sætter vi automatisk en betalingsfrist på 8 dage – men du kan nemt ændre den. Hovedreglen er 30 dage mellem erhvervsdrivende.

Der er ikke nogen regler for betalingsfrist på en faktura

Faktisk er der ingen krav om, at din faktura skal indeholde en betalingsfrist. Det kan måske lyde underligt, men der er heller ingen regler for, hvor lang betalingsfristen på en faktura skal være. Du skal dog give dine kunder mindst nogle dage til at betale, som de skal acceptere, hvis det er under de 30 dage. 

Fristen skal være en afvejning af, hvor hurtigt du gerne vil have dine penge og kundens muligheder for at se fakturaen og betale den. Derfor vælger mange en betalingsfrist på 7-10 dage, så kunden har mulighed for at se fakturaen og betale, samtidig med at de ikke skal have mange penge ude og svømme. 

Sender du tilbud til dine kunder? Så kan det være en god idé at orientere dem om betalingsbetingelserne allerede der. På den måde accepterer de fristen samtidig med arbejdet. Vær opmærksom på, at kunder kan have krav til betalingsfristen, så du ikke kan bruge dine standardbetingelser til disse, hvis du accepterer deres betalingsfrister.

Kunden/forbrugeren skal godkende frister under 30 dage

Du kan ikke bare vælge en betalingsfrist, som kunden så automatisk skal overholde. Du har dog to muligheder, hvis du gerne vil have en betalingsfrist på din faktura, som er kortere end de 30 dage mellem erhvervsdrivende.

  1. Kunden accepterer denne aktivt, før arbejdet sættes i gang
  2. Kunden accepterer stiltiende fristen, når han modtager fakturaen

Den første mulighed kan typisk klares med et tilbud, som kunden godkender eller ved fremsendelse af betalingsbetingelser, som godkendes skriftligt. På denne måde accepterer kunden den kortere betalingsfrist, så du kan få dine penge hurtigere – og der kan ikke gøres indsigelse mod fristen senere, da kunden har accepteret betingelserne aktivt.

Kunden behøver dog ikke aktivt have godkendt betalingsfristen på fakturaen. Hvis du fx kun sender en faktura med en frist på 8 dage – og kunden ikke gør indsigelse “såsnart ske kan” – er der tale om en stiltiende accept. Kunden har dog mulighed for at gøre indsigelse mod fristen jf. købelovens §6 – så længe han ikke har godkendt andre betingelser tidligere. 

Hvis der er tale om B2C (Business-to-Consumer) – fx hvis en tømrer laver en carport – skal forfaldsdatoen aftales på forhånd. Aftalen kan ikke godkendes stiltiende, så du kan ikke bare sende en faktura med en betalingsfrist med mindre end 30 dage, uden at det er accepteret af forbrugeren. Kunden behøver ikke overholde en kortere frist, hvis det ikke er aftalt.

Betalingsfrist på faktura, hvis der ikke er en dato på

Som du kunne læse tidligere, er 30 dages betalingsfrist hovedreglen, når to virksomheder indgår en aftale. Derfor har en kunde automatisk 30 dage til at betale din faktura, hvis du ikke har angivet en forfaldsdato. Hvis kunden ikke betaler, kan du rykke for betaling.

Køber og sælger kan godt aftale betalingsfrister på mere end 30 dage. Det kræver dog, at sælger udtrykkeligt godkender de nye betingelser. Og godkendelsen skal ske, samtidig med at aftalen indgås. Det er med andre ord ikke nok, at du henviser til dine standardvilkår på side seks. De skal fremhæves, hvis de skal være gyldige.

Hvornår er betalingsfristen overholdt?

Fakturaen skal betales senest den dato, som er angivet som den sidste rettidige indbetalingsdato. Det betyder, at har du betalt eller overført pengene på den dag, har du overholdt betalingsfristen. Pengene behøver ikke være gået ind på modtagerens konto. 

Hvad sker der, hvis betalingsfristen ikke overholdes?

Hvis betalingsfristen ikke overholdes, har kunden misligholdt aftalen. I denne situation kan du sende en rykker til din kunde og tillægge et rykkergebyr. 

Du kan lægge et gebyr på maksimum 100 kr. oveni det oprindelige beløb. Du bestemmer selv, hvor meget du lægger oveni. Du må dog maksimalt sende tre rykkere med gebyr, og hvis din kunde stadig ikke betaler denne rykker, kan du sende kunden til inkasso

Hvis du sender en rykker med Dinero, kan du gøre det med få klik, og systemet ligger automatisk rykkergebyr og rente til det skyldige beløb. 

Love og regler på området

Der er ikke mange love og regler på området. Du kan se de relevante i forhold til betalingsfrister på fakturaer og eventuelle renter på listen nedenfor:

Hvis du er i tvivl om gældende regler på området, anbefaler vi, at du enten kontakter en revisor eller advokat.

Fem tips til at få dine penge til tiden

Der er flere ting, du kan gøre, hvis du gerne vil have dine penge til tiden – og måske endda før – uden at ændre betalingsbetingelserne. Her er fem tips, du kan bruge, som kan få dine kunder til at betale før betalingsfristen på fakturaen.

  • Gør det nemt for kunden at betale med fx MobilePay eller kortbetaling
  • Specificér fakturaen så meget som muligt – men hold den enkel
  • Send fakturaen med det samme, når arbejdet er afsluttet/varen er leveret
  • Skriv tydeligt, hvad konsekvenserne ved for sen betaling er
  • Høflighed øger chancen for betaling til tiden

Nogle virksomheder (typisk store) bruger et PO-nummer (Purchase Order) til fakturaer. Hvis det ikke er påført sammen med kontaktpersonens navn, vil fakturaen typisk blive afvist med det samme. Tjek op på dette i god tid, så du kan få dine penge med det samme. Alle offentlige virksomheder bruger EAN-fakturering, hvor du skal bruge et EAN-nummer.

Rådet omkring høflighed kan måske lyde underligt. Men hvis du skriver, “Betal venligst fakturaen senest den X” i stedet for “Betal regningen inden X”, øger du faktisk chancen for at få dine penge til tiden. Et godt forhold til kunden øger også chancen betydeligt.

Der kan være meget tid at spare ved at bruge et regnskabsprogram. Du kan hurtigt lave en faktura, gemme oplysninger om kunder, få overblikket over betalte (og udestående fakturaer og meget andet. På den måde har du altid et godt overblik.

Oftest stillede spørgsmål

Hvor lang er betalingsfrist på faktura?

Der er ingen regler for, hvor lang betalingsfristen må være. Som hovedregel gælder 30 dage, men den kan godt være både kortere og længere. Det kræver dog flere. 

Kan jeg selv bestemme betalingsfrist på faktura?

Ja og nej. Du bestemmer selv, hvilken betalingsfrist du bruger på dine fakturaer. Dine kunder behøver dog ikke overholde disse, hvis de ikke har accepteret dem, før du har sendt fakturaen.

Kan betalingsfristen være under 30 dage på min faktura?

Ja, det kan den godt. Det kræver dog, at din kunde enten aktivt eller stiltiende accepterer de nye betalingsfrister.

Kan betalingsfristen på min faktura være over 30 dage?

Ja, det kan den godt – og nogle af de store virksomheder kræver ofte dette. Der er dog en regel for, hvor lang en betalingsfrist må være. Tænk også over din likviditet, før du accepterer en lang betalingsfrist.

Hvad gør jeg, hvis kunden ikke overholder betalingsfristen på fakturaen?

Så kan du enten sende kunden en påmindelse eller rykker. Hvis kunden ikke betaler efter gentagende påmindelser og rykkere, kan du eventuelt sende ham til inkasso.

Kan jeg bruge samme betalingsfrist på faktura til virksomheder og private?

Det kan du som udgangspunkt godt. Du skal dog være opmærksom på, at der gælder forskellige regler i forhold til accept af ændrede betalingsbetingelser, samt hvornår betalingsbetingelser skal godkendes.

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

Skriv en kommentar

20 kommentarer

  1. Hej, Jeg har netop modtaget en faktura for et arbejde, som blev udført sidste år. Sagen er, at betalingsdatoen på fakturaen også ligger sidste år. Det har jeg jo ingen mulighed for at gøre, når jeg først har modtaget den nu. Skubber betalingsdatoen i og med, at jeg først modtager den nu, selvom andet er angivet?

    1. Hej Emma

      Du skal bogføre fakturaen den dag, du har sendt den. Selve betalingen skal du bogføre den dag, du har modtaget den.

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  2. Hvor lang ventetid skal jeg acceptere på en regning for afsluttet kloakarbejde på min grund? Kloakmester har givet forskellige oplysninger om prisen i forbindelse med arbejdet for snart en måned siden, og nu har han telefonisk meddelt en helt anden og ganske horribel pris. Jeg har sendt ham en SMS og bedt om at få en rimelig regning, for jeg ved, hvornår han arbejdede og har fulgt arbejdet. Han svarer ikke, og jeg har ikke modtaget en mail med regning. Hvad gør jeg? Hvor længe kan han trække sagen ud? Jeg havde tillid til ham og fik intet på skrift. Jeg troede, at et ord er et ord—,

    1. Hej Line

      Vi mener godt, at du kan kræve en regning, nu når arbejdet er udført. Hvordan du helt konkret skal forholde dig ift. prisen og ændringer, det vil vi anbefale du kontakter en advokat eller jurist omkring, som kan undersøge sagen ud fra det juridisk perspektiv

      Du må have en rigtig dejlig dag!

      De bedste hilsner, Rasmus – Dinero support

  3. Hej. Jeg har netop modtaget en faktura for en session hos en fotograf – 2 dage før denne finder sted. Der gives besked om at fakturaen skal betales inden sessionen. Kan hun godt kræve det ? Jeg aner jo ikke om det er en ‘vare’ jeg er tilfreds med, eller om det overhovedet bliver til noget. I sidste uge blev sessionen aflyst dagen før grundet snevejret, så der kan jo ske meget på 2 dage. Vh Malene

    1. Hej Malene

      Ja, man kan godt forlange en forudbetaling. Yderligere kan man erhverv imellem også lave helt andre aftaler, bare det aftales på forhånd eller står de betingelser du evt. hat accepteret.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  4. Hej. Jeg har købt en vare fra England for 2 måneder siden. Først efter 2 måneder har jeg modtaget en regning fra told og moms gennem leveringsfirmaet. Mit spørgsmål er, kan man opkræve betaling fra en kunde når der er gået så lang tid? Fordi hvis jeg fik denne regning før jeg modtog varen, havde jeg sendt den retur, da momsen er alt for dyr.

    1. Hej John

      Tak for dit spørgsmål.

      Fragtfirmaerne har inviduelle procedurer for, hvornår og hvordan de opkræver told/moms. Derfor kan man godt risikere at modtage en regning et stykke tid efter, at man har modtaget en vare, når man har bestilt den fra et land uden for EU.

      De bedste hilsner

      Huda – Dinero Support

  5. Hej, I nævner at man ikke kan fastsætte en betalingsfrist på under 30 dage uden kundens accept når der er tale om BtB. Men hvor har i dette fra? Jeg kan ikke se en sådan bestemmelse i købeloven, renteloven eller lign. så har I en reference til den givne lovtekst eller dom på området?

    1. Hej Jens

      Tak for dit spørgsmål 🙂

      Det bestemmes af renteloven, blandt andet i paragraf 3 og 3a, at rente betales fra forfaldsdato, HVIS denne er bestemt på forhånd, altså da aftalen blev indgået. Ellers er der 30 dage. Samtidig er der maksimalt 30 dage ved handel mellem erhvervsdrivende. Så det lander lige præcist der, hvis andet ikke er aftalt på forhånd.

      Du kan eventuelt også kigge på SMV Danmarks glimrende indlæg om emnet her: https://smvdanmark.dk/seneste-nyt/nyheder/guides-tips-og-tricks/jura-f%C3%A5-styr-p%C3%A5-reglerne-for-betalingsfrister

      De bedste hilsner

      Lasse fra Dinero

  6. Hej Jeg har haft et byggefirma til at lave en ombygning som skulle have været færdig d. 1 marts 2021, vi er dog ikke i mål endnu, der mangler nogle småting som jeg har bedt om at blive lavet, men hører intet, vi har stadig sidste aconto stående på ca. 160.000.- som der heller ikke bliver rykket på, jeg har ligeledes sendt et brev med krav om færdiggørelse og tilbageholdelse af penge, samt jeg ikke vil betale den samlede sum. Men hører intet retur, hvor længe kan byggefirma gøre krav på sidste aconto, samt hvad kan jeg gøre for at blive færdig og få lukket.

    1. Hej Dennis

      I forhold til dit spørgsmål her, så afhænger det konkrete svar af flere ting, bl.a. hvad i præcist har aftalt og hvad der evt. står i jeres kontrakt, hvis der er lavet sådan en.

      I forhold til hvor længe byggefirmaet kan gøre dit krav gældende, så kender vi simpelthen ikke reglerne helt ned i dybden og vil derfor undlade at gætte på noget herom.

      Jeg vil derfor anbefale du taler med en jurist, der kan hjælpe dig med at se nærmere på jeres konkrete aftale og som kender reglerne langt bedre end vi gør.

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  7. Jeg fik i oktober 2020 hjælp af en advokat, i januar 2021 skrev jeg en e-mail til dem at pengene er på vej og regnede med at alt var betalt.

    Idag november 2022 skriver de at fakturaen stadig ikke er betalt. Er det ok?

    Jeg har ikke adgang til den konto det blev betalt fra og fordi der er gået 2 år er det ret uoverskueligt.

    1. Hej Carolina

      Jeg er ikke helt sikker på, at forstår din konkrete udfordring her.

      Vi vil meget gerne hjælpe dig videre i din sag her, så vil du ikke kontakte os direkte på chatten eller skrive en mail til os, så vi kan hjælpe dig helt konkret videre 🙂

      De bedste hilsner – Lasse, Dinero Support

  8. Hejsa Jeg har haft en elektriker forbi og kigge på 2 lampe udtag. Der var ikke aftalt pris eller betalingsbetingelser. Disse var heller ikke oplyst ved besøget. Kunne selvfølgelig selv havde spurgt men viste nogle Lunde hvad prisen vil ende i. Jeg har nu 2 dage efter arbejdet modtaget en regning og skal sige det er en fair pris, men betalingsbetingelser er kun 3 dage. Er det ok at sætte en betingelse til kun 3 dage.? Mvh Merete

    1. Hej Merete

      Hej Merete

      Der er ingen regler der bestemmer hvor lang tid du præcist skal have. Jeg kan derfor ikke give dig et ja eller nej svar til det. Det er en vurderingssag og det siges blot at du skal give dine kunder nogle dage til at betale.

      De bedste hilsner Frederik Nielsen, Dinero Support

  9. Vi har fået leveret grus til renovering af hus i juni måned i år, og har stadig ikke fået en regning på det. Kan firmaet komme og kræve pengene om 1 år eller 2, eller er der en frist/regel om en tidshorisont inden jeg har fået det gratis?

    1. Hej Sune

      Det er ikke helt her vi er eksperter. Hvis du var virksomheden og spurgte mig ville jeg sige at man skal sørge for at lave faktura øjeblikkeligt eller snarest efter arbejdet er udført, fordi alt andet ikke giver nogen værdi. Som udgangspunkt ved jeg ikke om der er nogen forældelse på det. Dette ville jeg nok vende med en instans som vejleder forbrugeren, altså dig i sidste ende. Om ikke andet er det meget underligt at du ikke har fået en regning endnu. Har du eventuelt kontaktet firmaet og hørt om du er blevet glemt? Det ville jeg nok gøre. 👍

  10. Kære Lasse Et spørgsmål En VVS mand vil sende en faktura 11 måneder efter inspektion af tre radiatorer. Det tog mindre end en halv time og intet materiale forbrug. Han beder om min e-mail. Jeg kan selvfølgelig kontakte ham og og få en specifikation så der ikke kommer ekstra på. Hvad siger du ? Venlig hilsen Carsten

    1. Hej Carsten

      Jeg tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet i det. Det lyder fornuftigt nok at bede om en specifikation, og det er noget sent at sende en faktura, det medgiver jeg.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram