Gulpladebil i en enkeltmandsvirksomhed
Som enkeltmandsvirksomhed kan der ofte være flydende overgange mellem privat- og erhvervsmæssig kørsel. Derfor er det især for enkeltmandsvirksomheder vigtigt at lave den rigtige ordning, når det kommer til bilen i firmaet.
Om det bedst kan betale sig for dig at købe, lease, have gule plader, papegøjeplader eller lignende kommer an på mange forskellige faktorer.
Du skal blandt andet huske at have bilens pris, km/l, grøn ejerafgift, antal kilometer på privat- og erhvervsmæssig kørsel og lignende med i dine beregninger.
Skal du bruge en gulpladebil privat, skal du som udgangspunkt indberette den private kørsel, så du kan betale skat af fri bil. Det vil sige, at du skal have papegøjeplader (eller klistermærke, som du kan læse mere om senere i indlægget under “Fra gule plader til papegøjeplader”).
Ellers risikerer du at skulle betale skat og moms tilbage samt en eventuel bøde. Det kan godt blive dyrt. Vil du beregne værdien af fri bil, kan du bruge vores beregner.
Fordi der er så mange forskellige faktorer, der spiller ind på, hvad du bør vælge, anbefaler vi at alliere dig med en revisor. En revisor kan fortælle dig, hvilken mulighed vil være bedst i netop din situation.
Leasing af gulpladebil
Hvis du ellers kan undvære bagsæderne, kan en erhvervsleaset gulpladebil måske være noget for dig. Du skal dog huske, at biler på gule plader må bruges udelukkende til erhvervskørsel – medmindre den er specialindrettet, fx med hylder og værktøj i varerummet.
På grund af den lavere registreringsafgift er det en del billigere at lease en bil på gule plader end en på hvide plader.
Ofte vil en gulpladebil leases efter flexleasing-princippet (finansiel leasing). Forløbet er typisk på 12 måneder, hvor du skal betale en førstegangsydelse og derefter mindre leasingydelser hver måned.
Hvis du starter med at lease en gulpladebil, kan du senere konvertere de gule plader til hvide plader. Det vil sige, at du kan begynde med at bruge bilen til erhverv og senere skifte over til at bruge den privat.
Hvis du leaser en gulpladebil, er reglerne, at du kun skal bruge bilen til erhvervsmæssig kørsel. Derfor kan du også trække momsen fra. Både i førstegangsydelsen og i den månedlige leasingydelse.
Der gælder andre regler for leasing af biler på papegøjeplader, som du kan bruge til både erhvervsmæssig og privat kørsel.
Splitleasing af bil på gule plader
Vil du gerne bruge din bil både til erhverv og privat, er der også den mulighed at benytte sig af splitleasing. Der er især to fordele ved splitleasing:
- Du bliver ikke beskattet af firmabil
- Dit firma får færre udgifter
Ved splitleasing leaser du en bil. Men i stedet for at lave én leasingkontrakt, laver du to. På den måde kan du dele omkostningerne op i privat- og erhvervsandele, uden at du bliver beskattet af fri bil. Dog bør du køre mere end 60 % erhvervskørsel, for at det kan betale sig.
Rent praktisk foregår det sådan: Kører du fx 80 % erhvervskørsel og 20 % privatkørsel, vil 80 % af din bils omkostninger blive faktureret til dit firma, mens 20 % vil blive faktureret til dig privat.
Især for selvstændige kan splitleasing altså være en god løsning, fordi dit firma sparer omkostningerne til privat kørsel, og du sparer beskatningen.
Som dokumentation for den procentvise fordeling mellem erhvervs- og privatkørsel, skal du føre en kørebog. Det har de fleste leasingselskaber gjort smart ved at installere en chip i din bil. Når du begynder turen, trykker du på en fjernbetjening og vælger, om turen er erhvervsmæssig eller privat kørsel.
Moms på gulpladebiler
Har du en bil på gule plader, vil det sige, at du udelukkende bruger den til erhvervsmæssig kørsel. Og derudover at du kun bruger den til de momspligtige aktiviteter i din virksomhed.
Reglerne er, at du med en gulpladebil får fuldt fradrag for momsen ved både køb, leje, drift og salg. Og det er uanset bilens vægt.
Skema over moms på gulpladebiler:
Bilens art | Momsfradrag |
| Køb | Leje | Drift |
Varebiler med tilladt totalvægt på op til og med 3.000 kg. | Fuldt fradrag | Fuldt fradrag | Fuldt fradrag |
Vare- og lastbiler med tilladt totalvægt på over 3.000 kg. | Fuldt fradrag | Fuldt fradrag | Fuldt fradrag |
Når du sælger bilen, skal du opkræve moms.
Virksomheder kan kun have personbiler på gule plader, hvis de driver en køreskole, er bilforhandler eller udlejer biler. For personbiler på gule plader gælder samme momsregler som for varebiler med tilladt totalvægt på op til og med 3.000 kg.
Ved “drift” menes omkostninger i forbindelse med driften af bilen. Det er fx:
- Skift af sommer- og vinterdæk
- Nødvendige reparationer
- Forsikringer
- Parkering
- Vejhjælp
- Bilvask
Bruger du også din bil til privat kørsel, gælder nogle andre momsregler. For så skal du have registreret papegøjeplader.
Det samme gælder, hvis du bruger din bil til både momspligtige og momsfrie aktiviteter. På gule plader må du nemlig kun køre erhvervsmæssig kørsel i forbindelse med momspligtige aktiviteter.
Forsikring til biler på gule plader
Flere forsikringsselskaber tilbyder forsikringer til erhvervsbiler. Det er forskelligt fra forsikring til forsikring, hvad de præcis dækker, samt hvad prisen er.
Her er det en god idé at indhente forsikringstilbud på samme måde, som du normalt gør med forsikringer. Samt at være opmærksom på hvad der præcis er dækket i policen.
Prisen afhænger ofte af faktorer som bilens værdi og beskatningsværdi. Der er også forskellige muligheder for finansiering af forsikringen.
Du kan både vælge at finansiere den som selvstændig forsikring eller i forbindelse med leasing af bilen. I den forbindelse kan det være relevant at overveje, om det bedst kan betale sig med operationel eller finansiel leasing.
Regler for afgifter på gulpladebiler
Der er to forskellige typer af afgifter, som du ifølge reglerne skal betale for din bil på gule plader. Samt en ekstra hvis du kører i dieselbil. Den ene er ejerafgift (vægtafgift/grøn ejerafgift/CO2-afgift), den anden er registreringsafgift, og den ekstra er udligningsafgift.
Vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift – Hvad er reglerne?
Er du registreret som ejer eller bruger af en bil på gule plader, skal du betale periodiske afgifter. Typen af afgift er fastsat efter, hvornår bilen blev registreret første gang.
For overblikkets skyld har vi lavet et skema over afgifter:
Dato for første indregistrering af din varebil | Afgiftstype | Hvad afhænger afgiftens størrelse af? |
Før d. 18. marts 2009 | Vægtafgift | Bilens vægt |
Mellem d. 18. marts 2009 og d. 30. juli 2021 | Grøn ejerafgift | Bilens brændstofforbrug |
D. 1. juli og derefter | CO2-ejerafgift | Mængde CO2 udledt pr. km. |
Reglerne er altså, at det er køretøjets første indregistreringsdato, der afgør, hvilken af de tre typer afgift du skal betale.
Registreringsafgift for gulpladebiler – Regler og satser
Første gang, du indregistrerer en bil, skal du betale registreringsafgift. Denne regel gælder også for varebiler, lastbiler og busser på gule plader.
Hvad du skal betale i registreringsafgift afhænger af køretøjets type og vægt. For overblikkets skyld har vi lavet et skema for, hvad du skal betale i registreringsafgift (2023):
Køretøj | Registreringsafgift |
Varebiler og lastbiler op til og med 4.000 kg. | 0 kr. Af de første 78.100 kr. 50 % af det resterende beløb. Undtagelse: Hvis dit køretøj har en tilladt totalvægt på mere end 3.000 kg. og samtidig er en åben vare- eller lastbil (fx en pick-up eller ladvogn) eller en kassevogn uden siderude i venstre side bag førersædet, kan afgiften højst udgøre 47.000 kr. |
Lastbiler over 4.000 kg. | Du skal ikke betale registreringsafgift. |
Busser | 0 kr. af de første 12.100 kr. af afgiftsværdien. 60 % af det resterende beløb. |
For varebiler og lastbiler op til og med 4.000 kg., skal du betale 0 kr. af de første 78.100 kr. Derefter skal du betale 50 % af det resterende beløb.
For lastbiler over 4.000 kg. skal du ikke betale registreringsafgift, mens du for busser skal betale 0 kr. af de første 12.100 kr. og derefter 60 % af det resterende beløb. Tallene er 2023-satser.
Udligningsafgift – Hvis du kører på diesel
Kører dit køretøj på diesel eller gas, skal du betale udligningsafgift. Generelt er der to måder, udligningsafgiften kan ramme dig på, hvis du har et dieseldrevet køretøj.
Er dit køretøj indregistreret første gang før d. 1. juli 1997, bliver udligningsafgiften lagt oven i den almindelige vægtafgift.
Hvis din bil er indregistreret efter d. 1. juli 1997, skal du betale udligningsafgiften særskilt. Du får opkrævningen sammen med vægt-, CO2- eller den grønne ejerafgift. Størrelsen på afgiften beregnes efter nogle fastlagte årlige satser.
Kørselsfradrag i min gulpladebil – Hvad er reglerne?
Du kan ikke få kørselsfradrag (befordringsfradrag) for transport til og fra arbejde i biler på gule plader, da du ikke må køre privat i gulpladebiler.
Du kan heller ikke få kørselsfradrag, samtidig med at du bruger reglerne om beskatning af specialindrettede køretøjer med gule plader.
Partikelfilter – Skal jeg have et på min gulpladebil?
Ældre varebiler, der kører på diesel, har siden d. 1. juli 2020 skullet have partikelfilter for at kunne køre i miljøzonerne.
Hvis din varebil kører på benzin, er den ikke omfattet af kravene. Kravene er stadig i gang med at blive rullet ud, og de gør de i tre trin, der træder i kraft på følgende datoer:
- Trin 1: Fra d. 1. juli 2020
- Trin 2: Fra d. 1. juli 2022
- Trin 3: Fra d. 1. juli 2023
Trin 1: Fra d. 1. juli 2020 må dieseldrevne varebiler, der er indregistreret før d. 1. januar 2007 ikke køre i miljøzonerne uden et partikelfilter.
Trin 2: Fra d. 1. juli 2022 må dieseldrevne varebiler, der er indregistreret før d. 1. januar 2012 ikke køre i miljøzonerne uden et partikelfilter.
Trin 3: Fra d. 1. juli 2023 må dieseldrevne varebiler, der er indregistreret før d. 1. september 2016 ikke køre i miljøzonerne uden et partikelfilter.
Hvis din varebil er indregistreret før d. 1. januar 2007 eller før d. 1. januar 2012 (fra d. 1. juli 2022) må den ikke køre i disse store byer uden partikelfilter:
- København
- Frederiksberg
- Aarhus
- Aalborg
- Odense
Euronorm 5-varebiler er dog undtaget, fordi de anses for at opfylde kravene for partikelfilter. De må derfor gerne køre i miljøzonerne, uanset hvornår de er indregistreret første gang. Der er også nogle undtagelser i forhold til, hvem reglerne gælder for. De gælder nemlig ikke for:
- Veteranbiler (Skal være registreret i Danmark til veterankørsel)
- Udenlandsk registrerede køretøjer over 30 år
- Køretøjer, der bliver brugt af forsvaret, politiet eller lignende nødtjenester – Hvis altså der er opstået et ekstraordinært behov, heriblandt en øvelse, og disse køretøjer ikke sædvanligvis kører i en miljøzone
Udover at have et partikelfilter monteret skal varebiler, der er indregistreret før ovenstående datoer, være registreret i Dansk Motorregister for at køre i miljøzonerne. Er din varebil fra udlandet, og opfylder den ikke kravet, skal den registreres online.
Regler for privat kørsel i bil på gule plader
I få tilfælde kan du køre privat i din bil på gule plader. Det kræver dog, at du gør ét af følgende:
- Køber et dagsbevis
- Benytter dig af undtagelserne for specialindrettede køretøjer
- Omregistrerer din bil til papegøjeplader
- Kører hjem i bilen, fordi du skal bruge den erhvervsmæssigt næste dag eller kører fra hjemmet til arbejde dagen efter, du har brugt den erhvervsmæssigt
Sidstnævnte mulighed kan du kun benytte dig af maks. 25 gange om året. Hvis du bare skal bruge din gulpladebil privat en enkelt gang imellem, kan det bedst betale sig at købe et dagsbevis. Men hvis du ofte skal bruge din gulpladebil privat, er det bedste at omregistrere den til papegøjeplader.
Dagsbevis til gulpladebiler
Du kan ifølge reglerne køre privat i din gulpladebil, hvis du har købt et dagsbevis. Det gælder dog kun for gulpladebiler på op til 4.000 kg. og maks. 20 dage om året.
På den måde kan du som virksomhedsejer eller medarbejder bruge virksomhedens bil til private formål, fx hvis du skal flytte, uden at det vil have indflydelse på moms eller skat.
Hvor meget, du skal betale for dagsbeviserne, kommer an på, hvad din bil vejer, samt om bilens købsmoms blev trukket fra, dengang din virksomhed købte/lejede bilen.
Her er et skema over prisen for dagsbeviser i 2022:
| Dagsbevis for gulpladebil på til og med 3.000 kg. | Dagsbevis for gulpladebil på 3.001 – 4.000 kg. |
Virksomheden har trukket hele momsbeløbet fra ved køb/leje | 225 kr. (40 kr. af de 225 kr. er momsdelen.) | 185 kr. (Indeholder ikke moms – virksomheden skal betale moms af den private kørsel) |
Virksomheden har ikke trukket hele momsbeløbet fra ved køb/leje | 185 kr. | 185 kr. |
Et koster dagsbevis 185 kr., hvis din gulpladebil vejer mellem 3.001 – 4.000 kg., uanset om momsen blev trukket fra ved køb/leje af bilen. Men hvis momsen blev trukket fra ved køb/leje af bilen, skal virksomheden betale almindelig udtagningsmoms. Det bogføres som salgsmoms.
Du kan købe dagsbeviserne via TastSelv på Motorstyrelsens hjemmeside. Det kan du både som arbejdsgiver og medarbejder. Som medarbejder har du dog brug for ejerens tilladelse først.
Du skal tage dagsbeviset med i varebilen, når du kører. Det kan både være printet ud eller elektronisk, fx fra din e-mail på telefonen. Beviset gælder i præcis et døgn fra kl. 00:00 – 23.59. Og husk, at hvis virksomheden stiller et dagsbevis til rådighed for medarbejdere, siger reglerne, at der skattemæssigt er tale om et personalegode. Der er ikke momsfradrag på dagsbeviser.
Dagsbeviset kan enten købes via Motorregistrets app eller på Motorregistrets hjemmeside. Appen kan du finde i App Store eller på Google Play.
Hvad er reglerne for privatbenyttelsesafgift?
Privatbenyttelsesafgift eller “misundelsesafgift”, er en afgift, du skal betale, hvis du bruger din bil til både erhvervsmæssige og private formål.
Dermed er det ikke en gulpladebil, men en delvist gul- og hvidpladebil (papegøjepladebil), der er tale om. Reglerne for gulpladebiler er nemlig, at du kun må køre i dem, hvis kørslen er erhvervsmæssig.
Ordet “misundelsesafgift” er et andet ord for privatbenyttelsesafgift. Nogle kalder det også strafafgift. Du kan læse meget mere om privatbenyttelsesafgift her, hvor du også kan læse om alle andre fordele og ulemper, der er ved at vælge en papegøjepladebil.
Hvis du ikke overholder reglerne for gulpladebiler
Hvis du bryder reglerne for gulpladebiler og kører privat i en bil, der kun er beregnet til erhvervsmæssig kørsel, kan det få konsekvenser for både dig og dine medarbejdere.
Du kan risikere at skulle:
- Betale det momsfradrag tilbage, du fik ved købet af bilen
- Betale privatbenyttelsesafgift
- Betale skat af fri bil for de år, din virksomhed har haft bilen
- Betale en bøde for ikke at have overholdt loven
Der bliver slået hårdt ned på fusk på dette område, blandt andet med politirazziaer af varevogne, der står parkerede ved private boliger.
Hvad siger reglerne for kørsel med gulpladebiler i udlandet?
Om du kan køre i din gulpladebil i udlandet afhænger af, under hvilke omstændigheder du vil køre. Er bilen købt i virksomhedens navn, skal den være indregistreret i det land, hvor virksomheden ligger. Uanset om du selv ejer virksomheden eller er ansat.
Kørsel til andre EU-lande en gang i mellem
Hvis du skal til udlandet pga. dit arbejde, skal du være opmærksom på, at du kan blive stoppet i en politikontrol. De kan kræve at se en kopi af din ansættelseskontrakt eller et bevis for det arbejde, du skal lave. Derfor er det altid en god idé at medbringe de to ting, inden du kører til udlandet og arbejder.
Kørsel for grænsearbejdere og udenlandsk firmabil
For grænsearbejdere gælder der særlige regler for gulpladebilen. Lad os sige, at din virksomhed ligger i Sønderjylland, men at du tit udfører arbejdsopgaver i Tyskland. Så må du gerne køre til Tyskland ofte, uden at bilen skal indregistreres i landet.
Hvis du er ansat i – eller driver en virksomhed i et andet EU-land, fx Tyskland, kan du søge om at lade være med at betale registreringsafgift. Her er det et krav, at du kører mere erhvervsmæssigt i udlandet, end du kører i Danmark. På Skattestyrelsens hjemmeside kan du se, hvordan du ansøger.
Længerevarende arbejde i udlandet (over seks måneder)
Hvis din bil er indregistreret i fx Danmark, men du skal udføre noget arbejde i fx Tyskland i over seks måneder, kan du måske løbe ind i problemer med din bils indregistrering. Her er det en god idé at kontakte myndighederne i det land, du skal køre i for at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre.
Lovlig ferie på gule plader
Du kan godt tage på ferie i din gulpladebil, hvis du køber et dagsbevis. Et dagsbevis varer i ét døgn og kan maks. købes 20 dage om året. Det vil sige, at du kan tage på køreferie i 20 dage, hvis du ellers ikke skal bruge nogen dagsbeviser resten af året.
I den forbindelse er det især vigtigt at huske, at et dagsbevis gælder fra kl. 00:00 til 23:59. Det vil sige, at hvis du fx tager på ferie til Nordfrankrig med 14 overnatninger, skal de fleste bruge mindst 16 dagsbeviser. Ét til at hente bilen og køre derned, 14 til selve ferien og ét mere til at køre hjem og aflevere bilen.
Når du bruger din gulpladebil privat med et dagsbevis, skal du som medarbejder ikke betale skat af udgifterne til brændstof, hvis din arbejdsgiver betaler for brændstoffet. Det er der nemlig taget højde for i prisen på dagsbeviserne.
Kræver din arbejdsgiver, at du selv betaler brændstof, kan du dog ikke få afslag i prisen på dagsbeviserne. Din arbejdsgiver kan ikke dække afgifter til bro, færge, parkering og lignende i forbindelse med din ferie. Så dem bliver du beskattet for.
Gule plader og papegøjeplader – Hvad er forskellen?
Forskellen på gule plader og papegøjeplader er, at gule plader udelukkende må benyttes til erhvervsmæssig kørsel (med få undtagelser). Derimod må papegøjeplader benyttes til både erhvervsmæssig og privat kørsel.
Papegøjeplader er altså en blanding mellem hvide og gule plader. Hvis du skal bruge din firmabil privat, er det derfor papegøjeplader, du skal have. Skal du kun bruge den til erhverv, kan det bedst betale sig at have gule plader på bilen.
Vil du vide mere om papegøjeplader, kan du læse om fordele og ulemper ved papegøjeplader.
Reglerne for omregistrering af min gulpladebil – Hvad skal jeg være opmærksom på?
Hvad, du skal være opmærksom på i forbindelse med reglerne for omregistrering af din gulpladebil, afhænger af, om den skal have hvide eller papegøjeplader. I det følgende kan du læse mere om begge former for omregistrering.
Fra gule til hvide plader – Afgifter og priser
Omregistrerer du din bil fra gule til hvide plader, er det enten fordi, varebilen bliver ombygget og ikke længere opfylder kravene for at være en varebil. Eller også er det, fordi du fremover skal bruge bilen privat og ikke erhvervsmæssigt.
Når du omregistrerer din gulpladebil til hvide plader, skal du betale en ekstra registreringsafgift. Den skal du betale med de satser osv., som gælder for personbiler.
I forhold til at finde ud af, hvor meget du skal betale, har du to muligheder:
- Få et bindende svar, inden du ombygger bilen
- Afmeld bilen, byg om, og få den synet på ny
Hvis du vælger at få et bindende svar, inden du ombygger bilen, kan du være sikker på, hvad du skal betale i afgift efter omregistreringen. Det koster et gebyr på 400 kr.
Hvis du vælger at afmelde bilen, bygge den om, få den synet på ny og derefter få en afgørelse om afgiften, kan du ikke på forhånd vide, hvor stor den bliver.
Bilen kan ikke indregistreres, før du har betalt den ekstra registreringsafgift. Du er altså ikke forpligtet til at betale afgiften, men hvis du vælger at lade være, kan du ikke indregistrere bilen med hvide nummerplader.
Når du skal omregistrere din gulpladebil til hvide plader, er det ikke kun den ekstra registreringsafgift, du skal betale. Du skal også regne med udgifter til:
- Ombygning af bilen
- At få bilen synet
- Nye nummerplader
- Ny sats i ejer- eller vægtafgift
Ved hjælp af Motorregistrets beregner kan du lave en vejledende beregning af den ekstra registreringsafgift. Den kaldes også difference-afgift, fordi den udgøres af differencen mellem registreringsafgiften for bilen som varebil og registreringsafgiften for bilen som personbil. Derfor skal du lave to forskellige beregninger for at finde frem til resultatet:
- Beregn bilen som varebil med anvendelse “Godstransport”
- Beregn bilen som personbil med anvendelse “Privatpersonbefordring”
- Find registreringsafgiften ved at trække afgiften på varebilen fra afgiften på personbilen
Hvis du vil se nogle eksempler på beregninger af den ekstra registreringsafgift (difference-afgiften), har Skattestyrelsen lavet et godt skema.
Fra gule plader til papegøjeplader
Hvis du generelt vil bruge din gulpladebil til privat kørsel, skal du registrere den til enten hel- eller delvis privat anvendelse.
Det betyder, at du skal have papegøjeplader på den, og det kræver, at den bliver omregistreret. Pladerne koster 1.180 kr. for et sæt.
Det betyder også, at du skal betale privatbenyttelsesafgift. Privatbenyttelsesafgiften bliver opkrævet sammen med vægtafgiften, den grønne ejerafgift eller CO2-afgiften. Hvis du bruger bilen delvist privat, betaler du halvdelen af afgiften. Men bruger du den kun privat, betaler du hele afgiften.
Klistermærke i stedet for papegøjeplader til nogle varebiler
Hvis du har en varebil, der blev registreret første gang mellem d. 3. juni 1998 og d. 1. januar 2009 til både privat og erhvervsmæssig kørsel, har du fået et klistermærke.
Det kan du bruge, så længe du ikke ændrer på anvendelsen af bilen. Du kan også få papegøjeplader ved at afmelde de gule plader og købe nye papegøjeplader.
Hvis du har et klistermærke, men det er gået i stykker, kan du altid få et nyt gratis ved at ringe til Skattestyrelsen.
Fra hvide plader til papegøjeplader
For at omregistrere din bil fra hvide plader til papegøjeplader skal du sikre dig, at din hvidpladebil opfylder kravene for at få papegøjeplader på. Biler på papegøjeplader må nemlig ikke have bagsæder. Den skal være indrettet til gods frem for transport af passagerer.
Du skal altså ombygge din personbil, så den ikke har nogen bagsæder, hvis du vil have papegøjeplader på den. Derudover skal varerummet være mindst 120 cm langt, 60 cm højt og have et plant gulvareal.
Fra papegøjeplader til gule plader
Hvis du vil have gule plader på din papegøjepladebil, skal du ifølge reglerne forbi en synshal. Her skal du have afmeldt dine papegøjeplader, aflevere dem og have gule plader på.
Du skal huske dokumentation fra virksomheden (registreringspapirer, fuldmagter fra alle ejere af virksomheden mv.)
Omregistreringen koster det, som synshallen tager for arbejdet samt 1.180 kr. til et nyt sæt nummerplader.
Fra papegøjeplader til hvide plader
Vil du omregistrere din bil fra hvide plader til papegøjeplader, skal du betale en registreringsafgift. Selvom du betalte en registreringsafgift, dengang du købte bilen, skal du betale registreringsafgift på ny, når du omregistrerer den.
Du får ikke noget tilbage for den registreringsafgift, du allerede har betalt. Du skal også betale registreringsafgift på ny, selvom bilen har været på hvide plader engang. Derfor er det ofte en dårlig forretning.
For at finde ud af hvad du skal betale i registreringsafgift, skal du søge om en værdifastsættelse. Det gør du på Skattestyrelsens hjemmeside.
Fra hvide plader til gule plader
Skal du have gule plader på din bil med hvide plader, er der fire ting, du skal igennem. Du skal nemlig:
- Ombygge bilen
- Have bilen synet
- Anmode om en værdifastsættelse
- Betale den nye registreringsafgift
Du skal ombygge bilen, fordi der ikke må være bagsæder i en gulpladebil. Derefter skal du have den synet, så anvendelsen af bilen kan blive omregistreret i systemet, og du kan få de nye nummerplader på (samt aflevere de gamle).
Og sidst, men ikke mindst, skal du anmode om en værdifastsættelse hos Motorstyrelsen. Det koster ikke noget at få en værdifastsættelse.
Dog skal du betale for ombygning af bilen, synet, et nyt sæt nummerplader samt den ekstra registreringsafgift.
Du skal nemlig betale registreringsafgift på ny – også selvom du allerede har betalt registreringsafgift af den én gang.
Oftest stillede spørgsmål