Sidst opdateret 29/11/2024
Læsetid: 11 min.

Dinero-guiden til den professionelle bruger

Formålet med denne guide er at samle de funktioner, der gør brugen af Dinero nemmere for den professionelle bruger – én “det kan Dinero – og det kan Dinero ikke”-guide. Men først vil vi gerne sige et par ord om, hvordan Dinero er bygget op for at give en forståelse for, hvordan programmet fungerer.

Tak, fordi du læser med 😊

Hvordan er Dinero bygget op? 

Det er ingen hemmelighed, at Dinero er bygget op med det formål, at den selvstændige kan lave det meste regnskab selv.

Derfor har vi i Dinero en standard kontoplan, der er med til at sikre funktionaliteten af vores Dinero Crowd. Funktionen, hvor man kan søge på, hvad man har købt, og ud fra den hjælper Dinero med korrekt kontering samt korrekt skatte- og momsfradrag. Det betyder, at man ikke kan slette konti i kontoplanen, da det vil ødelægge Dinero Crowds funktionalitet. Til gengæld kan man tilføje alle de konti, man vil.

I Dinero har vi også en slet bilag-funktion og ret bilag-funktion, der giver brugerne mulighed for nemt og enkelt at rette op på de fejl, der kan være sket i bogføringen. Når vi siger slette – så sletter man selvfølgelig ikke noget, så det ikke kan findes i bogføringen igen. Bilaget vil være modposteret og kan til enhver tid findes i papirkurven, der ligger under Indstillinger (tandhjulet i højre hjørne). Desuden vil du altid kunne se modposteringen på kontokortene.

Med andre ord er vores vision, at vi vil gøre bogføringen til en leg for den selvstændige. Så I professionelle kan koncentrere jer om at rådgive virksomhederne og lidt mindre om det daglige bogholderi.

Hvad kan Dinero gøre for jer professionelle?

Vi deler denne op i flere overordnede dele – du klikker bare på det, du søger svar på.

Har I en kassekladde?

Ja, vi har en kassekladde. Du finder den under fanen Bogføring -> Kassekladde.

Hvad kan jeres kassekladde?

    • Undertrykke moms på konti – se mere her
    • Importere filer (løn, bank, mv.) – se mere her
    • Registrere indbetalinger på flere debitor- eller kreditorfakturaer på én gang – se mere her
    • Importere indbetalinger fra fakturaer med FI-koder – se mere her
    • Oprette flerbenede posteringer – tryk på det “grønne kryds” til højre på linjen
    • Få vist konsekvenser og bevægelser på konti inden bogføringen – klik på “Vis konsekvens” i kassekladden
    • Se bevægelser på beholdninger inden bogføring – det kan du se i toppen af kassekladden
    • Vi har flere genvejstaster i kassekladden, der sikrer dig hurtigere navigation i kassekladden – se mere her
    • Få vist konsekvenser på rapporterne, inden du bogfører din kassekladde

Som du måske har læst i indledningen, har vi en standard kontoplan i Dinero (én til personlige virksomheder og én til selskaber), hvorfor du ikke kan slette og redigere i eksisterende konti. Til gengæld kan du  tilføje alle de konti, du vil. Se nedenfor, hvad man kan gøre i kontoplanen:

  • Du kan oprette egne konti – se mere her. I linket kan du desuden se alle standardkonti.
  • Du kan oprette egne beholdninger, så du kan følge saldoen under bogføringen i kassekladden – se mere her
  • Du kan oprette udgiftskonti med nye momssatser – se mere her
  • Du kan se alle vores momskoder her
  • Du kan udskrive og/eller downloade alle posteringer – se mere her
  • Du kan downloade kontokort for enkelte konti, en gruppe af konti eller alle konti – se mere her
  • Du kan se en kundesaldoliste og sortere den på et bestemt dato – se mere her
  • Du kan se en leverandørsaldoliste og sortere den på et bestemt dato – se mere her
  • Du kan inde på den enkelte debitor eller kreditor se et kontoudtog – se mere her

Disse kontoudtog kan sendes direkte fra Dinero til kontakten som en vedhæft PDF-fil. Ligeledes har du mulighed for at definere en periode på kontoudtoget (fx juli).

  • Du kan se resultatopgørelse, saldobalance, balance og åbningsbalance under fanen Regnskab (mappen øverst i højre hjørne)  → Rapporter
  • Du kan i rapporterne ligeledes få
    • Vist konti med 0-saldo
    • Vist kontonr. på kontiene
    • Vist momstypen (momskoden) på kontoen
    • Medtaget kassekladdeposteringer

Du har mulighed for selv at redigere i åbningsbalance, men du skal være opmærksom på, at Dinero selv overfører ultimobalancen til primo – så måske du ikke behøver ændre manuelt i den.

Hvis du alligevel ønsker at ændre den, skal du hoppe til Indstillinger (tandhjulet øverst i højre hjørne)  → Regnskabsår → Udfor det år, du vil redigere, trykker du på “Mere” → Rediger regnskabsårIndtast åbningsbalance. Husk at slå den den automatiske overførsel fra, hvis det ikke er det første regnskabsår – se mere her.

Hvordan du klarer efterposteringer er op til dig. Du kan lave dem som almindelig bilag (fx købsbilag), du kan lave dem samlet i et finansbilag, eller du kan lave dem i vores kassekladde. Husk at bruge et ledigt bilagsnummer – fx 9999.

Du kan i Dinero have 10 aktive regnskabsår ad gangen – med andre ord betyder det, at du kan rette tilbage til regnskabsår 2010, selvom vi er i 2019.

Det gør du som vist her – du kan dog kun gøre det, hvis fakturaerne er fra den samme debitor/kreditor.

  • Når brugerne i Dinero trykker på “Afregning af moms” i Dinero, udligner vi automatisk alle momskonti og afregner momsen på med bankkontoen. Du kan se mere om det her – og vil du gerne høre lidt mere om det tekniske, så tag et kig her.
  • Erhvervelsesmoms (moms, der skal beregnes af salg og køb til udlandet) håndterer vi også – læs mere her.

Vores support er åben fra kl. 8-23, hver dag – hele året rundt (også juleaften). Vi kan træffes på chatten (der sidder nederst i højre hjørne, når du er logget ind) eller på support@dinero.dk. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dig.

Har du spørgsmål eller kommentarer, hører vi meget gerne fra dig. Du er mere end velkommen til at sende os en mail på support@dinero.dk.

Typiske fejl i bogføring

Selv rutinerede personer kan lave fejl. Vi har lave en oversigt over de typiske fejl, vi ser i forbindelse med bogføringen. Her beskriver vi problemet, samt hvordan du retter det.

"*" indikerer påkrævede felter

Når du henter whitepaperen, tilmelder du dig samtidig vores nyhedsbrev.

Del denne artikel

  • Del på Facebook
  • Del på Linkedin
  • Del på X
  • Kopier link

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram