Regnskab og bogføring for begyndere

Har du startet en virksomhed, og er du helt ny i regnskab og bogføring? Så kan det virke uoverskueligt at komme i gang, men det behøver det ikke at være. Vi har samlet et overblik over regnskab og bogføring for begyndere, så du som nyopstartet kommer trygt og godt i gang.


Alle virksomheder og foreninger har pligt til at bogføre, og det er vigtigt at komme godt fra start. Der findes nemlig mange forskellige regler og frister, du skal have for øje, inden du fx indleverer dit regnskab til Skattestyrelsen.

Hvorfor skal jeg bogføre?

Når du skal bogføre, betyder det helt simpelt, at du skal holde styr på alle transaktioner i virksomheden. Det vil med andre ord sige, alt du køber og sælger.

Med korrekt bogføring får du overblik over virksomhedens udgifter og indtægter. Det er også vigtigt, da Skattestyrelsen til enhver tid kan søge om indsigt i din virksomheds bogføring.

Det er også en god ide at bogføre løbende, så du mindsker fejl og sikrer dig, at du har styr på regnskabet. Det gør det også nemmere at træffe gode beslutninger fremadrettet, da det sker på korrekte og opdaterede regnskabstal.

Ved at have styr på dit regnskab har du også overblik over dine budgetter, indkomster og udgifter. Og du får samtidig indblik i, om din virksomhed har en sund økonomi.

Bogføring for begyndere – hvordan starter jeg?

Du starter din bogføring med at oprette en kontoplan. Med kontoplanen har du en liste med de konti, du skal bruge til at bogføre, og den er opdelt i: 

Resultatopgørelsen består af en oversigt over virksomhedens udgifter og indtægter. Mens balancen består af virksomhedens værdier og gæld.

For at dit regnskab kan blive godkendt som virksomhedsregnskab, skal det indeholde: 

  • Indtægter og udgifter
  • Det, du skylder
  • Virksomhedens investeringer
  • Det, du har til gode

Det er derfor vigtigt at komme godt fra start med bogføringen. Det er en god idé at bogføre hver dag, så du altid har et opdateret regnskab. På den måde kan du med ro i maven træffe vigtige beslutninger, da du ved, at tallene stemmer.

Nem bogføring til alle brancher

Du kan bruge Dinero, uanset hvilken branche du er i. Regnskabsprogrammets mange funktioner kan nemlig bruges af alt fra håndværkere og konsulenter til butikker og foreninger. Læs mere her.

Hvad skal jeg bogføre? 

Alle virksomhedens udgifter skal bogføres. Dette gælder alt lige fra små indkøb til større udgifter, din virksomhed måtte have.

Husk at gemme dine kvitteringer, så du kan registrere det i dit regnskab. Ifølge bogføringsloven skal du kunne fremvise dine bogføringsbilag i op til fem år efter købet, herunder kvitteringer for køb. Det er derfor vigtigt at have en god rutine for, hvornår du bogfører, og hvordan du gemmer dine bilag.

Tip til din bogføring

Få en god bogføringsrutine fra start, og bogfør løbende, da fejl og mangler i virksomhedens bogføring kan blive dyrt. Skab derfor en god vane fra start.

Hvis du ikke overholder de forskellige frister for regnskab, risikerer du at få en bøde. Der er frister for fx: 

Vil du have det fulde overblik over de forskellige frister, kan du downloade vores regnskabskalender og tilføje den til din egen private kalender. Så er du altid opdateret på vigtige frister.

Hjælp til at holde styr på dit regnskab

Med Dinero har du altid styr på dine kvitteringer, mens du er på farten. I mobil-appen kan du nemt og hurtigt tage et billede af kvitteringerne og uploade dem direkte til regnskabsprogrammet, som hjælper med at bogføre dem korrekt. Læs mere her.

Hvorfor er det vigtigt at lave regnskab?

Det er vigtigt at lave et regnskab, da det er lovpligtigt. Samtidig vil en korrekt bogføring også gøre det langt nemmere for dig at lave dit årsregnskab og din selvangivelse.

Du har også altid et opdateret overblik over dine indtægter og udgifter. Det gør det nemmere at tage gode beslutninger for virksomheden, da du altid har styr på dine økonomiske nøgletal.

Et godt regnskab, der løbende bliver opdateret, gør også, at du ikke skal stresse med bogføring lige op til fristerne.

Regler for bogføring og moms

Din virksomhedstype afgør, hvilke regler du skal følge, når du bogfører. Der skelnes mellem selskaber og personligt ejede virksomheder. Forskellen på de to er primært, måden du hæfter for virksomhedens forpligtelser på.

Disse to typer selskaber, hvor virksomheden hæfter, er de mest populære:

Med en personlig ejet virksomhed hæfter du personligt:

Typen af hæftelse har betydning for, hvem der fx er ansvarlig for tilbagebetaling af eventuel gæld, der måtte opstå i virksomheden. Det er især relevant, hvis virksomheden går konkurs. Der findes flere forskellige måder, du kan hæfte på.

Virksomhedstypen har også betydning for, om du skal momsregistreres eller ej. Hvis din virksomhed er momspligtig, skal den registreres, så du kan betale den lovpligtige moms til staten. Når du skal momsregistreres, gøres det på Virk.dk.

Når du har momsregistreret din virksomhed, skal du lave momsindberetninger til Skattestyrelsen. Her skal du fx indberette virksomhedens:

Der kan også være andre ting, du skal indberette. Hvis du bruger Dinero, får du et samlet overblik over, hvad du skal indberette, hvis du har bogført alt.

Bogfør moms med ét klik i Dinero

Bogfør al din moms med bare ét enkelt klik. Oven i hatten undgår du at rode rundt i din moms og lave fejl til Skattestyrelsen. Læs mere her.

Skal jeg betale moms?

Har du en virksomhed, der sælger en vare, skal du sandsynligvis betale moms. Den typiske afgift til staten er 25%, der findes dog også andre momssatser – fx kunstnermoms.

Når du har en forventning om at omsætte for over 50.000 kr., skal du momsregistreres – hvis du er momspligtig. Overstiger du ikke omsætningsgrænsen, må du selv bestemme, om du vil momsregistreres.

Mange virksomheder, som er under omsætningsgrænsen, vælger dog alligevel at lade sig registrere. Der er nemlig flere fordele ved momsregistrering, selvom det ikke er et lovkrav.

Hvor ofte du skal momsindberette afhænger af virksomhedens omsætning. Men fælles for alle danske virksomheder er, at momsindberetningen sker flere gange årligt.

Hvis din virksomhed ikke er momspligtig, skal du være opmærksom på, at der kan pålægges en anden afgift kaldet lønsumsafgift. Lønsumsafgift er en afgift lig moms, men den afregnes på en anden måde.

Hvordan skal en faktura se ud? 

Du kan helt selv bestemme udseendet på din faktura. Der er dog regler for fakturarens indhold, der skal overholdes.

De to overordnede krav for fakturaer er: 

  • Både du og kunden skal have en kopi til dokumentation i begges regnskab
  • Fortløbende fakturanummer for at sikre orden i dine fakturaer

Din faktura skal derudover indeholde følgende oplysninger:

  • Fakturanummer
  • Dato
  • Købers navn og adresse
  • Din virksomheds CVR-nummer, navn og adresse
  • Specifikation af varer, antal og pris
  • Momsbeløb

Der findes også andre regler til fakturering, du skal have for øje, når du skal lave en faktura. Nedenfor kan du se et eksempel på en faktura, der overholder alle regler. 

Hvad skal en faktura indeholde

Gratis bogføringshjælp – webinarer og live

Dinero tilbyder en række gratis webinarer inden for forskellige regnskabsemner. Her guider vores regnskabseksperter dig godt rundt omkring alle de vigtige ting. Du kan blandt andet se webinarerne: 

Vi har også løbende live-udsendelser på vores Facebook-side. Det er især op til store og vigtige frister, du kan få svar på alle dine spørgsmål og hjælp til konkrete problemstillinger.

Det er fx frister for:

Du har mulighed for at stille vores regnskabseksperter spørgsmål både før, under og efter live-udsendelsen.

Ud over bogførings-webinarer og live har vi også andre gratis funktioner, der kan hjælpe med bogføring for begyndere – dem kan du blive klogere på i næste afsnit.

Få hjælp til din bogføring

Der er mange gode grunde til at få hjælp til sin bogføring, så du i stedet kan fokusere på virksomheden og dine produkter.

Vi kan godt forstå, hvis der er mange andre ting, som er langt mere spændende end bogføring, når du har startet en ny virksomhed

Vores regnskabsprogram gør det let for dig at bogføre, så du kan bruge din tid på alt det, du virkelig synes er sjovt i virksomheden.

Med Dinero sparer du en masse tid på bogføring. Det er overskueligt og nemt at lave regnskab, og du får adgang til en masse tidsbesparende funktioner og hjælp, som fx:

Bogføringsassistent

Support (alle dage 8.00 – 23.00)    

Omfattende support-univers

Regnskabskalender

Regnskabsordbog

Blog fyldt med regnskabstips og -råd

Skabeloner til kontrakter og bogføring

Dinero hjælper dig med at automatisere din bogføring, så du slipper for alt tastearbejdet. Det betyder, at du i stedet kan fokusere på virksomhedens kerneprodukt.  

Det betyder også, at du kan spare både tid og penge ved nemt at lave et regnskab, der er korrekt første gang, så du ikke risikerer at skulle betale ærgerlige bøder for et forkert regnskab eller forkert momsindberetning.

Se de typiske fejl i bogføringen – og hvordan du retter dem

Selv den mest rutinerede kan lave fejl. Vi har samlet de 11 typiske fejl, vores brugere laver i deres regnskab. Med den i ryggen kan du nemt undgå de samme fejl – og hurtigt fixe det, hvis der skulle ske en enkelt svipser.

"*" indikerer påkrævede felter

Når du henter whitepaperen, tilmelder du dig samtidig vores nyhedsbrev.

Oftest stillede spørgsmål

Det er vigtigt at bogføre alle indtægter og udgifter i virksomheden, så du altid har et korrekt regnskab. Det gælder alt lige fra små indkøb til større udgifter, din virksomhed måtte have.

Der er mange forskellige regler for bogføring, og det er primært din virksomhedstype, der afgør, hvilke regler du skal følge, når du bogfører. Den har også betydning for, om du skal skal momsregistreres eller ej.

Pernille Madelaire – Visma Dinero
Pernille Madelaire Dinero
Pernille er content writer hos Dinero. Sammen med sine dygtige kollegaer producerer hun artikler og indlæg til hjemmesiden. Hendes fornemmeste opgave er at formidle kompliceret regnskabsrelateret indhold, så du kan blive klogere på alle de vigtige begreber og regler, der er værd at kende til som selvstændig.

Skriv en kommentar

0 kommentarer

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram