Krav ved oprettelse af aktieselskab i Danmark
Det tager ikke lang tid at stifte et aktieselskab, hvis du har styr på alle relevante dokumenter og kapitalkravet. I dette afsnit kan du blive klogere på, hvad du skal have klar, inden du klikker på “Start virksomhed” og begynder oprettelsen af dit nye aktieselskab.
Stiftelse af aktieselskab – de tre faser:
- Udarbejdelse af et stiftelsesdokument
- Dokument, der angiver kapitalejerne i selskabet
- Anmeldelse til registrering hos Erhvervsstyrelsen
Stiftelsesdokumentet skal indeholde forskellige oplysninger i relation til den kommende stiftelse. Fx skal oplysninger om selskabets vedtægter, og hvordan den fornødne kapital tilvejebringes, fremgå i dokumentet. Det er vigtigt, at alle stiftere af aktieselskabet underskriver dokumentet. Der skal indskydes en startkapital på minimum 400.000 kroner.
Ejerne af kapitalandelene i et selskab skal være tydeligt defineret i et dokument. Dokumentet kaldes også for en ejerbog. Den er vigtig at udfylde og opdatere korrekt, da det er noteringen i denne, der som udgangspunkt har retslig betydning ved salg og overtagelse af selskabet. For at kunne blive indkaldt til selskabets generalforsamling er det også en forudsætning, at man er registreret i ejerbogen.
Selvom det ikke er et krav, kan det også være en fordel at lave en ejeraftale mellem selskabets kapitalejere (eller nogle af disse). Den indeholder fx typisk bestemmelser om køberet, konkurrenceforbud og tavshedspligt.
Der er også krav til fysiske personer, som stifter; skal være mindst 18 år, ikke umyndiggjort eller under nogen form for værgemål, ligesom personen ikke må være under rekonstruktion eller konkurs.
Kravene til juridiske personer, som stifter, indebærer blandt andet, at de har handle- og retsevne, ikke er under rekonstruktion eller konkurs samt ikke er under tvangsopløsning.
Erhvervsstyrelsen har lavet en vejledning om reglerne ved stiftelse af aktieselskab. Her kan du læse mere om de specifikke krav til oprettelse og relevante dokumenter.
Opret aktieselskab med denne guide
Når du har styr på kapitalen og alle relevante dokumenter, er du klar til at begyndelse oprettelsen af dit aktieselskab, så det kan få et CVR-nummer.
Opret aktieselskab ved at klikke på “Start virksomhed” på forsiden af Virk.dk.
Start selvbetjeningen, så du kan komme i gang med at registrere din virksomhed. Du skal bruge enten dit private NemID eller NemID medarbejdersignatur.
Log ind med NemID.
Inden du kan komme i gang med selve virksomhedsregistreringen, skal du acceptere betingelserne for brug. Når du har accepteret betingelserne, kan du klikke på “Fortsæt” og begynde den reelle stiftelse af aktieselskabet.
Nu skal du vælge, hvilken virksomhed du gerne vil oprette. Her skal du trykke på “ApS, A/S, P/S og SE-selskab”, da vi skal oprette et aktieselskab (A/S).
Nu får du muligheden for at vælge den specifikke selskabsform. Du kan læse kort om aktieselskabet, stiftelseskapital for denne og pris for registrering. Klik på “Vælg” under “Aktieselskab (A/S)”.
Det er faktisk nu, du skal i gang med den egentlige stiftelse af aktieselskabet og registreringen af denne. Du skal angive en række obligatoriske oplysninger. Du skal blandt andet angive en række stamdata, oplysninger om stiftere og ledelse, ejerforhold, kapital og regnskabsår samt dokumentation for en række forskellige ting.
I venstre side af skærmen kan du se, hvad du skal udfylde, og hvor langt du er i processen.
Når du har udfyldt alle oplysninger og afsluttet registreringen, er oprettelsen fuldført. Du har nu oprettet dit aktieselskab og får tildelt et CVR-nummer hurtigst muligt. Det plejer at gå hurtigt, men det kan i nogle tilfælde tage noget tid.
Du er nødt til at vente på, at registreringen lander i din mailindbakke, før du kan bestille firma-NemID, oprette en digital postkasse og andet praktisk.
Nu er det bare at komme i gang med at skaffe kunder og få en omsætning i biksen – medmindre du selvfølgelig har oprettet aktieselskabet for at bruge det som et holdingselskab.
Vil du have hjælp til at oprette dit aktieselskab?
Er du stadig lidt usikker på hele processen, og hvad du skal have af papirer og kapital? Så kan Legal Desk hjælpe dig med at oprette virksomheden, så du ikke skal bekymre dig om det.
De sørger for hele oprettelsen, så du hurtigt og nemt får dit CVR-nummer og kan komme i gang.
Oftest stillede spørgsmål