Enkeltmandsvirksomhed-fradrag – det kan du trække fra

Husker du dine enkeltmandsvirksomhed-fradrag? Du kan nemlig få fradrag for mange af udgifterne, du har til at sikre din indtægt – og endda flere i forbindelse med opstarten. Hvis udgiften er både erhvervsmæssig og privat, kan du trække erhvervsdelen fra.


Det er ikke kun udgifter, der udløser enkeltmandsvirksomhed-fradrag. Du kan nemlig også trække momsen fra på nogle af dine udgifter. Bliv meget klogere på, hvad du kan trække fra, og hvordan du gør, i dette indlæg.

Forslag til fradrag i enkeltmandsvirksomhed

Mange er ikke klar over, at der faktisk er mange muligheder for fradrag i en personlig ejet virksomhed. Det betyder, at de risikerer at snyde sig selv og betale for meget i skat. Men, “hvad kan jeg trække fra i skat”, tænker du så. 

Du kan få enkeltmandsvirksomhed-fradrag for blandt andet:

  • Udgifter til varer, du sælger (varekøb)
  • Maskiner og inventar
  • Advokat- og revisorudgifter
  • Internet- og telefonudgifter
  • Husleje (for lokaler til virksomheden – ikke din private)
  • Vedligeholdelse, reparation og rengøring af lokaler
  • Brug af privat bil i virksomheden
  • Software og hardware
  • El og varme
  • Forsikringer
  • Fragt

Du kan fradrag for hjemmekontor, som er en del af din private bolig – det er dog sjældent, det godkendes. Hvis et rum er indrettet til kontor i privaten, vil det næsten altid kunne bruges privat også og dermed ikke være fradragsberettiget. 

Derudover kan du i nogle tilfælde få fradrag for arbejdstøj, hvis det er nødvendigt at anvende specielt tøj for at kunne udføre arbejdet. Det kan fx være i situationer, hvor du ikke kan bruge dit almindelige tøj til at udføre arbejdet pga. slitage eller lugt.

Find dine skattefradrag med vores fradragsguide. Det er vigtigt, at du kan dokumentere udgifterne, du trækker fra. Med Dinero kan du uploade bilag, så det hele er dokumenteret og bogført korrekt. 

Sådan får du fradrag

Det er egentlig ret ligetil, når du skal have dine enkeltmandsvirksomhed-fradrag. Du skal nemlig bare trække dem fra i dit årsregnskab ved at skrive dem ind som en udgift. Ved at gøre det på den måde vil alle dine fradragsberettigede udgifter være trukket fra årets resultat, som du oplyser på oplysningsskemaet (tidligere udvidet selvangivelse). 

Hvis du vil have dine enkeltmandsvirksomhed-fradrag og regnskab serveret på et sølvfad, kan du vælge Dinero Skatteopgørelsen. Så bliver alle dine skattetal beregnet automatisk, så du hverken snyder dig selv eller det offentlige – og de er lige til at kopiere ind på 0.5. Du behøver heller ikke en revisor, når du skal indberette dit regnskab til Skattestyrelsen.

Mulighed for fradrag for mad

Du kan som udgangspunkt ikke få enkeltmandsvirksomhed-fradrag for udgifter til mad. Hvis du har spist med en forretningsforbindelse eller ansatte, kan du dog få fradrag for 25% af udgiften. Det gælder både restaurantbesøg samt mad og drikke til fx jubilæum.

Du får ikke fradrag i enkeltmandsvirksomheden for:

  • Bespisning af medarbejdere – morgenmad, frokost etc. 
  • Gratis te/kaffe/frugt, som er til fri afbenyttelse
  • Sociale arrangementer – personalefester, fredagsbarer etc.
  • Generalforsamlinger

Serverer du mad under møder i din enkeltmandsvirksomhed, kan du få fuldt momsfradrag for selve indkøbet af maden. For at du kan få fradraget, skal serveringen foregå under selve mødet, ligesom mødet skal foregå inden for et fastsat mødetidspunkt. 

Momsfradraget gælder som udgangspunkt kursusaktiviteter og interne møder med fagligt indhold, bestyrelsesmøder samt møder med forretningsforbindelser. Der er desuden momsfradrag for mad ved konkret (uvarslet) beordret overarbejde. 

Hvis du har haft udgifter til logi, kost og andre mindre fornødenheder i forbindelse med arbejdet, kan du sandsynligvis få udbetalt en skattefri rejsegodtgørelse – såkaldte diæter. Vi har lavet en diæt-beregner, så du nemt og hurtigt kan se, om du kan få godtgørelsen.

Julefrokosten er et socialt arrangement – ingen fradrag

Skattestyrelsen kategoriserer julefrokosten som et socialt arrangement, hvor betingelserne for fradragsret for moms ikke er opfyldt. 

Hvis du holder julefrokost i virksomheden, er du derfor ikke berettiget til nogen fradrag i enkeltmandsvirksomheden. 

Der er fradrag i enkeltmandsvirksomhed for computeren

I dagens globale samfund er det næsten umuligt at drive en virksomhed uden en computer. Derfor får du også enkeltmandsvirksomhed-fradrag for din computer – faktisk både et moms- og skattefradrag.

Skattestyrelsen vil have en vurdering af, hvor meget du kommer til at bruge din computer i enkeltmandsvirksomheden og privat. Den skal du selv lave. Det er vigtigt, du er ærlig, da de fx sjældent vil godkende, at du udelukkende bruger computeren til erhverv. Typisk er der tale om 50/50, som Skattestyrelsen normalt godkender. 

Hvis du bruger den ligeligt i virksomheden og privat, har jeg lavet et hurtigt eksempel til dig. Køber du en computer til 10.000 kroner inklusiv moms, kan du trække 1.000 kroner fra, da det er halvdelen af købsmomsen

De fleste computere er multimedieudstyr. De giver derfor også et fradrag til skatten. Du får nemlig et skattefradrag for hele summen (uden moms). Det vil sige, at du kan trække de 8.000 kroner (beløbet uden moms) fra, så du i alt får et fradrag på 9.000 kroner – halvdelen af momsen + summen. Sådan bogfører du det i Dinero.

Husk dine enkeltmandsvirksomhed-fradrag for internet og telefon

Udgifter til internet og telefon er fuldt fradragsberettiget. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være, du skal betale skat af fri telefon og/eller internet. Husk at opdatere oplysningsskemaet.

Driver du din enkeltmandsvirksomhed fra hjemmet, skal du betale skat af fri telefon. Det gælder også, hvis du tager firmatelefonen med hjem bare én gang. Du skal skrive 3.000 kroner (2023-tal) i rubrik 462 i oplysningsskemaet. Du skal også lægge 3.000 kroner til virksomhedens resultat i skatteregnskabet – hvor du har fratrukket telefonomkostningerne.

Der er fuldt fradrag af fri internetforbindelse, hvis du driver virksomheden hjemmefra. Det gælder også, hvis du har adgang til virksomhedens netværk via computeren – adgang til stort set de samme funktioner og dokumenter, som når du er på arbejde i virksomheden. Opfylder du ikke de krav, skal du betale skat af 3.000 kroner årligt (2023-tal) – tilføj beløbet til rubrik 462 i oplysningsskemaet, og læg beløbet til virksomhedens resultat. 

Betaler du skat af både telefon og internet, skal du kun lægge 3.000 kroner til virksomhedens resultat og skrive 3.000 kroner i rubrik 462 på oplysningsskemaet. Hvis du og din ægtefælle begge betaler skat af fri telefon og/eller internet, kan I få 25% rabat. 

Enkeltmandsvirksomhed-fradrag før opstart af virksomhed

Har du haft udgifter, før du startede selve virksomheden? Så kan du i flere tilfælde faktisk få fradrag for mange af de omkostninger, du har haft i den periode. Det gælder fx:

  • Husleje
  • Telefon 
  • Løn
  • Reklame

Udgifterne skal du have haft inden for de seneste seks måneder, før du startede virksomheden. Sandsynligheden for at få de forskellige enkeltmandsvirksomhed-fradrag relateret til opstarten er større, jo tættere på opstarten udgifterne er betalt. Udgifter til fx markedsundersøgelser og advokater, er der ikke fradrag for i forbindelse med opstarten.

På skat.dk kan du læse mere om fradrag for virksomhedens udgifter, som både dækker opstart og drift. 

Fradrag for underskud i virksomheden

En enkeltmandsvirksomhed hænger sammen med dig og din private økonomi. Derfor har du fradrag i enkeltmandsvirksomheden for underskud. Det betyder, at du kan trække et eventuelt underskud fra i din egen personlige indkomstskat. Du fradrager med andre ord underskuddet i anden indkomst. 

Jeg har lavet et eksempel på, hvordan fradrag for underskud helt overordnet foregår. Lad os tage udgangspunkt i, at du har et fuldtidsjob, hvor du har tjent 400.000 kroner på et år, og din enkeltmandsvirksomhed har haft et underskud på 25.000 kroner. Så skal du kun betale skat af 375.000 kroner, da du kan trække de 25.000 kroner fra. 

Fradraget kan overføres til senere år, hvis underskuddet er større end dine indtægter. Der er også mulighed for, at enkeltmandsvirksomhed-fradraget kan overføres til den samlevende ægtefælle. 

Sådan håndterer du underskud i EMV.

Skat i enkeltmandsvirksomhed – træk renter fra 

Du skal ikke udbetale løn til dig selv som selvstændig erhvervsdrivende. Pengene, du tjener i virksomheden, er nemlig dine. Du skal dog stadig betale skat af det forventede resultat i virksomheden. Husk løbende at opdatere forskudsopgørelsen.

Der findes flere forskellige virksomhedsordninger, når det kommer til skat. Som alternativ til de almindelige skatteregler (personskat), vælger mange enkeltmandsvirksomheder virksomhedsordningen, hvor fx virksomhedens renteudgifter beskattes som personlig indkomst, og du kan spare op i virksomheden. 

Virksomhedsordningen fungerer ved, at du fra starten af indkomståret adskiller din privatøkonomi og virksomhedens økonomi. Du kan også trække renter af eventuel virksomhedsgæld fra som en driftsomkostning. 

Et andet alternativ til de almindelige skatteregler er kapitalafkastordningen. Ordningen omtales tit som en mere enkel udgave af virksomhedsordningen, hvor du får de samme fordele, mens der stilles færre krav til bogføringen. 

Det kan være en god idé at få hjælp af en revisor, hvis du vælger enten virksomheds- eller kapitalafkastordningen. Ordningerne stiller nemlig også større krav til din bogføring. Find revisor her.

Oftest stillede spørgsmål

Hvad er et fradrag i en enkeltmandsvirksomhed?

Et fradrag er et skattefrit beløb, du kan trække fra i din enkeltmandsvirksomhed, så du betaler mindre i skat. Mange skal du selv huske at udfylde på forskudsopgørelsen for at få dem. Nogle fradrag bliver dog automatisk trukket fra. 

Du kan få fradrag for mange af udgifterne i den daglige drift, ligesom der også er enkeltmandsvirksomhed-fradrag for flere af udgifterne i forbindelse med opstarten af virksomheden.

Hvordan får jeg enkeltmandsvirksomhed-fradrag?

Du får et fradrag ved at indberette dine fradrag til Skattestyrelsen. Udgifterne skal du trække fra i dit årsregnskab ved at skrive dem ind som en udgift. Du skal oplyse alle fradragsberettigede udgifter på dit oplysningsskema.

Er der enkeltmandsvirksomhed-fradrag for mad?

Som udgangspunkt er der ikke fradrag for mad. Der er dog alligevel nogle undtagelser til reglen. Det gælder fx, hvis du spiser med forretningsforbindelser eller ansatte. Så får du fradrag for noget af udgiften. 

Er der fradrag for opstartsudgifter i enkeltmandsvirksomhed?

Det er ikke kun udgifter til driften, du har mulighed for at trække fra. Der er nemlig også flere enkeltmandsvirksomhed-fradrag, som gælder i forbindelse med opstarten. Det gælder også udgifter, du har haft, før du startede selve virksomheden. 

Hvad er der ikke fradrag for i enkeltmandsvirksomhed?

Der er flere ting, du som udgangspunkt ikke kan trække fra i virksomheden. Du kan fx ikke trække private udgifter fra, ligesom det også sjældent er muligt at få fradrag for et hjemmekontor. 

Portræt af Lasse Baagoe Hansen
Lasse Hansen Dinero
Lasse er content manager hos Dinero. Han hjælper med at gøre tunge og svære regnskabsbegreber og -regler letforståelige samt udtænker indhold, der gør regnskabet lidt lettere for dig, som gerne vil være iværksætter eller allerede er i gang med at udleve iværksætterdrømmen.

69 kommentarer

  1. Er der kørselfradrag til enkeltmandsvirksomhed? F.X Jeg lavet samearbejde aftale med et stor firma i københaven , og jeg kører 90 km hver dag så hvordan kan jeg få kørslfradrag ? MVH Wesam

    1. Hej Wesam

      Der er to forskellige kørselsfradrag kan man sige – Det første er når du kører fra hjem til arbejde. Befordring er det du får fra hjem til arbejde, så hvis det er det du gør her, så er det befordring du skal kigge på. Det er et privat fradrag. 💪

      Har du derimod transport fra dit arbejde til et andet arbejdssted, f.eks. hos en kunde. Det kunne også være dit scenarie her, så får du kørselsgodtgørelsen. Det er et højere fradrag og kræver du holder en kørebog. Så hvis det er dit scenarie skal du kigge efter det. 👍

  2. Kan i fortælle lidt om hvordan man bogfører indkøb af aktiver ved etablering af virksomhed som betales ved at hæve midler på iværksætterkonto. Såvidt jeg kan forstå giver disse aktiver ikke et skattemæssigt fradrag, så mit spørgsmål er hvorledes kan dette bogføres?

    1. Hej Daniel – Det kan du tro.

      Det bliver det lige lidt kringlet, så hæng lige i. 🤞

      Jeg vil sige du skal bogføre dine aktiver normalt i dit regnskab, f.eks. i Dinero. Når du driver virksomhed udarbejder du nemlig to regnskaber.

      Det første er det du laver løbende som viser dine faktiske indtægter, udgifter og holder styr på dit momsregnskab osv. Det kalder vi driftsregnskabet. Dine aktiver repræsenterer jo stadig værdi i din virksomhed, selvom der ikke er skattefradrag for dem. Her skal du også afskrive dine aktiver og køb driftsmæssigt som de falder i værdi. Alt det kan du gøre ved at lave normale bogføringer i dit regnskabsprogram. 👍

      Hvis du har startet virksomheden nu, skal vi så hoppe til ca. marts 2022, når du skal indberette dit årsregnskab for 2021. Her skal du nemlig som udgangspunkt oplyse Skattestyrelsen ét tal, nemlig dit skattemæssige overskud/underskud, altså det beløb du betaler Skat af. Lad os sige du har købt noget for 1.000 kroner fra din iværksætterkonto, så skal du også lægge 1.000 kroner oveni det resultat du fortæller Skat du har, da du havde trukket det fra i dit driftsregnskab. 😅

      Skatteregnskaber kan være lidt vanskelige at finde op og ned i, men jeg håber det giver mening. Det samme gør sig gældende hvis du bogføre offentlige bøder/gebyrer, hvis du har været på restaurant eller givet gaver til forretningsforbindelser osv. Her bogfører man også det fulde beløb man betaler, for det er jo alt andet lige en udgift for virksomheden (og skal også indberettes som regnskabsmæssigt resultat hvis du omsætter over 300.000 og skal oplyse det) – Men det skal ikke indregnes i dit skattemæssige overskud/underskud. 🙌

      Jeg ved godt det er en lidt finurlig omgang hvis man ikke interesserer sig for, eller kender så meget til regnskab, men håber alligevel det har givet dig den info du har brug for, for at forstå idéen omkring det. Konklusionen er altså du bogfører det som normalt, men holder styr på hvad du har købt med penge fra Iværksætterkontoen så du kan tillægge det i dit skattemæssige resultat (undtaget momsen hvis du har fradrag for den. 💪

  3. Hej. Jeg ser på jeres program. Overvejer at bruge det når jeg skal være taxa vognmand. Har i mange taxa vognmænd her jeg har flere spørsmål. Kan et møde med jer opstart af aps. Ser i lave årsregnskab så man kan få den fylde pakke. Her Jeg har lige er et spørgsmål når jeg lave løn til mig i mit aps. Hvad er skat % på 23 Ser at udbytte skat er 22 % hvis man holder beløb under 56000 kr Men når skal lave løn hvad er skat på Smil Jesper

    1. Hej Jesper

      Vi har nogle vognmænd hos os ja! Så det kan sagtens lade sig gøre. Vi holder dog ikke møder og vejleder ikke i stiftelse af selskaber – men hjælper gerne med regnskabet når du har lavet et selskab. Vi kan hjælpe med at oprette enkeltmandsvirksomhed men det er noget anderledes. Og ja – Vi har samarbejde med forskellige revisorer hvor man kan få udarbejdet årsregnskab igennem 👍

      I forhold til din løn er det meget svært at svare på spørgsmålet for mig, men heldigvis kan du finde svaret hos Skat. Hvis du logger på TastSelv Borger og finder din forskudsopgørelse kan du nemlig indtaste hvad du forventer at udbetale i løn og så beregnes der et skattekort til dig, med din trækprocent og fradrag. Hertil skal du så indregne AM-bidrag på 8% og ferie hvis du vil have det, men det bestemmer du selv som direktør i eget selskab. 🙌

      Men skat på lønnen når du har et selskab (ApS, A/S osv.) er altså præcist som var du ansat i en anden virksomhed. Og derfor afhænger det af alt fra din kommune til om du er medlem af folkekirken.

  4. Hi, I have an enkeltmandsvirksomhed – I work as a self-employed courier in Odense but I live in Fredericia and travel to and from Odense most days to do the work. I travel by train, and I have been deducting the cost of all the train tickets as business expenses. Is this correct? Or should I be using befordringsfradrag instead?

    1. Hi Chris

      You can choose whether you want to pull the train off or whether you want transportation. If you choose to tow transportation, however, you must be aware that you must keep a logbook.

      You can read much more about it here: https://dinero.dk/support/kilometergodtgoerelse/

  5. (1) Er fradrag gældende for virksomhedsrejser (flybillet) og rejseforsikringer?

    (2) Hvis man kommer til at betale for fradragsberettigede udgifter privat og senere finder ud af at det faktisk kan trækkes fra, kan man så indberette det alligevel?

    (3) Kan man indberette udgifter der er fradragsberettiget i året efter at udgiften har fundet sted?

    Kan man

    1. Hej Ditlev

      1. Flybillet ja, rejseforsikring nok ikke, da denne typisk tegnes på din person og ikke kan henvises direkte til erhvervet alene.

      2. Ja det kan du sagtens. Du kan bogfører det som betalt med “Mellemregning” i en enkeltmandsvirksomhed, på den dato som står på din kvittering.

      3. Det skal bogføres, som udgangspunkt, på fakturadato. Har du glemt en udgift i et år, og allerede indberette, kan du indskrive den i det gamle år og rette din selvangivelse fra tidligere år. Dette kan gøres op til 3 år tilbage og vil være den mest korrekte fremgangsmåde (Selvom revisorer ofte gør anderledes).

  6. Hej, Jeg overvejer at oprette en enkeltmandsvirksomhed som tilbyder executive coaching. Kan jeg i givet fald trække udgiften til en coach certificering fra i virksomheden. Med andre ord, er uddannelse fradragsberettiget og hvad hvis jeg ikke har indtægt de første måneder? De bedste hilsner Tina

    1. Hej Tina

      Som udgangspunkt nej, uden at kende hele din historie og kun ud fra det du skriver her.

      Uddannelse giver kun fradrag hvis det er nødvendigt for at vedligeholde dine kompetencer, ikke når du tilegner dig nye som det lyder til her. 👍

  7. Et lille opfølgende spørgsmål til kørselsfradrag.. hvis man “solgt” ud til en virksomhed som man kører til hver dag i sin bil, men ens enkeltmandsvirksomhed er registreret på hjemmeadressen.. kan man så bruge det statens takst eller kun det almindelige kørselsfradrag som privatperson..?

    1. Hej Per

      Jeg vil mene det ligger indenunder 60 dages reglen. Uden at ridse hele regelsættet op, så vil det sige at du i 60 dage kan få kørselsgodtgørelse og efterfølgende vil kunne få kørselsfradrag (befordring). 👍

      Din bopæl er ikke nødvendigvis i ligningsloven øjne en arbejdsplads, selvom du har registreret firmaets adresse der.

      Der findes dog også undtagelser hvis du f.eks. kører i mere end 60 sammenhængende dage til andre steder, men jeg synes ikke det lyder på din besked som om det er relevant.

  8. Jeg har i august 2019 registreret mig som erhvervsdrivende indenfor familieterapi og -rådgivning, som er ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg har renoveret et særskilt lokale til brug herfor i 2020. Kan udgifterne hertil fratrækkes?

    1. Hej Lolk

      Jeg vil anbefale at du kontakter en revisor eller SKAT, da der er nogle særlige regler inden for renovering og egne lokaler. Det er over vores kompetenceniveau. Vi håber at du finder en løsning.

      Du må have en dejlig weekend🌞

      De bedste hilsner Simone Alipieva Dinero Support

  9. Hej. Kan man få fradrag hvis man køber et forløb til at udvilke ens forretning? feks 3 mån forløb for at øge omsætningen i virksomheden.

    1. Hej Claus

      Det er meget svært at sige uden at kende detaljerne om din virksomhed samt det kursus du har deltaget på.

      Generelt kan jeg sige at et kursus skal være af vedligeholdende karakter for at det kan fradrages i virksomheden. Hvis du tilegner dig nye kompetencer som bruges til at få nye indtægtsområder, så er der ikke fradrag for det.

      Vurderingen træffes af Skattestyrelsen, så det vil være bedst at kontakte dem og forklare hvad du laver og hvad dit kursus gik ud på, og derigennem få en konkret vurdering. Naturligvis bedst skriftligt med bindende svar, men du kan altid starte med at ringe til dem. (Bindende svar koster penge og har lang ventetid sidst jeg tjekkede)

  10. Hej Rasmus Min datter har startet en enmandsejet virksomhed. Mitt spørgsmål er Hvad skal hun betale i skat? Og hvad med moms? Skal det trækkes fra købs pris eller salgs pris? Mange Hilsner Linda Jørgensen

    1. Hej Linda

      Dit spørgsmål er lidt svært at svare på – for skat udregnes personligt, så det afhænger også af din datters øvrige indtægter, evt. ejendomme osv., men man behøver ikke få en slem overraskelse hvert år. Hvis i går ind på din datters forskudsopgørelse og indtaster hvad hun forventer at have i overskud af selvstændig virksomhed, bare jeres bedste bud, så får hun lov at betale skatten løbende.

      I forhold til momsen, så vil begge dele typisk være momset, hvis virksomheden er momspligtig. Det er det vi kalder købsmoms og salgsmoms. Det kan du evt. kigge nærmere på i vores ordbog.

      Købsmoms: https://dinero.dk/ordbog/indgaaende-moms-koebsmoms/ Salgsmoms: https://dinero.dk/ordbog/salgsmoms-udgaaende-moms/

  11. Hej Jeg har et spørgsmål til bilag. Jeg er med på, at de skal være nummererede og at der ikke må være huller i talrækken, men hvad med bilag for de ikke skattefradrags berettigede udgifter (fx arbejdstøj) – følger de samme talrække i bilagene som de fradragsberettigede eller skal de have deres egen? Og er lidt i tvivl om, hvor de skal bogføres, de kan jo ikke tælle med de andre udgifter, da det jo vil skabe et ukorrekt overskud??

    Mvh Gitte

    1. Hej Gitte

      I en enkeltmandsvirksomhed kan du godt bogføre dine ikkefradragsberettiget udgifter (også kaldet private udgifter i virkeligheden) hvis du blot bogfører dem som “Hævet privat”. Dette har vi lavet en skabelon til under Bogføring -> Skabeloner. Dette bilag får også et bilagsnummer i din rækkefølge.

      Du behøver dog ikke at vedhæfte bilag eller andet til dette. I teorien burde du købe det for dine egne penge, men da du frit må hæve penge i din enkeltmandsvirksomhed kan du også blot bogføre det således hvis firmakortet er brugt til det. I en enkeltmandsvirksomhed beskattes du alene at dit skattemæssige overskud og dette er ikke påvirket af dine private indskud og hævninger. 👍

  12. Hej Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg har en del konsulent arbejde. Firmaet har adresse på min bopæl. Jeg har et fast arbejde ved siden af. Mit spørgsmål er så hvornår skal jeg udbetale kørselsgodtgørelse og hvornår benytter jeg kørselsfradrag. Jeg bruger min private bil til begge dele. Så spørgsmålet er, skal jeg benytte almindeligt kørselsfradrag til og fra arbejde, og kørselsgodtgørelse når jeg kører ud fra egen virksomhed? Eller kan jeg benytte kørselsfradrag gennem egen virksomhed til det hele?

    1. Hej Martin

      Virkelig godt spørgsmål. Det kan godt være det er kørselsfradrag for det hele, altså det almindelige private fradrag som kræver at du har over 12 km hver vej. Til og fra dit almindelige arbejde er det i hvert helt sikkert det som gælder.

      I forhold til din egen virksomhed er det lidt svære at svare på. Hvis din bopæl også kan betragtes som et arbejdssted, så kan kørsel derfra og ud til kunder godt betragtes som erhvervsmæssigt og derfor give kørselsgodtgørelse. Men det kræver at din bopæl også er et arbejdssted. (Det er ligegyldigt om firmaets adresse er her). Det vil en sige en betydelig del af dit arbejde skal foregå fra hjemmet. Hvis dit arbejde primært foregår ude ved kunderne, vil din bopæl nok ikke blive regnet som arbejdssted og derfor vil du kunne få almindeligt kørselsfradrag til og fra arbejde, også til dine kunder, hvis der er over 12km hver vej. 👍

  13. Hej Jeg overvejer at starte en enkeltmandsvirksomhed som bl.a. tilbyder teknikkurser og foredrag indenfor mountainbikesporten. Vil jeg kunne trække køb af en mountainbike fra i forbindelse med dette? Mvh.

    1. Hej Lasse

      Ja det vil du kunne. Det forudsætter at mountainbiken kun anvendes professionelt. Nu ved jeg ikke om teknik henviser til køreteknik eller mekanisk teknik, men den skal naturligvis kun anvendes når du er ude ved kunder.

      Det betyder også, at køre du en hyggetur i skoven i weekenden, så skal du bruge din egen mountainbike og ikke den som er købt til firmaets brug. For det vil være privat benyttelse og det er ikke tilladt med firmaets ejendele. 🙂

  14. Hej Jeg er igang med at undersøge hvor meget moms jeg kan fra min el udgifter. Vil gerne åben en virksomhed men el forbrug over 200.000 kWh så får mange procent kan man trække fra min el regning? Havde læst på nettet at det kan være omkring 60%, men passer det?

    1. Hej Youssef

      El-afgiften som kan fratrækkes i 2021 er 89,6 øre pr. kWh. For 200.000 kWh vil det være 179.200 kroner. Dette vil naturligvis også betyde du har en el-regning på et par millioner med al sandsynlighed. Det er kun de øre pr. kWh du får retur. 🙂

  15. Super indlæg i har lavet. Kan man trække fysioterapeut behandlinger fra? Hvis jeg er skadet, og mit arbejde er at træne med folk.

    Vh. Mikkel

    1. Hej Mikkel

      Som udgangspunkt nej. Det kræver du får en lægeerklæring på at det er en arbejdsskade, hvis dette er tilfældet kan du godt få fradrag for din behandling. Men lægeerklæringen skal være på plads først. Ellers vil en skade du pådrager dig privat desværre ikke give dig et fradrag, selvom det går ud over dit arbejde.

      Er du uarbejdsdygtig grundet din skade, kan du søge sygedagpenge ved kommunen. 👍

  16. Kan jeg i enkeltmandsvirksomhed trække deltagelse fra i et cykelløb, som har til formål at promovere min virksomhed i form af reklame på både cykel og tøj? Jeg spørger fordi der ved tilmelding til løbet gives mulighed for at indtaste cvr. nr. og virksomhedsnavn

    1. Hej Steffen

      Det kan du i hvert fald. Hvis det er betalt som et led i at reklamere for virksomheden og må forventes at give tilstrækkelig omtale til at det giver en øget omsætning i din virksomhed, så kan det bogføres som helt almindelig reklame. 🙂

  17. Hej, jeg har etableret enkeltmandsejet virksomhed i år og har privat, inden firmaopstart, investeret i en del udstyr der udelukkende bruges i mit firma. Jeg vil anslå brugtværdien af udstyr mv. til 350.000. Jeg agter nu at lade udstyret overgå til at være et firmaaktiv. Jeg forstår at jeg kan købe det af mig selv, for at lade det indgå i virksomheden. Hvordan bogfører jeg dette i Dinero og herunder med hvilke bilag?

    1. Hej Tom

      Hvis dine indkøb er under 6 måneder gamle kan du faktisk lade dem indgå uden at beregne en brugtværdi. og samtidigt få momsfradraget. Se eventuelt vores vejledning her: https://dinero.dk/support/omkostninger-start-af-virksomhed/

      Er dine indkøb ældre end det kan du godt sælge dem som privatperson til din virksomhed. Men træd varsomt og sørg for ikke at bruge dem privat længere og sørg for at adskille anvendelsen tydeligt, da der skal være et tydeligt erhvervsmæssigt formål. Du laver blot en håndskrevet faktura med dit navn, hvad du har solgt og prisen herpå, og det skal naturligvis være til markedsværdi, det vil sige hvad kunne tilsvarende aktiver erhverves for på den blåavis eller lignende. Tag gerne skærmbilleder af lignende og aktiver og gem dette til dokumentation. Dette bogfører du så i virksomheden enten som småanskaffelser eller aktiver, afhængigt af størrelsen. Har du brug for konkret hjælp til dette er du altid velkommen til at kontakte vores support.

  18. Hej Rasmus.

    Jeg har et ApS ved siden af mit lønmodtager job. Jeg har en række kunder som jeg arbejder for i mit hjemmekontor i min bolig hvor min virksomhed også er registreret. Jeg har bl.a. computere kørende i døgndrift til at håndtere mine kunder. Mit spørgsmål er om jeg kan opnå fradrag for el- og varme udgifter da jeg får en samlet regning for hele boligen men en del af udgifterne stammer fra virksomhedens drift?

    1. Hej Masa

      Det kan i nogle tilfælde godt lade sig gøre, men hvis dit kontor er et rum som kan bruges privat, så er det i de fleste tilfælde meget vanskeligt at få godkendt. Under alle omstændigheder ville jeg forhøre mig ved skattestyrelsen i sådan en situation her og gerne få deres godkendelse af kontoret og en forholdsmæssig fordeling af udgifterne (hvis de godkender det). 👍

      Det vil altid være lettere at argumentere for den erhvervsmæssige benyttelse hvis du får et særskilt erhvervslokale. 🙂

  19. Hej. Jeg har lige startet en PMV – kan man trække udgifter til etablering af hjemmekontor – lampe, skrivebord, printer etc fra? Mvh Anja

    1. Hej Anja

      Ja det kan du godt, du skal først og fremmest finde ud af om dit hjemmekontor er 100% erhvervmæssig eller ej. Det er meget svært at få godkendt som 100% erhvervsmæssig, da det kræver at lokalet ikke kan bruges privat, ikke blot at det ikke bliver brugt privat. Så husk det.

      I forhold til dit inventar så ja, det kan du godt trække fra, dog nok kun med en delvis sats. Lad os sige du vurderer at du bruger skrivebordet 50% i virksomheden og 50% privat, så vil du kunne få 50% fradrag. I sidste ende er det skattestyrelsen som godkender din benyttelse, så byd helst realistisk, med mindre du vil risikere at skulle betales penge tilbage. 👍

      Lige med lampen tror jeg det kan blive svært at argumentere for erhvervsmæssig benyttelse, jeg er i hvert fald aldrig selv stødt på scenariet. Den hører jo lidt til lokalet. Men skrivebord, printer og kontorstol er meget almindelige eksempler. Det samme gælder en computer hvor du i øvrigt også får fuldt skattefradrag på dit køb, selvom den kun anvendes delvis til virksomheden (Momsen skal fortsat deles op).

      Håber du blev lidt klogere, selvom den er mange regler at holde styr på. 😁

  20. Hejsa Driver et Gartneri/landbrug som enkeltmandsvirksomhed. Og slider hurtigt en del sikkerhedssko og arbejdsbukser op pr sæson. Hørt der er lidt særlige regler for selvstændige og arbejdstøj. Hvordan er reglerne mht fradrag helt præcist? Vh

    1. Hej Sonja

      Tøjet skal være decideret arbejdstøj. Det vil sige du ikke må kunne bruge det privat. Jeg vil absolut mene at både arbejdsbukser samt sikkerhedssko vil gå under betagelsen decideret arbejdstøj når du er gartner/landmand. 👍

  21. Tusind tak for svar. Kan du også svare på om man kan fratrække udstyr som man har købt for flere år siden, men bruger i sin nystartede virksomhed? Mvh Anja

    1. Hej Anja

      Du må trække udgifter fra i dit regnskab, som er købt maksimum 6 måneder inden opstart af din virksomhed og her skal udgifterne bogføres på den dato virksomheden er startet. Yderligere er der en række krav, som skal være opfyldt og det har vi faktisk skrevet en helt konkret guide omkring, som du kan finde her: https://dinero.dk/support/omkostninger-start-af-virksomhed/

      Hvis du har aktiver, som er fra tidligere end 6 måneder inden opstart, så har du mulighed for at sælge disse til din virksomhed, ved at lave en faktura fra dig privat uden moms til din virksomhed, men her skal du så beskattes af salget personligt, ved at udfylde det på din selvangivelse 👍

  22. Hej… Jeg har en enkeltmands virksomhed, og overvejer at lave mig en erhvervs konto. Har kigget på lunar, og de skal have pt 2.450 kr. i abo og 205 kr. pr mdr. for deres SOLO. Spørgsmålet er, kan man trække det fra Mvh Kent

    1. Hej Kent

      Det er faktisk et spørgsmål som er virkelig meget op til debat for tiden. Vi har fået direkte at vide fra skattestyrelsen at man ikke kan trække udgifter fra til oprettelse af erhvervskonto, selvom vi synes det lyder meget underligt. Den månedlige udgift ser vi dog ikke som et problem at trække fra 🙂

      De bedste hilsner Frederik Nielsen

  23. Hej. Jeg har oprette en enkeltmandsvirksomhed for to måneder siden. I august købte jeg en computer på afbetaling, som jeg bruger til mit arbejde (samt privat brug). Kan jeg rykke lånet over i min virksomhed og betale fra min virksomhed?

    1. Hej Josephine

      Du må trække udgifter der vedr. din personligejet virksomhed (PMV, Enkeltmandsvirksomhed osv.), såfremt de afholdt indenfor 6 måneder før opstart.

      Det er ikke tilfældet her, og derfor har du ikke mulighed for at trække momsen fra. Det betyder derfor at den eneste mulighed du har er, at du sælger computeren til din virksomhed fra din selv som privat person.

      Det giver et skattefradrag i din virksomhed for udgiften, men det er en skattepligtig indkomst for dig som person. Derfor giver det ikke rigtig nogen mening, at flytte det til din virksomhed, da den kun skaber mere bogføring, men ingen fordele ret fradragsmæssigt.

      Der er ingen regler for, hvor lang tid tilbage i tiden det er muligt at få fradrag for omkostninger, som er opstået før oprettelsen af virksomheden.

      Det er derimod kendt, at SKAT har accepteret fradrag på omkostninger, som er opstået helt op til seks måneder før.

      Håber du fik svar på dit spørgsmål.

      De bedste hilsner, Lasse – Dinero Support

  24. Hej Jeg tænker at starte et lille firma med vedligeholdelse af græsarealer , græsslåning, og andet i den relation. (Jeg har fuldtidsarbejde som lønslave) Vi har en lille landejendom med tilhørende stalde og bygninger, hvor jeg vil opbevare maskiner osv. spg.1 kan jeg trække maskiner fra som jeg køber til brug for dette? kan jeg trække noget af det areal fra som jeg opbevare maskiner m.m. i ? er det nødvendig at lave et firma med revisor osv for at kunne få godkendt regnskab? mvh Jan

  25. Hej, jeg har en enkeltmandsvirksomhed og har 2 spørgmål til bogføring som jeg ikke kan Google mig til. 1) Jeg arbejder med designydelser hvor jeg bl.a laver 3D visualiseringer. Hertil har jeg regelmæssigt brug for at indkøbe 3D modeller (mennesker, planter, inventar mm) til at inkludere i mine 3D visualiseringer. Der er ikke tale om en fysisk genstand og jeg har ikke lov til at videresælge modellerne. Der er altså tale om en form for software, som jeg skal bruge for at udføre mit arbejde. Er det korrekt at bogføre disse som EDB/software udgift? 2) Som udgangspunkt kan man ikke trække bespisning fra i en enkeltmandsvirksomhed som jeg læser det. Hvis det er i Danmark sidestilles det med at man alligevel skal have noget at spise. Men hvis der er tilfælde om rejser i udlandet med overnatning er det vel at sidestille med diæter, her kan man lønansat vælge om man vil afregne efter diæter eller faktiske udgifter. Hvordan bogføres det i en enkeltmandsvirksomhed? På Forhånd tak. Mvh Michael

  26. Halløjsa 😊

    Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som er momsregisteret. Vil høre hvordan udgifter til fotografering af portrætfoto til min hjemmeside skal bogføres? Og er der nogle fradrag eller andet jeg skal være opmærksom på i forbindelse med udgifter til fotografen?

    Vh Karina Jensen

    1. Hej Karina

      Dine udgifter som vedrører din virksomhed må du altid trække fra, dette gælder også udgifter til din hjemmeside her under portrætter. Du skriver blot “hjemmeside” eller “foto” i et købsbilag i Dinero, så udregner den både det fulde moms og skattefradrag for dig i dit regnskab.

      Mvh Frederik Nielsen, Dinero Support

  27. Hejsa Jeg har just startet en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed som vinduespudser og skal til at anskaffe mig en klassisk long john-cykel, der vil kunne bære grej og stige og ikke mindst bruges til branding: stå ud i bybilledet og være plastret til med reklame – når jeg da har fundet mig et design. Vil den kunne købes i firma-regi og trækkes fra? Mit firma har adresse hjemme hos mig selv, og den vil stå på gaden ude foran, men min arbejdsdag starter jo også, det øjeblik jeg sætter mig op på den. På forhånd tak for svar 🙂 Mvh Jacob

    1. Hej Jacob,

      Som udgangspunkt vil du godt kunne trække det fra, såfremt den købes som et led i virksomhedens drift og dermed bogføre det som småanskaffelse, hvis den koster under 31.000 kr. ex. moms. Den bruges som du nævner jo også til at promovere virksomheden, hvorfor jeg vil mene at det kan ses i sammenhæng med at du aktivt bruger cyklen i din markedsføring. Dog har skat ofte nogle særlige regler for hvad der kan trækkes fra i firmaet, så hvis du vil være på den sikre side kan du altid kontakte dem 🙂

      Mvh, Endrit – Dinero Support

  28. Hej Jeg har taget en grunduddannelse i 2020 på 6 dage (i naturterapi) og har nu mulighed for at tage den lange version over 1 år med 8×3 dage, der er uddybende og opdateret i forhold til det, jeg tog i 2020. Jeg er fra sommeren 2022 gået selvstændig og vil kunne bruge kurset som kerneindhold i min virksomhed. Jeg har også taget nogle kurser i produktion og markedsføring af on-line kurser m.m. i løbet af foråret og har nu købt “det store kursus” der er uddybende og mere tilbundsgående i forhold til online-kursusvirksomhed. Kan jeg trække dem fra – tror I? De har ikke “generel og almen karakter” – men jeg er usikker på, om de kan blive set på som “videreuddannelse”. Gør det mon nogen forskel, at jeg HAR taget grundkurserne og nu tager de mere detaljerede kurser og at det er i tråd med min virksomheds kerneydelser? Mvh Rikke

  29. Hej Rikke,
 Når der er tale om fradrag for uddannelse, er det vigtigt at skelne mellem grund- og videregående uddannelser. Herunder afhænger det af om uddannelsen har karakter af en driftsudgift, som også har en stærk forbindelse til dit erhverv samt sikre og vedligeholde indkomsten. Som udgangspunkt er der ikke fradrag for udgifter i forbindelse med grund- eller videregående uddannelser, da skat mener at det ses som etablering af nyt indkomstgrundlag. Skat godkender imidlertid fradrag for udgifter til efteruddannelse, såfremt den har en direkte forbindelse til virksomhedens drift. Der er mange forskellige regler for kurser og uddannelser, men som udgangspunkt er grund- og videreuddannelser ikke fradragsberettiget, mens efteruddannelser er. 

Jeg håber dette svarer lidt på dit spørgsmål – og du er velkommen til at spørge hvis du er i tvivl om noget 🙂

    

Mvh Endrit – Dinero Support



  30. Hej Dinero!

    Hvad gør jeg hvis jeg personligt har købt blandt andet en computer, software programmer og andre ting som er licenseret til mit eget navn, og som jeg gerne vil bruge i min virksomhed, som jeg skal til at oprette. – Må jeg bruge disse ting i den nye virksomhed? Eller skal jeg købe det hele igen før jeg må bruge det til virksomheden?

    Vh Aya

    1. Hej Aya

      Du kan trække omkostninger fra, som er købt optil 6 måneder før opstart af din virksomheden, du kan læse mere om de konkret regler her: https://dinero.dk/support/omkostninger-start-af-virksomhed/

      Skulle du have brug for yderligere vejledning, så kan du fange os på chatten alle 365 dage året rundt mellem kl. 08-23.

      De bedste hilsner Lasse – Dinero Support

  31. Hej, Jeg har en enkelmandsvirksomhed hvor jeg laver film som jeg sælger i udlandet. Jeg gemmer 40% af min indtægt til skat og har dem stående på en konto for sig selv.

    Hvis jeg nu vil købe en computer til 10.000kr til arbejde hvordan betaler jeg den? Skal jeg bruge mine egne penge (løn) eller skal jeg bruge de penge jeg har sat til side til skat? ( Jeg har gemt skatte penge i 6 mdr. der står derfor et højt beløb)

    Jeg skal bruge den til at redigere for at forbedre min indtægt i firmaet. Jeg skal også bruge et nyt kamera. Jeg tør ikke købe noget før jeg ved hvilke penge jeg skal bruge på det. Det kan vel ikke være rigtigt at jeg skal lave en opsparing af min egen løn for at købe en arbejdscomputer, burde det ikke være firmaet som betaler den?

    Jeg er ret forvirret og ønsker blot at forbedre min virksomhed.

    VH Emma

  32. Hej Emma

    Når du køber en computer eller et kamera, og ønsker at bruge den til dit arbejde, så kan du trække udgiften fra. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, kan du betale din computer eller kamera med dine private penge eller virksomhedskonto. Det er helt op til dig selv, da det er din egne penge. Så du skal ikke tage de penge, som du har sat til side til skat.

    Hvis du har yderlige spørgsmål, så skriv endelig ind til vores chatsupport, så hjælper vi dig videre. Vi har åbent alle dage året rundt mellem kl. 08-23.

    De bedste hilsner, Simone – Dinero Support

  33. Jeg læste bloggen her. Så læste jeg det her https://skat.dk/data.aspx?oid=10984 Synes ikke det harmonerede helt. Jeg forsøger at starte en medievirksomhed (podcast) hvor jeg ikke har mange indtægter fra starten, men en del udgifter, fordi det koster at lave godt indhold. Lad os sige at jeg har et underskud for året på 25.000 kr. Ved siden af har jeg et fuldtidsarbejde, hvor jeg tjener – lad os sige – 400.000 kr. Er det så her I mener at hvis udgifterne der har været med til at skabe underskudet (f.eks. kontorfællesskab, marketing, software og lydudstyr) de kan trækkes fra i mit personfradrag som enkeltmandsvirksomhed?

    1. Hej Esben

      Der er umiddelbart ikke noget her på siden, som strider mod indholdet i guiden, du linker til.

      Hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, kan du som udgangspunkt trække underskuddet i virksomheden fra i indtægten fra dit fuldtidsarbejde. I testen, du henviser til, vurderer Skattestyrelsen blandt andet, om du driver en erhvervsmæssig virksomhed (en enkeltmandsvirksomhed) – eller om du betragtes som værende lønmodtager eller havende en ikke-erhvervsmæssig virksomhed, hvor der ikke er mulighed for fradraget.

      Der er nemlig forskel på, om det er en enkeltmandsvirksomhed eller ikke-erhvervsmæssig virksomhed, Skattestyrelsen vurderer, du har. Det gør de blandt andet ud fra betalingsmetode og overskud/underskud.

      Så hvis du på baggrund af dine svar i guiden vurderes til at være lønmodtager eller honorarmodtager eller drive en ikke-erhvervsmæssig virksomhed, har du ikke fradrag.

      Hvis du er i tvivl om lige præcis din situation, vil vi anbefale, at du tager kontakt til Skattestyrelsen og får et svar fra dem. Du kan evt. bede om et bindende svar, hvis du vil være helt sikker.

      De bedste hilsner

      Lasse

  34. Hej Esben,

    

Som udgangspunkt så er jeg enig i, som skat også skriver, at du ikke får fradrag for underskud, hvis du er lønmodtager, honorarmodtager eller driver en ikke-erhvervsmæssig virksomhed. I guiden vil jeg mene at der antages at man driver en erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor fradraget for underskuddet vil være gældende. Derfor er det så en vurdering kan man sige, om man driver en erhvervsmæssig eller en ikke-erhvervsmæssig virksomhed, og dermed om du kan trække dit underskud fra. Hvis du er i tvivl om din virksomhed anses for at være erhvervsmæssig, kan du spørge Skattestyrelsen og få et bindende svar. Der er nemlig en del kriterier og reglerne for hvilken kategori du tilhører. Jeg håber dette svarer lidt på det.

    

De bedste hilsner
 Endrit – Dinero Support

  35. Hej Dinero Jeg driver en virksomhed som tilbyder cykeltræninger både fysiske træninger men også via træningsprogrammer.

    Jeg har købt en cykel, som jeg kommer til at bruge til disse træninger – altså sammen med mine kunder samt til ture med nye potientielle kunder. Cyklen er købt gennem et hollandsk selvskab og har en værdi af 2540€ inkl VAT (altså små 19.000kr inkl moms). Kan jeg trække hele værdien fra i 2022 eller skal den afskrives?

    Og hvordan egentlig med den hollandske moms?

    Håber i kan hjælpe mig lidt her 🙂

    Vh en glad dinero bruger – Stefan.

    1. Hej Stefan

      Såfremt din nye cykel kun bruges erhvervsmæssigt, så har du selvfølgelig 100% fradrag for udgiften hertil.

      Der er normalt ikke moms på varer, som bliver sendt på tværs af landegrænserne, så længe to virksomheder handler med hinanden (B2B). Hvis du har oplyst dit CVR-nummer (VAT-nr.) klarer din leverandør det automatisk. Det er gældende uanset, om det er fra et EU-land eller udenfor EU. Typisk har de langt moms på udgiften, da det er købt i dit private navn.

      Har du alligevel modtaget en regning med udenlandsk moms f.eks. fra Holland, skal du gøre en af nedenstående ting: – Bede om en ny faktura uden moms på og få den anden krediteret (anbefales). – Søge momsen tilbage fra Holland (langtrukket).

      Der er ingen tvivl om, at du bør vælge mulighed nummer et, da det er den mest korrekte måde at håndtere udenlandsk moms på.

      Håber det hjælper dig lidt i den rigtig retning ellers kan du også læse mere i vores guide her: https://dinero.dk/support/udenlandsk-kob/

      De bedste hilsner, Lasse – Dinero Support

  36. Hejsa. hvis jeg har købt varer og renoveret lejemål for knap 400.000kr , hvor skriver jeg så det ind henne i min momsregistrering? er det under købsmoms? Alt er købt i underskud. så hvordan bogfører jeg dette?

    1. Hej 🙂

      Dine vare skal du bogføre som almindeligt varekøb i et købsbilag. Renovering af lejemål er ikke noget vi hjælper med. Der skal du have fat i revisor, da der skal laves konkrete vurderinger af det du har renoveret samt utalligeregler herunder, der går over vores support hjælp.

      Rigtig god dag de bedste hilsner Frederik Nielsen – Dinero support

  37. Kan man købe sine egne private ejendele (f.eks. en mindre privat samling/varelager) uden at der sker en reel transaktion, så man på den måde starter hobbyvirksomheden med varer at sælge men også med en initial udgift, så der dermed er et stykke vej, før man har genereret et overskud? I så fald hvordan gør man det så helt specifikt?

    1. Hej Pelle

      Jeg vil anbefale at du søger råd hos enten SKAT eller en revisor 😊

  38. Hvad er reglerne for fradrag ved 25 års jubilæum? Jeg har et enkelmandsfirma som har jubilæum til marts og jeg ville gerne holde åbent hus med lidt vådt og tørt til ganen. Kan jeg trække det hele fra eller hvordan er reglerne?

    1. Hej Per

      Når man holder en reception i anledning af din virksomheds 25 års jubilæum, vil der normalt være tale om repræsentation, hvor du har delvist skattefradrag og ingen momsfradrag, men det afhænger helt nøjagtigt af hvem der er indbudt som gæster.

      Hvis der både deltager medarbejdere og forretningsforbindelser eller der kun deltager forretningsforbindelser, hvor dit jubilæum er afholdt i virksomhedenslokaler. Så vil være der være et skattefradrag på 25% af udgiften og ingen momsfradrag.

      Hvis ovenstående ikke er scenariet, så har vi nok brug for yderligere uddybning og så vil jeg anbefale, at du lige fanger hos på vores live-chat eller sender os en mail.

      De bedste hilsner, Lasse – Dinero Support

Skriv en kommentar

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram