Nem og praktisk EAN-fakturering

Alle brugere kan både sende og modtage EAN-fakturaer med Dinero. Når du sender, ryger den direkte fra Dinero til din kundes IT-system, så den aldrig forsvinder i en papirbunke eller fyldt indboks. Den er lige så nem at oprette som en almindelig faktura med den integrerede funktion.

EAN-fakturering i Dinero

Du kan både sende og modtage en EAN-faktura med Dinero. Den er nem at oprette og kan også sendes til udlandet.

  • Lige så nemt som en almindelig faktura
  • Sendes direkte til kundens IT-system
  • Et krav fra det offentlige
Kom i gang med det samme

Integreret funktion til fakturering med EAN- og CVR-nummer

Vi har gjort EAN-fakturering til en integreret funktion i Dinero for alle brugere. Det betyder, at du uden problemer kan sende og modtage alle de EAN-fakturaer, du har brug for. Sådan laver du en EAN-faktura i Dinero.

Der er særligt én ting, som adskiller EAN-fakturaer fra normal og online fakturering – de sendes hverken via post eller e-mail. De bliver i stedet sendt direkte til kundens IT-system i OIOUBL-formatet.

Det er ret teknisk, men vi klarer det hele bag kulissen, så det er lige så nemt som at sende og modtage en almindelig faktura. Du skal blot bruge modtagerens EAN-nummer, CVR-nummer, P-nummer eller SE-nummer – så klarer vi resten, når du trykker send

Nummeret, du skal bruge, afhænger af hvad din kunde er registreret med i NemHandelsRegisteret eller Peppol. Når de skal sende EAN-fakturaer til dig, skal de dog altid bruge dit CVR-nummer.

Når du skal sende fakturaer til det offentlige – og mange private firmaer

Når du sender en regning til det offentlige – og mange private virksomheder – skal du gøre det med en EAN-faktura. Det betyder med andre ord, at hvis du skal sende en regning til en kommune, børnehave eller en anden offentlig virksomhed eller instans, skal du bruge denne slags faktura.

Formatet sørger for, at systemerne snakker sammen. Du risikerer dermed ikke, at regningen går tabt i en papirbunke eller en mailboks. EAN-fakturaer sendes direkte til systemet, og hvis du ikke får dine penge, kan du sende en e-rykker via rykker-modulet.  

Lige så nem at oprette som en almindelig faktura

Med vores ubegrænsede fakturaer kan du nemt sende alle de fakturaer, du har brug for. Der er stort set ingen forskel på at oprette en almindelig faktura og en EAN-faktura i Dinero. Det kræver bare få klik.  

Når du laver en EAN-faktura i systemet, gør du det på præcis samme måde, som når du laver en almindelig faktura. Kundens EAN-nummer/CVR-nummer og dine kontaktoplysninger hentes automatisk fra dine firmaoplysninger. Så er der ikke andet at gøre end at vente på betalingen.

Dinero kan også sende EAN-fakturaer til udlandet, hvis modtageren er registreret i de korrekte virksomheder, så Sproom (vores udbyder af funktionen) kan sende den afsted. Du kan også vedhæfte filer til dine fakturaer med Pro.

Du kan selvfølgelig også lave en kreditnota, hvis du har sendt en EAN-faktura.

Sådan laver du en EAN-faktura i Dinero

Du tilføjer EAN-nummeret til kontakten under:

Kontakter → Find kontakten → Vælg “GLN/EAN-nummer” i drop-down “E-faktura modtagertype” → Indtast det 13-cifrede EAN-nummer → Gem ændringer.

Husk, at du også kan sende EAN-fakturaen via din kundes CVR-nummer, P-nummer eller SE-nummer, hvis nummeret er tilmeldt modtagelse. Så skal du bare vælge dette som e-faktura-modtagertype

Tilføj EAN-nummer til din kontakt

Tip:
Kan du ikke finde boksen, hvor du skal vælge e-faktura-modtagertype? Så er det højst sandsynligt, fordi du har oprettet kontakten som privatperson og ikke som firma. Du kan ændre kontakttypen ved at klikke ind på kontakten → Mere → Ændre kontakt til firma → Skift til firma.

EAN-fakturaen oprettes på samme måde, som du opretter en normal faktura. Klik på Salg Opret faktura. Er du i tvivl kan du se her, hvordan du opretter en faktura.

Den eneste forskel fra en normal faktura er, når du skal udsende den. Her skal du gøre følgende:

Klik på Send som → e-faktura.

Oprettelse og afsendelse af EAN-faktura

I ovenstående har du også mulighed for at indsætte Kundereference (din kontaktperson/att. person ved firmaet, du skal sende fakturaen til – denne skal udfyldes) og ordrereference, hvis du har behov for det. Kundens EAN-nr. hentes automatisk fra de de kontaktoplysninger du har angivet.

Udsendelsen klarer vi for dig. Så snart du har sendt den, skal du ikke gøre andet end at vente på indbetalingen 🤗

Der kan være flere ting, der har indflydelse på, om din EAN-faktura når frem. Nedenfor gennemgår vi de typiske fejl.

  • Du skal have tilføjet dit CVR-nummer under dine firmaoplysninger. Tjek derfor under Indstillinger (tandhjulet i højre hjørne) Firmaoplysninger, at du har tilføjet det korrekte CVR-nummer. Du kan ikke udsende EAN-faktura fra Dinero med et CPR-nummer.
  • Det er muligt at sende en EAN-faktura, som indeholder en linje hvor beløbet er 0, men det er nødvendigt, at der står “1” under “Antal”, selvom enhedsprisen er 0.
  • Sørg for, at modtagers CVR-nummer er tilføjet korrekt. Det finder du under Kontakter Klik ind på kontakten Se feltet “CVR-nummer”. Kontakten skal have et CVR-nummer, ellers fungerer det ikke.
  • Sørg for, at modtagers EAN-faktura er tilføjet korrekt. Det finder du under Kontakter Klik ind på kontakten Se feltet “EAN-nummer”. Her skal være tilføjet et gyldigt 13-cifret EAN-nummer.
  • Var ingen af ovenstående løsningen? Tag fat i vores support, så kigger vi på det 🤗

Hvis du kommer i den uheldige situation, at du skal sende en rykker til din kunde, kan dette også gøres som e-rykker.

Du opretter rykkeren helt normalt, og når denne skal sendes klikker du på Send som E-rykker (EAN).

For at sende en e-rykker, kræver det at din virksomhed er registreret i NemHandelsRegisteret. Dinero klarer automatisk denne registrering første gang du sender en e-rykker.

Du kan til enhver tid se din registrering på dette link.

Alle offentlige institutioner og mange private virksomheder har et EAN-nummer. Det er 13-cifret og unikt på verdensplan. I Dinero understøtter vi alle EAN-numre, som er registreret i NemHandelsRegisteret eller Peppol.
NemHandelsRegistret er det største register for elektronisk fakturering, hvor alle offentlige institutioner er at finde.

Du kan altid tjekke, om din kunde er tilmeldt NemHandelsRegisteret (via dette link) eller Peppol (via dette link).

Når du modtager en EAN-faktura i Dinero

Det er også nemt med EAN-fakturaer i Dinero, når du modtager dem. De ryger nemlig direkte ind i dit bilagsarkiv, når vi modtager fakturaen, hvor den ligger klar til bogføring og (eventuel) betaling.

Og bare rolig. Vi sender dig selvfølgelig en mail, når vi modtager den, så du er opmærksom på den med det samme.

Tips & bonusinfo

  • Det er muligt at sende en EAN-faktura, som indeholder en linje hvor beløbet er 0, men det er nødvendigt, at der står “1” under “Antal”, selvom enhedsprisen er 0.
  • Samtidig understøtter systemet ikke overskrifter på fakturaen. Sørg derfor for at have alt data i fakturalinjen samt kommentaren.
  • Du har mulighed for at vedhæfte filer til dine e-fakturaer med Pro – se hvordan her. Du kan ikke sende vedhæftede filer på EAN-rykkere.
  • Vi understøtter desværre ikke udsendelse af EAN-fakturaer fra Dinero for regnskaber oprettet på et SE-nummer, men kun for regnskaber oprettet med et CVR-nummer tilknyttet i Dinero.
  • Kan man sende e-fakturaer til udlandet via Dinero? Som udgangspunkt er svaret ja. Men der et par ting, der skal være på plads først.
    1. Virksomheden, du sender til, skal være registreret i de rigtige registre, så Sproom (vores e-faktura-udbyder) kan sende din e-faktura afsted. Er din modtager ikke registreret korrekt, vil din udsendelse fejle.
    2. Du kan i Dinero ikke sende e-faktura mod et org.nr. som de har i fx Sverige og Norge, så her skal du sende din e-faktura til deres EAN-/GLN-nummer, men nogle vil nok kræve det sendes til deres org.nr. Fx de svenske myndigheder, vil kræve, at man sender det til deres org.nr., og det er ikke muligt i Dinero. Her anbefaler vi, at du sender det via fx sproom.net eller Erhvervsstyrelsen (virk.dk).
    3. Du kan godt medsende IBAN og Swift i vores EAN-udsendelse. Du skal have registreret IBAN og Swift på din beholdning for at kunne vælge det som betalingsmetode ved afsendelse af din faktura – sådan registrerer du de to.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram