Spring til indholdet

Læsetid: 4 minutter

Sådan stifter du en enkeltmandsvirksomhed

Drømmer du om at starte din egen virksomhed og blive din egen chef? En oplagt måde at starte en virksomhed op på er ved stiftelse af enkeltmandsvirksomhed. Det er en meget populær virksomhedsform, som mange iværksættere, der er alene ved roret, starter ud med.

Du kan relativt nemt og hurtigt starte et enmandsfirma op, da denne virksomhedsform hverken stiller krav til indskud i form af kapital eller udarbejdelse af årsregnskab. Men hvordan gør du rent praktisk, ved oprettelse af enkeltmandsvirksomhed? Det guider vi dig gennem trin for trin i denne artikel.

Hav dit NemID klar ved opstart af enkeltmandsvirksomhed

Uanset hvilken type af virksomhed, som du gerne vil oprette, skal du ind på www.virk.dk for at registrere dig og for at få et CVR-nummer. Stort set alle danske virksomhed anvender virk.dk, og det er ikke bare her, at du skal oprette din virksomhed, men også her hvor du senere i forløbet kan indberette moms (det kan du i øvrigt også på skat.dk), søge om løntilskud til ansatte og meget andet.

For at logge ind og starte din registrering, skal du have dit NemID ved hånden. Du kan enten logge dig ind med dit private NemID eller med dit NemID-medarbejdersignatur.

Start registrering af din enkeltmandsvirksomhed

Det første, som du skal gøre, når du gerne vil oprette en enkeltmandsvirksomhed, er at gå til hjemmesiden www.virk.dk. Det er din digitale indgang til det offentlige, når du driver en virksomhed, og det er en side, som du vil komme til at anvende meget mere, når du officielt er virksomhedsejer.

Start virksomhed

For at oprette eller stifte din virksomhed vælger du at klikke på ‘Start virksomhed’.

Det næste fanebillede, der dukker op, kan du se nedenfor. Du bliver nu bedt om at logge dig ind for at påbegynde din registrering. Når du er klar til det og har dit NemID klar, trykker du på ‘Start’.

Start virksomhed

Du logger ind med dit NemID på vanlig vis og bliver derefter logget ind. Nu kan du påbegynde din registrering af den virksomhed, som du gerne vil oprette.

Efter at have læst betingelserne igennem og sikret dig, at du kan stå inde for det, der står skrevet, sætter du et flueben ved ‘Jeg accepterer betingelserne for brug’ og klikker på ‘Fortsæt’.

Ved det næste fanebillede, der dukker op, bliver du bedt om at angive, hvilken virksomhedsform som du gerne vil oprette. Når det er en enkeltmandsvirksomhed, som du starter op, skal du vælge ‘Personligt ejede virksomheder’.

Herefter dukker der en ny fane op, hvor du kan vælge mellem henholdsvis enkeltmandsvirksomhed og personlig mindre virksomhed. Du vælger ‘Enkeltmandsvirksomhed’.

Efter at have logget dig ind og valgt oprettelse af enkeltmandsvirksomhed, påbegynder du nu den egentlige registrering af din virksomhed. Som du kan se på nedenstående billede, er der en række informationer, som du skal udfylde for at færdiggøre din registrering.

Registrering af enkeltmandsvirksomhed

Du skal indtaste oplysninger, der vedrører ansvarlige deltagere, stamdata, overtagelse af virksomhed, branche, pligter og adresse.

Du starter med at sætte et flueben ved det tal, som du forventer, at din omsætning vil komme til at ligge på. Derefter trykker du på ‘Næste’. Og så er din registrering i gang. Du bliver automatisk ført gennem processen med at udfylde de obligatoriske punkter, når du klikker på ‘Næste’.

Når du har fuldført din registrering, vil du modtage en mail. Herefter kan du fortsætte med at bestille NemID til din virksomhed, vælge en NemKonto og oprette din digitale postkasse.

Du kan nu officielt kalde dig selv for virksomhedsejer, da du netop har stiftet din egen virksomhed. Der er sikkert allerede en masse at rive i, og du går en spændende og udfordrende tid i møde som iværksætter.

Hvad kan du gøre nu?

Som virksomhedsejer er der en masse praktiske og strategiske ting, man skal få styr på. Det kan f.eks. være regler og lovgivning eller eventuel forsikringsspørgsmål.

Derudover vil det være en rigtig god idé at udforme en forretningsplan, med blandt andet budget. Det sikrer at du har et kendskab til markedet samt din virksomheds mål, du ønsker at arbejde imod. Måske har du allerede udfærdiget ovenstående? Så skal du til at gøre dig overvejelser om dit kommende regnskab og bogføring.

Som enkeltmandsvirksomhed vil du få nok at se til, med at drive din virksomhed, og tage den mod de mål du drømmer om. Du kommer dog ikke udenom en tidskrævende og mindre interessant opgave som det at føre regnskab. Men frygt ej, med Dinero får du et nemt og gratis regnskabsprogram. Det vil med garanti spare dig for tid og kræfter, samt give dig endnu mere plads til kerneopgaverne, i netop din nystartede virksomhed.

Kan du konvertere din virksomhed på et senere tidspunkt?

Ja, det kan du. Det er ikke uvant, at en enkeltmandsvirksomhed senere bliver omdannet til en anden selskabstype. Det kan eksempelvis være et ApS eller en anden selskabstype. Når dit overskud i virksomheden stiger, og risikoen på samme vis stiger, er det meget gængst, at ejeren vælger at omdanne virksomheden til en anden selskabs- eller virksomhedsform.

Ønsker du først at læse om fordele og ulemper ved en enkeltmandsvirksomhed, så har vi skrevet et indlæg om netop dette – tjek indlægget her: Fordele og ulemper ved enkeltmandsvirksomhed.

Vi også skrevet et indlæg om skat i en enkeltmandsvirksomhed, det kan du læse her.

  • Var denne artikel nyttig?
  • JaNej

Sidst opdateret 27/10/2020

0

... har allerede tilmeldt sig dinero!

Vidste du, at der er sendt 0 fakturaer fra Dinero?