Hvad er en konkurrentanalyse?
En konkurrentanalyse er en analyse af dine konkurrenter. Ved at lave en konkurrentanalyse får du indsigt i din virksomheds konkurrenter, hvilket giver dig bedre forudsætninger for at komme med nye tiltag, der er med til at øge din konkurrenceevne.
De fleste virksomheder analyserer sine konkurrenter ved at tage et kig på branchen udefra. På den måde har du et bedre grundlag for at kunne tage beslutninger, der kan skabe vækst i din virksomhed.
Hvis du virkelig vil i dybden med alle de faktorer, som potentielt kan påvirke din virksomhed, kan det være en god idé at lave en omverdensanalyse, fx en PEST-analyse eller en PESTEL-analyse. Her er konkurrenternes aktivitet også en del af analysen.
Hvorfor skal jeg lave en konkurrentanalyse?
Når du laver en konkurrentanalyse og dermed undersøger, hvad dine konkurrenter gør, kan du bruge det til rigtig meget i din egen virksomhed. Du kan bl.a. blive klogere på, hvilke tiltag og strategier du bør foretage, og hvilke du bør holde dig fra. På den måde kan du få din virksomhed til at skille sig ud, så det er dig, kunderne går til i stedet for dine konkurrenter.
Det kan være en god idé for din virksomhed at lave en konkurrentanalyse, hvis du fx skal lave nye kampagner, prisfastsætte eller lancere nye produkter, og derfor ønsker at blive klogere på markedssituationen, og hvordan andre virksomheder gør.
Hvis din konkurrent er længere fremme end dig på nogle områder, er det en god idé at finde på tiltag, hvor du kan konkurrere, så din virksomhed forbedrer sig.
Hvordan laver jeg en konkurrentanalyse?
Du kan lave en konkurrentanalyse på mange måder. Der findes ingen konkrete skabeloner til konkurrentanalyser, da det er forskelligt, hvordan virksomheder analyserer sine konkurrenter. Der findes også flere modeller og metoder, du kan bruge til at lave en analyse af dine konkurrenter.
Du kan med fordel komme i gang med din konkurrentanalyse ved at følge nedenstående trin:
1. Find dine konkurrenter
Som den første del af konkurrentanalysen bør du identificere dine konkurrenter og finde ud af, hvem de er. Det kan være en god idé at starte med at lave en liste over de største konkurrenter på markedet og se på, hvad de hver især tilbyder.
Du kan herefter med fordel inddele dine konkurrenter i grupper. Du kan fx inddele konkurrenterne i stærke og svage, hvor de stærke konkurrenter er de virksomheder, der svarer en-til-en til din virksomhed, og de svage er dem, der måske ikke ligner dig så meget.
Ved at inddele dine konkurrenter i grupper skaber du et overblik over, hvilke konkurrenter du skal fokusere mest på.
Når du har defineret dine konkurrenter og fået et overblik over, hvilke du skal fokusere mest på, skal du i gang med at undersøge dem nærmere.
Du kan fx kigge nærmere på de konkurrerende virksomheders:
- Indtjening
- Markedsføringsmæssige tiltag
- Geografiske placeringer
- Kundegrupper
- Produkter
Det kan du bl.a. gøre ved at undersøge virksomhedernes hjemmeside, finde deres årsrapporter eller læse pressemeddelelser.
3. Sammenlign din virksomhed med dine konkurrenter
Når du har indsamlet en masse information om dine konkurrenter, kan du bruge disse oplysninger til at sammenligne med din egen virksomhed. Du bør også se på, hvor du er bedre end din konkurrent, og hvor din konkurrent klarer sig bedre end dig. Det kan du gøre ved hjælp af benchmarking.
Det kan fx være, at din konkurrent har lavere priser end dig, men derimod har sparet på service, som måske er noget, din virksomhed lægger stor vægt på. Den information kan du måske bruge til at undersøge, om der er mulighed for, at din virksomhed kan opretholde service, selvom prisen sættes ned.
Du kan også fokusere på produktkvalitet, branding, markedsføring eller SEO-konkurrentanalyse, hvor du sammenligner jeres SEO-indsats.
For at analysere dine konkurrenter kan du med fordel undersøge konkurrenternes styrker og svagheder. Det kan du gøre ved at lave en SWOT-analyse af din egen virksomhed og derefter dine konkurrenter ud fra de informationer, du har indsamlet.
Herefter kan du sammenligne din virksomhed med dine konkurrenter.
SWOT-analyse
Med en SWOT-analyse kan du undersøge, hvilke styrker, svagheder, muligheder og trusler dine konkurrenter har.
En anden model, der ofte anvendes til at undersøge markedet og hjælper virksomheder med at vurdere deres konkurrenceposition, er Porters Five Forces.
Porters Five Forces
Modellen giver en idé om, hvor attraktiv branchen er, samt hvilken position din virksomhed har i forhold til konkurrenter.
Du bruger modellen ved at undersøge fem “kræfter”, som påvirker konkurrencen i branchen.
Ved at kigge på de fem kræfter i Porters Five Forces, der har betydning for konkurrencesituationen i branchen, kan du vurdere, hvordan din virksomhed kan positionere sig ift. dine konkurrenter. Det kan hjælpe dig med at lægge en strategi for, hvordan du kan opnå endnu flere fordele ift. dine konkurrenter. Du kan læse mere om de fem kræfter her nedenfor.
Både SWOT-analysen og Porters Five Forces er gode modeller til konkurrentanalyser, så du kan sammenligne dig og dine konkurrenter og blive klogere på, hvordan du kan skille dig ud.
Du kan også lave konkurrentanalyser på andre måder og kigge på andre modeller, alt efter hvad der giver mening og passer til din virksomhed. Det afgørende er, at du får et overblik og et kendskab til de forskellige virksomheder i branchen.
4. Reager og læg en strategi
Når du kender konkurrencesituationen i din branche og er blevet klogere på dine konkurrenter, kan du sætte dig ned og identificere områder, hvor du kan drage fordele af dine konkurrenters svage sider, og hvordan du kan finde inspiration fra deres stærke sider.
Ud fra disse områder kan du udvikle en strategi for, hvordan du i din virksomhed kan komme i gang med tiltag, der kan øge din virksomheds konkurrenceevne, så du differentierer dig fra dine konkurrenter.
Når du har lavet din konkurrentanalyse, skal du altså reagere på de resultater, du har fundet frem til. Det kan måske være, at du er kommet frem til, at du skal forbedre din markedsføringsstrategi, og så kan du med fordel bruge tid på at lægge en optimal markedsføringsplan.
Oftest stillede spørgsmål