Regnskabssystem – Hvad er det?

Et regnskabssystem gør dit daglige arbejde med fakturering og bogholderi nemmere. Du tilgår systemet på din computer, din tablet eller din telefon. Du kan både gå med et gratis regnskabssystem, eller du kan betale for at abonnere på et system med flere funktioner.

  • Læsetid: 4 minutter

  • Sidst opdateret 15/03/2022

Dinero er Danmarks bedste online regnskabssystem til små- og mellemstore virksomheder. Tilmeld dig i dag og få 30 dages gratis Dinero Pro - og fortsæt herefter med vores gratis version.

Hvad er et regnskabssystem?

Et regnskabssystem er et online system, du kan bruge til at føre regnskab i din virksomhed. 

Som virksomhedsejer skal du sende fakturaer ud, du skal holde styr på den daglige bogføring af indtægter og udgifter, og du skal også lave momsafregning. Alt det kan du nemt klare, hvis du tilmelder dig et online regnskabssystem. 

Du tilgår systemet via din computer, og der findes også flere regnskabssystemer på markedet, som du kan tilgå via en app på din telefon eller din tablet.

Hvad koster et online regnskabssystem?

Det er meget forskelligt, hvad du skal betale. Og om du overhovedet behøver at hive penge op af lommen.

Der findes flere forskellige systemer på markedet – og mens nogle er gratis at anvende, skal du andre steder betale for at få adgang.

Hvad kan du med et gratis system?

Dinero Starter er et gratis regnskabssystem, som kan gøre dit liv som virksomhedsejer meget nemmere. Uden at betale en krone kan du nemt og hurtigt sende fakturaer afsted til dine kunder og holde styr på din daglige bogføring.  

Får du brug for flere funktioner, kan du med Dinero altid opgradere til Dinero Pro. Her betaler du en fast månedlig pris for at få adgang til endnu flere regnskabsfunktioner – for eksempel fri support eller automatisk bankafstemning.

Hvem kan klare sig med et gratis regnskabssystem? 

De gratis regnskabssystemer henvender sig primært til iværksættere eller mindre virksomheder.

Har du for nylig startet en virksomhed op, og vil du gerne hurtigt i gang med at sende fakturaer ud? Så kan du med fordel gøre brug af et gratis system. Det samme gælder, hvis du driver en mindre virksomhed, hvor dine behov for regnskabsfunktioner stadig er basale.

Vokser din virksomhed sig større, kan du altid opgradere til et abonnement med flere og mere avancerede funktioner.

Regnskabssystem til små virksomheder – hvilket skal du vælge?

Det afgørende er de funktioner, du efterspørger. 

Driver du eksempelvis en mindre virksomhed som influencer, udlejer eller som indehaver af en klinik for fysioterapi? Og er du på udkig efter et regnskabssystem, som du primært vil anvende til at sende fakturaer ud og til at holde styr på dine indtægter og udgifter? 

Så kan du med fordel gå efter et af de gratis systemer på markedet. 

Har du brug for flere og mere avancerede funktioner – eksempelvis bankafstemning eller support – kan du overveje at opgradere til en udvidet version. 

Regnskabssystem til foreninger – med brugervenligheden i top

Står du i spidsen for en forening? Så kan du spare dig selv for meget tid og administrativt besvær ved at tage et regnskabssystem til foreninger i brug.

Kernen i ethvert foreningsliv bør være fællesskab og aktiviteter. Regnskab og indkrævning af kontingent skal helst ikke fylde for meget. Derfor har vi hos Dinero udviklet en særlig version af vores regnskabssystem, som er målrettet foreninger. 

Systemet til foreninger gør det nemt for dig at opkræve kontingent, bogføre dine indkøb til foreningen og udarbejde et professionelt årsregnskab.

Hvad er der af fordele ved online regnskabssystemer?

Fordelene ved de online regnskabssystemer er til at få øje på.

Én ting er, at du nemt og hurtigt kan overstå den daglige bogføring og med et snuptag sende fakturaer ud til dine kunder. Noget helt andet er, at du ikke behøver sidde på dit kontor for at ordne regnskab. Du kan ordne det hele, mens du er på farten.

Du tilgår nemt dit online system fra din bærbare computer eller via en app på din tablet eller telefon. 

Få masser af fordele med i pakken

  • Det er nemt og tidsbesparende 
  • Du kan tilgå dit online regnskabssystem flere steder fra
  • Du får mere tid til din virksomheds kerneprodukt
  • Det er billigere end at ansætte en bogholder
  • Du vælger selv, hvor mange funktioner du vil tage i brug

Hvad kendetegner e-conomics regnskabssystem?

E-conomic er et online budget- og regnskabssystem. Du skal betale for at få adgang til e-conomic, men du kan prøve systemet gratis, før du tegner et abonnement. Tilmelder du dig, kan du vælge mellem tre forskellige pakker med forskellige funktioner.

De primære funktioner i e-conomic er: 

Oftest stillede spørgsmål

  1. Det kan alle virksomheder og foreninger. De gratis systemer henvender sig primært til iværksættere og små virksomheder.

  2. Du kan spare dig selv for masser af tid og besvær. Slip for excel-ark og krøllede kvitteringer – skift i stedet over til et online system.

  3. Et online regnskabssystem er et, der gør det nemt for dig at holde styr på din virksomheds bogføring og regnskab, ligesom du let kan sende fakturaer ud til dine kunder.

Var denne artikel nyttig?

Relaterede ord

Herunder finder du relaterede ord fra vores regnskabsordbog der relaterer sig til Regnskabssystem – Hvad er det?

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram