Hvad er en PESTEL-analyse?
En PESTEL-analyse er et værktøj til at forstå din virksomheds omverden. Bruger du den som en del af din forretningsstrategi eller markedsføringsstrategi for din virksomhed, har du en stærk strategi for din virksomhed.
Når du har lavet omverdensanalysen, vil du nemlig kunne se, hvilke ydre faktorer der påvirker eller kan komme til at påvirke din virksomhed i fremtiden.
PEST vs. PESTEL – er det samme analyse?
Lyder beskrivelsen af PESTEL-analysen meget bekendt? Så har du måske hørt om PESTEL-analysens lillebror, PEST-analysen.
De to modeller er ens, bortset fra at PESTEL-analysen har to faktorer, som PEST-analysen ikke har.
De to ekstra faktorer knytter sig til de to sidste bogstaver i navnet PESTEL. Bogstaverne står for Enviromental og Legal. På dansk kalder vi de to faktorer for miljømæssige og lovmæssige faktorer.
Introduktion til PESTEL-modellen og det simple framework
Lyder PESTEL-modellen stadig som skraldespansk for dig, så lad os forklare den lidt bedre. Vi begynder med de seks bogstaver i PESTEL, og hvordan du skal bruge dem i din analyse.
PESTEL-modellen er bygget sådan op, at hvert bogstav lægger navn til en faktor, du skal skal tage højde for i din analyse.
Når du har overvejet, analyseret og diskuteret hver faktor, har du et overblik over din virksomheds muligheder og trusler i omverdenen – dem, der kan få dybdegående indflydelse på din virksomhed.
Du kan især bruge analysen, hvis du har startet en ny virksomhed, hvis du er stødt ind i et problem, eller hvis du vil lancere et nyt produkt på et nyt marked eller lignende.
Lad os gennemgå bogstaverne én for én.
P – Politiske faktorer
De politiske faktorer handler om de forhold, som politikere, regeringen eller politiken giver virksomheden.
Politiske faktorer kan være:
- Skatter og afgifter
- Regeringspolitik
- Udenrigspolitik
- Skattepolitik
- Miljølovgivning
- Handelsrestriktioner
Vurdér hver enkel faktor for at se, om den er relevant for din virksomhed, og om du skal tage den med som en mulighed eller trussel.
E – Økonomiske faktorer
Når du skal finde de økonomiske faktorer, skal du finde dem, som du mener kan få indflydelse på din virksomhed. Økonomiske faktorer kan være:
De økonomiske faktorer kan på sigt påvirke forbrugernes lyst eller måske endda muligheden for at købe dine produkter.
S – Sociale faktorer
De sociale faktorer kan være meget forskellige afhængigt af, hvilken gruppe din virksomhed henvender sig til eller gerne vil have fat i. Sociale faktorer kan være:
- Befolkningsvækst
- Aldersfordeling
- Indkomstfordeling
- Sundhedsbevidsthed
- Livsstilsholdninger
- Kulturelle barrierer
Disse faktorer kan hjælpe dig med at forstå virksomhedens nuværende eller kommende kunder.
T – Teknologiske faktorer
De teknologiske faktorer finder du ved at se på, hvad der sker inden for den teknologiske udvikling lige nu og i morgen. Det kan være:
- Teknologiske trends
- Teknologiske innovationer
- Nye teknologier
- Teknologiske ændringer
- Forskning
- Digitalisering
- E-handel
Find ud af, hvilke fremskridt der er tale om, og hvordan de påvirker din branche. Når du kender de teknologiske fremskridt, kan du fx finde på måder at forbedre dine produkter, processer eller service på.
E – Miljømæssige faktorer
Miljø og klima får meget opmærksomhed af både kunder, politikere og virksomheder. Derfor har eller får miljømæssige faktorer sikkert også betydning for din virksomhed. Det kan være:
- Klimaforandringer
- Miljølovgivning
- Holdninger til bæredygtighed
- Efterspørgsel efter bæredygtige produkter
- Øget fokus på bæredygtige investeringer
- Nye krav til bæredygtighedsrapportering – fx ESG
Når du har fundet de faktorer, der passer til din virksomhed, kan det være, du ser nye forretningsmuligheder.
L – Lovmæssige faktorer
Måske tænker du, at vi allerede har været inde på love, regler og paragraffer ved at tale om de politiske faktorer. Og det er jo heller ikke helt ved siden af. Men her skal du i stedet for at se på de større politiske forhold ned i detaljen. Du skal se på de konkrete love, der er relevante for din virksomhed. Lovmæssige faktorer kan være:
- Arbejdsret
- Sundheds- og sikkerhedsstandarder
- Forbrugerbeskyttelseslove
- Cybersikkerhedslovgivning
- Antihvidvaskningslove
- Lovgivning om patientdata
- Copyright-lovgivning
Ændringer i lovgivningen kan påvirke din virksomhed. Har du planer om at udvide din forretning til andre lande, er det også vigtigt at sætte sig ind i de juridiske regler der.
Eksempel på en PESTEL-analyse – sådan gør du
Lad os prøve at lave et eksempel på en PESTEL-analyse, så du kan se, hvordan du skal arbejde med de seks faktorer, vi lige har nævnt.
De fleste kender tøjbrandet, Shaping New Tomorrow, som er ejet af barndomsvennerne Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann. Det bruger vi som eksempel i vores analyse.
Shaping New Tomorrow har en webshop og butikker i henholdsvis Danmark, Tyskland og Sverige. Lad os lege med tanken om, at de gerne vil udvide med endnu en butik. Butikken skal denne gang ligge i Reykjavik, Island.
De laver derfor en PESTEL-analyse for at kunne se de muligheder og trusler, der kan opstå i forbindelse med den nye forretning.
Her kan du se et eksempel på sådan en analyse:
Selvom eksemplet er fiktivt, håber vi, det kan give dig en idé om, hvordan en PESTEL-analyse kan være et godt værktøj til at se din virksomheds omverden.