Hvad er Average Revenue Per Customer?
Average Revenue Per Customer (ARPC) er den gennemsnitlige omsætning, du har fra hver af dine kunder indenfor en given periode. De fleste måler enten ARPC årligt, kvartalsvis eller en gang om måneden alt efter virksomhedens behov.
Average Revenue Per Customer bliver typisk brugt af firmaer, der udbyder abonnementer og digitale produkter, men ARPC kan give dig brugbar viden, uanset hvilke produkttyper du sælger.
Du kan både udregne ARPC for al salg i din virksomhed, og du kan fokusere på enkelte produkter eller produktgruppe.
Hvis du fx har satset på tre forskellige produkter i din markedsføringsplan, kan du efter en periode måle, hvor godt produkterne klarer sig hver især.
Det kan se sådan ud:
Produkter | Average Revenue Per Customer for en måned |
Produkt A | 700 kr. |
Produkt B | 3.000 kr. |
Produkt C | 500 kr. |
Fordi produkt B har en meget højere ARPC end de andre, kan du overveje at lægge endnu flere kræfter i at markedsføre det produkt fremover. Du må dog ikke glemme de udgifter, du har i forbindelse med de enkelte produkter, da det selvfølgelig også har betydning for det endelige resultat.
Hvordan kan man beregne ARPC?
Du kan beregne Average Revenue Per Customer ved at dividere omsætningen med antallet af kunder indenfor en bestemt periode.
Hvis du fx har 200 kunder på en måned og en omsætning på 10.000 kr., vil regnestykket se sådan ud:
10.000 / 200 = 50
Det betyder, at hver kunde i gennemsnit har lagt 50 kr. i din virksomhed – altså er din Average Revenue Per Customer 50 kr.
Vi har lavet en beregner, så du nemt kan regne din ARPC ud.
Beregn din Average Revenue Per Customer
Hvilke fordele er der ved ARPC?
Der ligger et hav af vigtig information gemt i tallene for Average Revenue Per Customer, der i sidste ende kan gavne din indtjening.
Du kan fx bruge udregningen til at vurdere, om du tager den rigtige pris for dine produkter. Hvis din ARPC er meget lav, kan det være, at du generelt tager for lidt for dine produkter. På den måde kan den hjælpe dig med din prisfastsættelse.
Derudover kan den give et fingerpeg om, hvor du ligger i forhold til dine konkurrenter. Det kan være at din prisstrategi er helt anderledes end tilsvarende virksomheders, og så kan du overveje, om du bør sadle om, eller om du alligevel er på rette spor.
Hvis din Average Revenue Per Customer er dalende, kan det være tegn på, at du ikke længere tilbyder det, dine kunder ønsker. Der kan være flere elementer i din forretning, den er gal med. Det kan bl.a. være:
- Dårlig kundeservice
- Produkternes/ydelsernes kvalitet
- Nye, vigtige tendenser på markedet, du har overset
- Utilstrækkelig markedsføring
Du kan derfor bruge Average Revenue Per Customer til at tage temperaturen på din virksomheds overordnede sundhed.
Hvis tallet ikke er tilfredsstillende, kan det også være en anledning til at gå mere i dybden med din segmentering.
Måske har de segmenter, du har valgt at satse på, ikke en særlig høj ARPC. Så skal du overveje, om der er andre segmenter, der kan give dig en bedre ROI (Return On Investment).
Average Revenue Per Customer kan på den måde være et rigtig gavnligt værktøj, men det kræver, at du løbende laver målinger. Så kan du nemlig holde øje med udviklingen og spotte vigtige mønstre og forandringer i tide.
Sådan øger du din Average Revenue Per Customer
Hvis din ARPC ikke er høj nok, er der flere ting, du kan gøre for at øge den.
Du kan fx præsentere dine kunder for produkter, der komplimenterer det produkt, de allerede har købt eller er ved at købe.
Du kan også lave pakkeløsninger, hvor dine kunder kan få flere produkter i en samlet pakke til en billigere pris. På den måde kan du øge din indtægt pr. kunde.
En anden måde du kan få dine kunder til at købe mere, så du øger din ARPC, er ved at tilbyde gratis fragt ved køb over et vist beløb. Det kan få flere kunder til at købe dine produkter, og mange bliver fristet til at lægge en ekstra ting i kurven, hvis det betyder, at de opnår gratis forsendelse.
Den måde, du behandler dine kunder på, er også vigtig for din Average Revenue Per Customer. Det forholder sig generelt sådan, at jo flere trofaste kunder du har, jo højere er din ARPC.
Det kan altså være afgørende, at du gør dine kunder til trofaste brugere af dit produkt eller din service, og så opnår du i sidste ende en højere profit.
Det er ofte dyrere at skaffe nye kunder, end det er at fastholde dem, du allerede har. Så det er virkelig vigtigt, at du holder fast i dine gamle kunder og ikke glemmer dem i jagten på de nye.
Der findes ikke en facitliste
Endelig skal du huske, at der ikke findes en facitliste for, hvad en god Average Revenue Per Customer er.
Det afhænger nemlig fuldstændig af din situation – fx hvor gammel din virksomhed er, hvilke produkter du sælger, hvor i landet din virksomhed er placeret, hvordan den generelle markedspris er osv.
Derfor bør du altid sammenligne dine resultater med tidligere år og samtidig skæve til dine nærmeste konkurrenter.
Hvad er forskellen på ARPC og LTV?
Customer Lifetime Value (LTV) er et andet redskab, du kan bruge til at blive klogere på din omsætning. ARPC og LTV minder om hinanden, og det er derfor let at komme til at forveksle de to begreber.
LTV viser dig, hvor stor fortjeneste du får fra hver enkelt kunde i den tid, kunden handler hos dig. Det betyder, at hvis en kunde handler hos dig i fem år og køber for 1.000 kr. om året, vil kundes LTV være 5.000 kr.
LTV kan være en stor hjælp, hvis du fx vil vide, hvor høje dine salgsfremmende omkostninger bør være.
Hvis hver af dine kunder typisk bruger for 10.000 kr. i din forretning over en årrække, kan du med god samvittighed bruge et højere beløb på markedsføring for at tiltrække nye kunder, end hvis det fx kun var 1.000 kr. Du ved nemlig, at du får din investering igen over tid.
Der er altså en grundlæggende forskel på Customer Lifetime Value og Average Revenue Per Customer. Hvor LTV hjælper dig til at forstå din fortjeneste på længere sigt, kan ARPC fortælle dig, hvad du tjener pr. kunde her og nu.
Oftest stillede spørgsmål