Hvad er forskellen på frivillige og almindelige foreninger?
De mest almindelige foreninger i Danmark er såkaldte frivillige og almindelige foreninger.
En frivillig forening kan have mange formål. Det kan fx være idrætsforeninger og kulturforeninger, og her bestemmer medlemmer/bestyrelse selv, om den skal registreres hos Erhvervsstyrelsen og have et CVR-nummer. Skal der søges økonomiske tilskud, er CVR-nummer et krav.
En almindelig forening er kendetegnet ved at være en “ikke-erhvervsdrivende forening”. Det betyder, at foreningens formål ikke må være at fremme medlemmers økonomiske interesse.
Hvis en forenings omsætning er over 50.000 kroner eller har skatte- eller afgiftsmæssige pligter, kan den ikke længere betegnes som en frivillig forening.
Du skal bruge dit NemID til stiftelsen
Du skal bruge et NemID eller medarbejdersignatur for at komme i gang med at oprette din forening. Det skal du nemlig bruge til at logge ind på Virk.dk, uanset hvilken forening der er tale om.
Opret en forening med denne guide
Guiden tager dig gennem hele processen, når du skal oprette en forening. Den viser, hvordan du opretter og stifter enhver forening – og får CVR-nummer.
Guiden hjælper dig med at oprette:
- Frivillig forening
- Almindelig forening
- Andelsboligforening
- Forening med begrænset ansvar (F.M.B.A.) – erhvervsdrivende forening
- Selvejende institution
- Folkekirkelig institution – menighedsråd, stifter etc.
- Fonde
- Særlige foreninger – fx indkøbsforeninger og andelsforeninger
De mest almindelige foreninger i Danmark er frivillige og almindelige foreninger. Derfor vil du også sidst i guiden se, hvad du skal udfylde for disse to. Guiden tager dig gennem processen for de andre typer også, så du kan sagtens bruge guiden, hvis du vil oprette en af disse.
Det hele starter på virk.dk.
Hvis du har dit NemID (eller medarbejdersignatur) klar, er det bare at trykke på “Start selvbetjening”, så du kan komme i gang med at oprette og stifte din forening.
Log ind med NemID eller medarbejdersignatur.
Uanset om du vil oprette en forening eller virksomhed, skal du acceptere betingelser for brug. Klik “Jeg accepterer betingelserne for brug” af og fortsæt oprettelsesprocessen.
Nu skal du vælge, hvilken “virksomhedsform” du vil starte. Da du skal oprette en forening, skal du klikke på “Foreninger, institutioner og fonde”.
Opret en forening, der passer til dine behov. Vi har markeret de to typiske foreninger, danskerne opretter på billedet nedenfor – frivillig og almindelig. Men som du kan se, er der flere forskellige muligheder.
De sidste billeder viser processen, hvis du har trykket på “Vælg” under en almindelig forening eller en frivillig forening. Først kan du se, hvad du skal udfylde for at oprette en almindelig forening. Senere kan du se det for stiftelse af en frivillig forening.
Opret almindelig forening
Du skal igen acceptere betingelser for brug, før du kan fortsætte.
Nu starter selve registreringen. Du skal udfylde en masse informationer og give forskellige oplysninger om både foreningen og repræsentanter. I venstre side af skærmen kan du se de forskellige trin, du skal igennem, før du kan oprette en almindelig forening.
Opret en frivillig forening
Der er færre ting, der skal udfyldes, hvis du vil oprette og registrere en frivillig forening.
Her skal udfyldes diverse stamdata samt tilføjes repræsentanter. Du kan i venstre side se de forskellige trin i oprettelsesprocessen. Erhvervsstyrelsen har skrevet lidt om regler og krav i forbindelse med oprettelse af frivillig foreninger.
Alle med et NemID kan registrere en frivillig forening – og personen hæfter ikke for noget, når det sker i samarbejde med foreningen. For at en frivillig forening kan få et CVR-nummer, skal du oplyse foreningens navn, adresse og e-mailadresse ved oprettelse af foreningen.
Foreningsrepræsentanten kan se foreningens digitale postkasse og bruge diverse selvbetjeningsløsninger med sin private digitale signatur. Der er ikke noget krav om, at der skal registreres en repræsentant. Hvis der ikke tilknyttes en, skal foreningen dog bestille en NemID medarbejdersignatur.
Vil du have hjælp til at oprette din forening?
Vil du gerne have andre til at stå for oprettelsen af din forening? Så er der hjælp at hente hos Legal Desk. De sørger for hele oprettelsen, så der er styr på alle detaljer.
De kan hjælpe med at oprette alle foreninger og har bred erfaring med at oprette både foreninger og virksomheder.
Regnskabsprogram til foreninger
Tillykke med din nye forening! For at komme bedst muligt fra start anbefaler vi, at du finder et regnskabsprogram, som kan bruges af foreninger. Det kan Dineros foreningsversion – se hvordan her.
Har du allerede oprettet en forening og vil bruge Dinero? Sådan opretter du en forening i Dinero. Det tager ikke lang tid, før du er klar til at klare regnskabet på ingen tid.
Er foreningens regnskab hos et andet regnskabsprogram? Flyt din forening til Dinero, så du også får gavn af den særlige foreningsversion, der gør det meget nemmere at holde styr på regnskabet.
Oftest stillede spørgsmål