Sidst opdateret 19/07/2024
Læsetid: 9 min.

Ordrestyring

Med ordrestyring får du overblik over alle processer, systemer, partnerskaber og mennesker, som er involveret fra start til slut af en ordre. Programmet hjælper dig med at udnytte tid og ressourcer bedst muligt samt gøre opgaveplanlægningen nem og effektiv. Samtidig bliver det også nemt at kvalitetssikre og dokumentere med det rigtige program til ordrestyring.

Hvad er ordrestyring?

Ordrestyring er kontrol over alle ordrer, der laves hos en virksomhed. Virksomheder bruger ordrestyring til at holde overblikket over, hvor i systemet ordren er, og hvordan/hvornår det skal sættes i gang. Det er med til at øge virksomhedens customer lifetime value.

Du kan også sige, at ordrestyring er en samlet betegnelse for alt, der sker, efter at din kunde har lagt en ordre. Det er med andre ord alle processer, mennesker, systemer og partnerskaber, der er involveret fra, en vare er bestilt, indtil den er leveret. 

Det kaldes også order management, opgavestyring og sagsstyring – kært barn har mange navne. Uanset om du kalder det et program til ordrestyring eller noget andet, sparer du tid og optimerer dine processer.

Det kan dog også være kunderelateret, hvor kunder ønsker at følge deres ordre fra bestilling til levering. Det kan være den helt simple med sendt og modtaget til den mere komplicerede, hvor kunden følger sin ordre gennem alle faserne.

Fordele ved ordrestyring:

  • Optimal udnyttelse af tid og ressourcer
  • Nem planlægning af opgaver
  • Forbedret kundeoplevelse (gladere kunder)
  • Eliminerer faktureringsfejl
  • Øger effektiviteten
  • Nemt at lave projektregnskab
  • Sikrer dokumentation og kvalitetssikring

Der er flere fordele ved ordrestyring, men de vil typisk være meget branchespecifikke. Dog vil alle brancher kunne optimere mange af deres daglige processer med et program til ordrestyring – uanset om der er tale om ordrestyring til ApS eller enkeltmandsvirksomhed.

Nem integration med Dinero

Du kan integrere de fleste programmer til ordrestyring med Dinero. På den måde kan du automatisere endnu flere dele af din sagsstyring og bogføring, så du kan koncentrere dig om dine opgaver og kunder. Se integrationer.

Programmer til ordrestyring kommer i mange former

Der findes mange forskellige programmer til ordrestyring. Ofte vil en virksomhed kunne klare sig med en af de mindre udbydere, da de store er designet til at hjælpe med ordrestyring hos større virksomheder med meget komplicerede processer.

Med online ordrestyring kan du og dine medarbejdere altid tjekke status på en ordre, ligesom kunden får en bedre købsoplevelse. Du kan få et online ordrestyringsprogram til PC og programmer, der ligger i skyen – så du altid kan tilgå dem, uanset hvor du er.

Hvis du leder efter et program til ordrestyring, er der særligt én ting, du skal fokusere på; det skal passe til dine behov. Måske er det et simpelt program, der passer til din virksomhed i stedet for det dyre med alle funktionerne. På den måde betaler du ikke for en masse funktioner, du ikke bruger i dagligdagen.

Programmer til ordrestyring:

Nogle programmer har direkte adgang til varekartotekerne hos mange grossister. Det gør det endnu nemmere at bestille og fakturere til det specifikke projekt. Det gør også, at du minimerer risikoen for fejl og fejlfakturering.

Nedenfor kan du blive klogere på elektronisk ordrestyring til håndværkere, vvs-branchen og elektrikere samt ordrestyring til byggebranchen og byggeri.

Fordele ved ordrestyring:

Optimal udnyttelse af tid og ressourcer

Nem planlægning af opgaver

Forbedret kundeoplevelse (gladere kunder)

Eliminerer faktureringsfejl

Øger effektiviteten

Nemt at lave projektregnskab

Sikrer dokumentation og kvalitetssikring

Elektronisk ordrestyring til håndværkere gør projektstyring nemmere

Elektronisk ordrestyring til håndværkere er guld værd i en travl hverdag med mange opgaver. Med det rigtige program sparer du nemlig meget tid på projektledelse og planlægning, ligesom du også optimerer processerne med tidsregistrering og dokumentation.

Et program til ordrestyring til håndværkere skal:

  • Være digitalt (helst i skyen)
  • Have mulighed for tidsregistrering
  • Indeholde bilagsarkiv
  • Kunne hjælpe med planlægning af arbejdet
  • Bidrage til kvalitetssikring
  • Skabe overblik over projektets økonomi
  • Kunne lave tilbud og fakturere
  • Have mulighed for at trække rapporter
  • Integrere med dit regnskabsprogram

Ovenstående er et udvalg af funktioner, hvor den rigtige løsning både sparer håndværksmester og håndværkere for tid, samtidig med at alle processer effektiviseres eller automatiseres, og kunden får en god oplevelse fra start til slut.

Ordrestyring til vvs-branche sparer dig for både tid og penge

Der findes flere løsninger til ordrestyring til vvs-branchen. Her er det også vigtigt, at du ser på, hvad du har af behov ift. funktioner og automatisering, så du ikke betaler overpris. Det rigtige program sparer dig for både tid og penge på små og store projekter.

Et program til ordrestyring til vvs-branchen skal:

  • Være online (helst i skyen)
  • Kunne tidsregistrere
  • Indeholde et planlægningsværktøj
  • Kunne lave tilbud og fakturere
  • Håndtere bilag, billeder etc.
  • Gøre det nemt at kunne dokumentere og kvalitetssikre
  • Integrere med dit regnskabsprogram
  • Skabe overblik over økonomien i (større) projekter

Der er selvfølgelig forskel på virksomheder og opgaver. Hvis du har en blanding af mindre og større opgaver, bør du som udgangspunkt vælge et mindre program med online ordrestyring, som også kan håndtere de større opgaver og hjælpe med projektstyring

Alene tiden, du sparer med et godt program til ordrestyring, vil “betale” for prisen på programmet. Du kan nemlig automatisere og effektivisere rigtig mange processer, så du i stedet kan fokusere på dine opgaver og kunder. 

Ordrestyring til elektriker til både små og store projekter

Når det kommer til ordrestyring til elektrikere, går mange af de samme ting igen. Her er det også vigtigt, du har et overblik over dine behov – altså størrelsen på dine projekter og omfanget af dem. Med det på plads kan du nemlig nemt vælge det program, der passer til dit budget og dine behov.

Et program til ordrestyring til elektrikere skal:

  • Være i skyen (online)
  • Indeholde tidsregistrering
  • Hjælpe med planlægning af opgaver
  • Have mulighed for at lave tilbud og fakturaer
  • Give overblik over materialeforbrug og samlet økonomi
  • Sikre dokumentation og kvalitetssikring
  • Have mulighed for upload af bilag, dokumenter etc.
  • Integrere med dit regnskabsprogram

Uanset hvilket program du vælger, får du et digitalt overblik over din forretning og projekter, så du hele tiden er up to date. Ordrestyring til elektrikere er særlig vigtigt ved større projekter, men det kan også effektivisere og spare tid på mindre projekter.

Ordrestyring til byggebranchen og byggeri kræver ofte mere

Ordrestyring til byggebranchen vil typisk være lidt anderledes end til fx håndværkere. Flere funktioner vil være de samme, men elektronisk ordrestyring til byggeri vil som regel være til større virksomheder, der derfor vil have andre krav til funktioner og indhold.

Et program til ordrestyring til byggebranchen skal:

  • Være online – skal kunne tilgås på computer og via app
  • Indeholde tidsregistrering på flere niveauer
  • Have et planlægningsværktøj
  • Indeholde et bilagsarkiv
  • Hjælpe med kvalitetssikring og dokumentation
  • Have adgang til varekartoteker
  • Skabe overblik over økonomien i projekter
  • Integrere med dit regnskab og vise vigtige nøgletal
  • Have oversigt over, hvornår medarbejdere er ledige
  • Gøre det nemt at trække rapporter

Ofte vil der være krav til endnu flere funktioner, når det kommer til ordrestyring til byggebranchen og byggeri. Derfor er det vigtigt, du sætter dig ned og finder ud af, hvad du har brug for af funktioner – herefter kan du udvælge 2-3 programmer og bede om et tilbud.

App til ordrestyring gør det nemt at tilgå sager på farten

Du bør som minimum vælge et program, du kan tilgå online fra en hvilken som helst computer. Det vil gøre dit arbejde meget nemmere, og dine medarbejdere kan også nemt gå ind på den specifikke sag, når de fx er ude hos kunden.

Du bør dog også kigge efter en udbyder, der har en app til ordrestyring. Vi har alle en mobiltelefon, og en app er designet til at fungere på en mobiltelefon – modsat fx et program, der skal tilgås via en browser.

Pris på ordrestyring er meget forskellig

En pris på ordrestyring kan være alt fra gratis til at koste flere hundrede kroner om måneden. Ligesom Dinero Starter er et gratis regnskabsprogram, har flere programmer til ordrestyring også en gratis-version, du kan bruge i et vist omfang.

Prisen bør dog ikke være dit primære parameter. Selvom vi alle gerne vil spare penge, bør du starte med at kigge på funktionerne og mulighederne, de forskellige programmer til ordrestyring tilbyder – og herefter sammenligne priser på de 2-3, der passer bedst til dine behov.

Selvom du måske kan spare lidt penge på et program, risikerer du, at det bliver dyrere i arbejdstid og manglende effektivisering, end hvis du havde valgt et, der var lidt dyrere. Du kan med fordel også se på, om der er mulighed for skalering eller en skræddersyet løsning.

Kombinér lagerstyring og ordrestyring i ét effektivt redskab

Ligesom du kan integrere ordrestyring med dit regnskabsprogram, kan du også kombinere lagerstyring og ordrestyring, så de taler sammen.

Ved at kombinere de to får du et effektivt redskab til at sætte lagerbeholdningen i system og skabe overblik over salg og indkøb. Vareforbrug på de enkelte sager registreres og opdateres automatisk, så du altid har et aktuelt overblik.

Ordrestyring – integration til dit regnskab

Jo mere du kan integrere dine forskellige systemer og platforme, jo mere tid frigiver du i dagligdagen. Det er tid, du i stedet kan bruge på dine kunder eller kold kanvas – alternativt til at give dig selv lov til at holde fyraften en time før, du ellers ville.

Der findes mange systemintegrationer til Dinero, så du kan vælge et af de mange programmer til ordrestyring uden at skulle tænke på, om det kan integreres med Dinero – det kan de fleste nemlig. Ellers kan du altid tjekke vores integrationer.

Oftest stillede spørgsmål

Ordrestyring er et program, der giver dig en samlet oversigt over en kundes ordre/køb fra start til slut. Det giver et overblik over alle processer, systemer, partnerskaber og mennesker, som er involveret i processen fra bestilling til levering.

Det bedste program til ordrestyring er det, der bedst matcher dine behov. Ja, det er et kedeligt svar, men du bør altid kigge på funktioner, pris og skaleringsmuligheder, når du vælger program til ordrestyring.

Nogle programmer er særligt udviklet til fx håndværkere, men der findes også mere generelle, som indeholder mange af de samme funktioner.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram