Skat som selvstændig – få styr på skatteregler for erhverv
Det er de færreste, der starter en virksomhed for at lave regnskab. Men det er vigtigt at have styr på bogføring og skat for selvstændige, så du aldrig mister overblikket eller står med et stort skattesmæk sidst på året, fordi du har været god og har overskud i virksomheden.
Derfor har vi lavet en guide omkring skat for begyndere, hvor vi kommer rundt omkring Skattekontoen, overskud og skat i virksomheder samt de vigtigste felter og rubrikker i forskudsopgørelsen og oplysningsskemaet (som din årsopgørelse laves på baggrund af).
Generelt kan du betale skat på to måder:
- Løbende gennem året – fx B-skatterater og acontoskat
- Efter regnskabsårets afslutning – restskat og selskabsskat
Det er en god idé at opdatere din forskudsopgørelse løbende. Hvis du fx har en enkeltmandsvirksomhed, beregner Skattestyrelsen din forventede skattebetaling og spreder den ud på 10 B-skatterater i løbet af året på baggrund af dit forventede overskud.
Hvis der er tale om et mindre beløb, kan de også hæve din trækprocent og/eller sænke dit månedsfradrag, så din skat bliver betalt på den måde (hvis der er anden indkomst at trække den fra).
Når du indberetter løbende via forskudsopgørelsen, gør du det i et felt nr., mens du i oplysningsskemaet gør det i en rubrik.
Er det nødvendigt at bogføre hver dag?
Det er ikke et krav at skulle bogføre hver dag, men du har pligt til at bogføre, og det skal ske snarest muligt efter at de forhold, der danner grundlag for registreringerne, foreligger. Hvis du gør det til en daglig vane, vil du hurtigt opleve, at du har et komplet og opdateret overblik over virksomhedens økonomi – og dermed også nemt kan få styr på skatten. Læs mere.
Acontoskat (for selskaber) kan lidt sammenlignes med B-skat, da begge er en form for forskudsskat, som du betaler i løbet af indkomståret. Acontoskat er to ordinære rater i marts og november, mens B-skatterater er hver måned (på nær juni og december).
Betaling af de to ordinære rater er obligatoriske. Selskaber har også mulighed for at lave en frivillig tredje indbetaling (af acontoskat) senest d. 1. februar i det efterfølgende indkomstår, så de undgår renter af restskat, hvis de ikke har betalt nok selskabsskat.
Formålet med de løbende skattebetalinger er at undgå en stor engangsbetaling, når den endelige skat gøres op. Der er dog ikke noget krav om, at du betaler din skat løbende i en personligt ejet virksomhed.
Skat og bogføring er ikke nemt. Derfor har vi også lavet flere guides til dig omkring selve bogføringen af skatten. På den måde kan du nemt få klaret det bogføringsmæssige.
Skat for begyndere er kun en lille del af den hjælp, du finder hos Dinero. Vi har også et væld af skabeloner, kontrakter og beregnere, du kan bruge.
Beregn det skattemæssige overskud for virksomheden
Skatteregnskabet viser, hvor meget en virksomhed skal betale i skat. Både personligt ejede virksomheder og selskaber skal udarbejde et efter endt regnskabsår, men der er forskel på, hvordan de gør – og hvor komplicerede beregningerne er.
Skat er ikke for begyndere, når det kommer til skatteregnskabet. Det er fx vigtigt, at du kender reglerne for skattefradrag, hvis du selv vil lave regnskabet. Nogle ting er der fuldt fradrag for, mens der ikke er fradrag for andre – og så er der alle dem midt imellem.
- Personligt ejet virksomhed – skatteregnskabet er dit årsregnskab, og du skal bruge tallene herfra, når du indberetter dit oplysningsskema
- Selskab – skatteregnskabet vil ofte være udarbejdet med udgangspunkt i årsregnskabet (og kaldes også for oplysningsskema for selskaber)
Skatteregnskabet skal for personligt ejede virksomheder være lavet (og indberettet) senest 1. juli, mens det for selskaber er senest seks måneder efter regnskabsårets afslutning.
Få hjælp til skatteregnskabet
Som Dinero-bruger kan du altid få hjælp til beregningerne til skatteregnskabet, uanset om du har en personlig ejet virksomhed eller et selskab. Det er din genvej til tryghed og mindre skattebøvl.
Hjælp til EMV, PMV og I/S – Hjælp til ApS.
Skat beregnes ud fra oplysningsskemaet (tidligere kaldet udvidet selvangivelse)
Inden vi går i gang med at snakke om skat og oplysningsskema, vil vi lige forklare et ord/begreb i den forbindelse. Det er en ting, som har skiftet navn og derfor stadig kan forvirre, da både det gamle og nye navn bruges i flæng.
- Selvangivelse og den udvidede selvangivelse skiftede navn til “Oplysningsskema” i 2019
Det, der i dag hedder oplysningsskema, blev tidligere kaldt selvangivelse for private og udvidet selvangivelse for selvstændige. Forskellen var, at selvstændige skulle give flere oplysninger om deres virksomhed, end almindelige lønmodtagere skulle – selskaber har deres helt eget oplysningsskema.
Med det af vejen kan vi koncentrere os om, hvad du egentlig skal udfylde i oplysningsskemaet (som årsopgørelsen laves ud fra). Du skal bl.a. indberette skatterelevante indtægter, fradrag, formue og gæld fra tidligere år – og selvstændige skal udfylde informationer om virksomheden.
- Forskudsopgørelsen bruges til den løbende indberetning (felt nr.)
- Endelig indberetning foregår i oplysningsskemaet (rubrikker)
Sidst i indlægget har vi samlet de typiske felt nr. og rubrikker, som folk benytter – både privatpersoner og selvstændige.
Alle virksomheder har en Skattekonto til erhverv
Skattekontoen giver dig et samlet overblik over alle virksomhedens skatteforpligtelser. Du kan se den som din centrale konto hos Skattestyrelsen (lidt ligesom en NemKonto), hvor alle transaktioner relateret til skatter og afgifter registreres.
Den lader dig se og registrere:
- Indbetalinger fra din virksomhed
- Udbetalinger fra Skattestyrelsen
- Registrering af afgifter (fx moms, A-skat og selskabsskat)
- Frister for betaling af moms og skat
- Samlet saldo for Skattekontoen
Som det sidste punkt viser, er der kun én samlet saldo i Skattekontoen. Det betyder, at alle ind- og udbetalinger samles, og du kan fx ikke øremærke en indbetaling til en specifik postering (som eksempelvis moms).
Den ældste gæld betales først. Det betyder, at hvis du fx har gammel gæld og kun indbetaler betalingen for moms, går noget (eller hele) momsbetalingen til at betale den gamle gæld, og du risikerer derfor at mangle penge til momsbetalingen.
Derfor er det ekstra vigtigt at holde øje med saldoen løbende, så du hverken har betalt for meget eller for lidt.
Du kan tidligst betale fem hverdage før fristen
En vigtig ting omkring moms og skat for begyndere er, at der er nogle særlige frister for Skattekontoen. Betalinger må først være på Skattekontoen tidligst fem hverdage før fristen. Hvis du betaler tidligere, bliver pengene automatisk tilbageført (og du misser fristen, hvis du ikke overfører dem igen). Du kan dog hæve grænsen for udbetaling. Læs mere.
Indberetning og betaling af skat i enkeltmandsvirksomhed
Det er en forudsætning, at du indberetter, før du kan betale. Det betyder mere konkret, at du betaler skat ud fra det overskud, du har rapporteret for enkeltmandsvirksomheden – enten løbende gennem året eller ved afslutningen af året.
I det næste afsnit vil vi svare på to overordnede spørgsmål; “hvornår skal jeg indberette skat i enkeltmandsvirksomhed”, og “hvornår skal jeg betale skat i en enkeltmandsvirksomhed”.
Indberetning af skat i enkeltmandsvirksomhed
Du skal indberette overskud (eller underskud) i en enkeltmandsvirksomhed uanset omsætningens størrelse – og det er dette beløb, du betaler skat af.
Det kan du enten gøre ved løbende at opdatere din forskudsopgørelse (fx én gang om måneden) eller i oplysningsskemaet, når regnskabsåret er afsluttet.
Resultat er i bund og grund det samme (men du kan potentielt spare penge på renter, hvis du løbende betaler, da restskatten typisk vil være mindre – og du betaler renter på eventuel restskat allerede fra d. 1. januar).
- Løbende indberetning i forskudsopgørelsen – felt nr. 221
- Endelig indberetning i oplysningsskemaet efter regnskabsårets afslutning – rubrik 111
Overskud af selvstændig virksomhed er før beløb overført til medarbejdende ægtefælle (før AM-bidrag og renter) – og ovenstående er, hvis du beskattes via personskatteloven.
Der er flere felter, der kan udfyldes – men typisk ikke er nødvendigt for de fleste. For at gøre det så nemt som muligt i vores guide til skat for begyndere har vi samlet alt under “Virksomhedsbeløb” og angivet, hvor typisk det er for virksomheder at skulle gøre det.
| Indeholder |
Rubrik og felt nr. |
Udfyldes af de fleste? |
| Underskud af selvstændig virksomhed (før renter og før overførsel fra konto for opsparet overskud) |
Rubrik 112 og felt nr. 435 |
Ja (hvis der er underskud i virksomheden) |
| Fradrag for medarbejdende ægtefælle |
Rubrik 113 og felt nr. 473 |
Ja (hvis du har en medarbejdende ægtefælle) |
| Renteindtægter i virksomhed |
Rubrik 114 og felt nr. 237 |
Nej |
| Afkast på hybride obligationer i virksomhed |
Rubrik 257 og felt nr. 252 |
Nej |
| Udlodning i virksomhed fra danske obligationsbaserede investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, hvor der er indeholdt udbytteskat, og fra danske obligationsbaserede og aktiebaserede investeringsselskaber |
Rubrik 115 og felt nr. 246 |
Nej |
| Ejendomsavance |
Rubrik 308 og felt nr. 308 |
Nej |
| Anden kapitalindkomst i virksomhed |
Rubrik 116 og felt nr. 213 |
Nej |
| Renteudgifter i virksomhed |
Rubrik 117 og felt nr. 488 |
Ja |
| Kontingent vedrørende virksomhed og fradrag for syge- og arbejdsskadeforsikringer |
Rubrik 118 og felt nr. 438 |
Ja (men kun hvis du har medarbejdere – her er lovkrav om fx en arbejdsskadeforsikring) |
Der er også “Øvrige virksomhedsoplysninger”, men det vil ofte ikke være relevant for nystartede virksomheder, og derfor har vi heller ikke inkluderet i denne guide omkring skat for begyndere.
Der er forskel på, hvor meget du skal oplyse i dit oplysningsskema, når du indberetter skat for din enkeltmandsvirksomhed. Hvis du omsætter for mere end 300.000 kroner, skal du oplyse om flere ting, end hvis din omsætning for året er under 300.000 kroner.
| Omsætning under 300.000 kroner | Omsætning over 300.000 kroner |
| Virksomhedens CVR-nummer i rubrik 300 | Virksomhedens CVR-nummer i rubrik 300 |
| Skyldig eller tilgodehavende moms (hvis du er momsregistreret) i rubrik 638 | Skyldig eller tilgodehavende moms (hvis du er momsregistreret) i rubrik 638 |
| Tryk “Ja, fritaget fordi nettoomsætningen er under 300.000 kr.” i rubrik 301/302 | Tryk “Nej, ikke fritaget” i rubrik 301/302 |
| Oplysninger om revisorbistand i rubrik 303 | Oplysninger fra regnskabet – fx nettoomsætning (rubrik 320), vareforbrug (rubrik 321), ordinært resultat før afskrivninger og renter (rubrik 325), regnskabsmæssigt resultat efter renter (rubrik 327), egenkapital (rubrik 331) og balancesum (rubrik 332). |
| Oplysninger om opgørelsen af skattepligtig indkomst – fx private andele (rubrik 350), straksafskrivning på småaktiver (rubrik 356) og tab på debitor (rubrik 357) |
| Oplysninger om revisorbistand i rubrik 303 |
Du kan eventuelt også være fritaget for at give regnskabsoplysninger efter virksomhedstype.
Hvis du skal give oplysninger fra regnskabet, finder du oplysningerne i resultatopgørelsen, balancen og noter til regnskabet.
Hvis du bruger Dinero, kan du trække en resultatopgørelse og balance ud af dit regnskab via Rapporter. Det kræver selvfølgelig, at du har bogført året færdigt.
Det er ikke alle regnskabsoplysninger (ved omsætning over 300.000 kroner), der er obligatoriske. Felter, der ikke er obligatoriske, skal kun udfyldes, hvis du har noget til dem.
Du skal fx kun udfylde “Vareforbrug”, hvis du har haft omkostninger til det – ellers springer du blot feltet over.
Få tallene til oplysningsskemaet med Dinero
Med Skatteopgørelsen får du alle tal til din enkeltmandsvirksomhed, du skal indberette. Beregningerne er lavet af skatteeksperter, og tallene er lige til at kopiere ind. Læs mere.
Du kan vælge mellem forskellige muligheder for beskatning i din enkeltmandsvirksomhed – og afhængig af dit valg er det forskellige felt nr. og rubrikker, du skal udfylde.
- Personskatteloven – overskuddet lægges direkte i din øvrige personlige indkomst
- Kapitalafkastordning – en del af overskuddet beskattes som kapitalindkomst
- Virksomhedsordningen – overskud opspares i virksomheden til lav skattesats
Personskatteloven er almindelig beskatning og standardmetoden i en enkeltmandsvirksomhed. Hvis du beskattes efter personskatteloven, er der ikke nogen særlige regnskabskrav ud over almindelig bogføring, som du fx finder det i bogføringsloven.
Fordelen ved at få en del af overskuddet beskattet som kapitalindkomst er, at skattesatsen typisk er lavere end personlig indkomstskat – det er især relevant, hvis du betaler topskat.
Virksomhedsordningen (også kaldet VSO) er den mest avancerede af de tre. Med den kan du opspare overskuddet til en midlertidig, lav skattesats på 22% (selskabsskat), men når pengene trækkes ud, skal du betale den resterende personlige indkomstskat.
Hvis du beskattes efter kapitalafkastordningen, får du nogle skattefordele, uden at der er krav om et formelt årsregnskab. Virksomhedsordningen kræver derimod et mere detaljeret og formelt regnskab, og det er ofte nødvendigt med hjælp fra en revisor.
Du skal være opmærksom på, at der gælder særlige regler for underskud i enkeltmandsvirksomheder med kapitalafkast- og virksomhedsordningen. Det skal enten udlignes eller modregnes.
Din løn er overskuddet i en enkeltmandsvirksomhed – som du så betaler skat af
Du kan ikke udbetale løn i en enkeltmandsvirksomhed, som du fx kan i et ApS. I stedet skal du betragte overskuddet som din potentielle løn – du behøver nemlig ikke trække pengene ud af virksomheden, hvis du ikke ønsker det.
Skat af løn i enkeltmandsvirksomhed sker helt simpelt ved, at du betaler skat af dit overskud i virksomheden efter endt regnskabsår, hvilket i en enkeltmandsvirksomhed altid er fra d. 1. januar til 31. december.
Hvis du har styr på bogføringen og regnskabet, kan du udbetale overskuddet til dig selv. Det er dog altid en god idé at sikre sig, at der er styr på likviditeten i virksomheden, inden du udbetaler noget.
Lønnen bogføres teknisk som en “privat hævning”, fordi du og din enkeltmandsvirksomhed skattemæssigt er én og samme person. Sådan bogfører du i Dinero.
Særlige regler ved kapitalafkast- og virksomhedsordningen
Hvis du benytter dig af kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen, er det ikke nødvendigvis helt så ligetil, som vi har beskrevet. Overskuddet beskattes nemlig på en anden måde, og det skal du være opmærksom på, inden du “udbetaler løn” til dig selv.
B-skat og honorarer – hvordan betaler man dem?
Uanset om vi snakker indkomst fra en enkeltmandsvirksomhed eller honorarer, er der tale om B-indkomst, som du skal betale skat af. Der skelnes overordnet mellem tre lønforhold:
| Lønforhold | Type af skat | Uddybning | Rubrik/felt nr. |
| Lønmodtager | A-skat | Din arbejdsgiver udbetaler A-løn til dig for udført arbejde | Rubrik 11 og felt nr. 202 |
| Selvstændig/iværksætter i egen virksomhed | B-skat | Du modtager ikke A-løn, men hæver privat i virksomheden. Beskatningen sker af virksomhedens overskud. | Rubrik 111 og felt nr. 221 |
| Honorar | B-honorar | Det kaldes et honorar, hvis du ikke er ansat som lønmodtager eller udfører arbejdet som selvstændig i egen virksomhed | Rubrik 12 og felt nr. 210 |
Du kan selvfølgelig godt være selvstændig/iværksætter og eje fx et ApS, hvor du udbetaler løn til dig selv. Men du vil her være lønmodtager, og derfor skal du betale A-skat, mens lønnen fra fx en enkeltmandsvirksomhed (privat hævning) betragtes som B-indkomst.
B-skat kan du vælge at betale løbende (via B-skatterater) eller indberette samlet på oplysningsskemaet (hvilket typisk resulterer i en restskat). B-honorar kan betales med det samme (ofte lettest ved små beløb), ved løbende at skrive det ind i forskudsopgørelsen eller i oplysningsskemaet..
Hvis du oplyser B-skat og B-honorarer løbende på forskudsopgørelsen, betales de enten ved at regulere trækprocenten og/eller dit månedsfradrag eller ved at blive delt ud på 10 indbetalingskort (B-skatterater), som udgør din samlede B-skat – hvis du senere opdaterer forskudsopgørelsen, bliver de resterende B-skatterater tilsvarende opdateret.
Det er dog ikke sikkert, det er dig, der skal indberette honoraret. Det er nemlig den, der udbetaler honoraret (også kaldet hvervgiver), som har pligt til at indberette beløbet til Skattestyrelsen via eIndkomst, så den fremgår af din årsopgørelse.
Hvornår er man egentlig selvstændig?
Du kan godt være både lønmodtager og selvstændig på samme tid, men vær opmærksom på, at Skattestyrelsen kan vælge at anse en selvstændig for at være lønmodtager i stedet – hvilket kan have økonomiske konsekvenser. Læs mere.
Sådan betaler du skat i en PMV
En PMV (personligt ejet mindre virksomhed) minder på mange områder om en enkeltmandsvirksomhed – der er dog flere store forskelle på en PMV og en EMV.
Hvis vi holder os til det rent skattemæssige, er der dog ikke rigtig nogen forskel. Du betaler B-skat af overskuddet, og der er også tre beskatningsmuligheder i en PMV.
- Personskatteloven – overskuddet lægges direkte i din øvrige personlige indkomst
- Kapitalafkastordning – en del af overskuddet beskattes som kapitalindkomst
- Virksomhedsordningen – overskud opspares i virksomheden til lav skattesats
Det vil ofte være en fordel at vælge beskatning via de almindelige personskatteregler, da du kun må omsætte for 50.000 kroner i en PMV, og de to andre kræver typisk hjælp af en revisor eller bogholder.
Du skal udfylde dette felt nr. eller denne rubrik for at få styr på skatten i din PMV:
- Løbende indberetning på forskudsopgørelsen – felt nr. 221 (underskud i felt nr. 435)
- Indberetning efter afslutning af regnskabsåret – rubrik 111 i oplysningsskemaet (underskud i rubrik 112)
Hvis du løbende indberetter, fordeles B-skatten ud på 10 B-skatterater (én hver måned på nær juni og december). Men hvis skattebeløbet kan dækkes ved at regulere trækprocenten og/eller dit månedsfradrag, gør Skattestyrelsen det til at starte med.
Du betaler skat af overskuddet i en hobbyvirksomhed – men ikke AM-bidrag
Hobbyvirksomheden er en lidt speciel størrelse. Der er tale om en ikke-erhvervsmæssig virksomhed, og Skattestyrelsen kan vurdere, at du faktisk har en erhvervsmæssig virksomhed, hvis du driver den seriøst og med profit for øje.
Men hvordan betaler du så skat i en hobbyvirksomhed? Det gør du ved at betale skat af overskuddet, men du skal ikke betale AM-bidrag. Du skal forskudsregistrere i felt nr. 250 og endeligt i rubrik 20 i oplysningsskemaet. Et eventuelt underskud giver ikke personligt fradrag.
Der er ikke noget krav om, at du skal føre regnskab i en hobbyvirksomhed, men det vil vi kraftigt anbefale alligevel, da du er nødt til at holde styr på, hvor meget du tjener i virksomheden – og herefter beregne og betale skat af overskuddet.
Skat af overskud og udbytte i ApS
Når vi snakker om skat i et ApS, skal vi først skelne mellem skat af overskuddet i selskabet og beskatningen ved udbetaling (for ejere).
- Selskabsskat af (nettokapital)overskud i et ApS er på 22%
- Udbytte beskattes 27% og 42% afhængig af størrelsen
- Løn beskattes som personlig indkomst (A-skat)
Hvis vi starter med selskabsskatten, betyder det, at for hver 100 kroner i overskud betaler ApS’et 22 kroner, og der er derfor 78 kroner tilbage. De 78 kroner kan selskabet enten spare op i virksomheden eller udbetale.
Udbytte beskattes som aktieindkomst, og her er der differentierede satser afhængig af størrelsen. Udbytte op til 67.500 kroner beskattes med 27%, mens udbytteskatten på beløbet over denne grænse er på 42%.
Hvis du udbetaler løn til dig selv i et ApS, beskattes du på præcis samme måde som enhver anden medarbejder.
Selskaber har deres eget oplysningsskema. I oplysningsskemaet for selskaber skal du blandt andet udfylde relevante oplysninger om virksomheden og regnskabet. Et ApS skal også indsende en årsrapport (indeholdende et årsregnskab). Læs mere på skat.dk.
Få hjælp til årsregnskab og årsrapport med Dinero
Dinero-brugere kan få hjælp til årsregnskabet og årsrapporten. Det betyder blandt andet, at du får alle selskabets tal til oplysningsskemaet, så de er lige til at kopiere ind – du kan også lade vores partner klare det hele for dig. Læs mere.
Vigtige rubrikker på skat.dk
Der er rigtig mange rubrikker i forskudsopgørelsen og oplysningsskemaet, og det kan være svært at finde rundt i, hvad du skal skrive i hvad. Derfor har vi lavet en oversigt over de ting, der oftest er tvivl om, når det er tid til at indberette til Skattestyrelsen.
| Rubrik | Beskrivelse |
| Rubrik 15 (felt nr. 207) | Anden personlig indkomst – fx B-indkomst i form af honorarer eller bestyrelseshonorarer (hvis de ikke beskattes som A-indkomst) |
| Rubrik 20 (felt nr. 250) | Anden personlig indkomst – fx indkomst fra hobbyvirksomhed og udlejning samt mindre personalegoder og skattepligtige legater |
| Rubrik 44 (felt nr. 485) | Øvrige renteudgifter (som ikke automatisk er indberettet til Skattestyrelsen i rubrik 41 og 42) – fx renter af private lån og visse stiftelsesomkostninger på lån |
| Rubrik 51 (felt nr. 417) | Kørselsfradrag (befordringsfradrag) |
| Rubrik 53 (felt nr. 429) | Fradrag for småfornødenheder (ekstra godtgørelse), rejsefradrag og rejseudgifter i forbindelse med erhvervsmæssige rejser – kun relevant, hvis din arbejdsgiver ikke har udbetalt skattefri godtgørelse for kost og logi efter standardsatserne, eller hvis de har udbetalt et lavere beløb end satsen |
| Rubrik 58 (felt nr. 449) | Visse arbejdsrelaterede fradrag, som ikke automatisk fremgår af din årsopgørelse – fx arbejdstøj, faglitteratur og kurser og efteruddannelse samt gevinst og tab på kryptovaluta, hvis det ikke allerede er fortrykt |
| Rubrik 71 (felt nr. 131-134) | Bruges til at oplyse Skattestyrelsen om, at du er ophørt med selvstændig virksomhed. |
| Rubrik 111 (felt nr. 221) | Overskud af selvstændig virksomhed (før eventuelle beløb overført til medarbejdende ægtefælle, arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) og renter) |
| Rubrik 118 (felt nr. 438) | Kontingent til arbejdsgiverforeninger og fradrag for syge- og arbejdsskadeforsikringer samt visse fradragsberettigede gaver |
| Rubrik 638 (felt nr. 638) | Indberetning af skyldig eller tilgodehavende moms pr. 31. december. |
Flere felter og rubrikker vil være forudfyldt. Det betyder, at Skattestyrelsen enten selv har beregnet tallet eller har fået information fra fx din bank. Det er muligt at ændre disse, men det er ofte en god idé at dobbelttjekke tallene, inden du ændrer forudfyldte beløb.
Skattestyrelsen har også meget indhold omkring specifikke rubrikker og felter. Her kan du ofte finde yderligere forklaringer på felter og rubrikker og skat generelt.
Husk, at du altid kan kontakte Skattestyrelsen, hvis du har spørgsmål omkring skat. Du kan kontakte dem via telefon og mail, og du kan også bede om et bindende svar – det koster dog penge at få et bindende svar.
Oftest stillede spørgsmål
Du betaler skat i en enkeltmandsvirksomhed ved enten løbende at indberette dit forventede overskud (eller underskud) på forskudsopgørelsen eller det endelige resultat i oplysningsskemaet – begge gøres i din private forskudsopgørelse og oplysningsskema.
Der er en omsætningsgrænse på 300.000 kroner. Hvis du er under denne, skal du typisk kun udfylde virksomhedens CVR-nummer, dit skattemæssige overskud/underskud, om du har skyldig eller tilgodehavende moms, og om en revisor har hjulpet dig med regnskabet.
Hvis du omsætter for mere end 300.000 kroner, skal du som regel udfylde forskellige oplysninger fra regnskabet, opgørelse af skattepligtig indkomst, og om du har fået revisorbistand. Der er som regel en del flere oplysninger, du skal oplyse i dette tilfælde.
Du bestemmer selv, om du løbende vil betale skat (ved løbende at udfylde forskudsopgørelsen) eller efter endt regnskabsår (ved at udfylde oplysningsskemaet).
Hvis der er tale om et mindre beløb, kan de også hæve din trækprocent og/eller sænke dit månedsfradrag, så din skat bliver betalt på den måde (hvis der er anden indkomst at trække den fra).
Hvis beløbet er for stort til at blive betalt på denne måde, bliver skatten fordelt ud på 10 B-skatterater i løbet af året (hver måned på nær juni og december). De resterende B-skatterater opdateres ift. restskatten, hver gang du opdaterer dit forventede overskud på forskudsopgørelsen.
Hvis du ikke forudfylder og blot udfylder det beregnede overskud på oplysningsskemaet, skal du betale skatten på én gang – og der vil løbe renter på fra d. 1. januar.
Du skal betale skat af overskuddet i din enkeltmandsvirksomhed. Men der er tre forskellige måder, dit overskud kan beskattes på.
Hvis du beskattes efter personskatteloven, lægges overskuddet direkte i din øvrige personlige indkomst. Benytter du kapitalafkastordningen, bliver en del af overskuddet beskattet som kapitalindkomst.
Bruger du virksomhedsordningen (VSO) opspares overskuddet i virksomheden til en lavere skattesats – dog skal du betale den resterende personlige indkomstskat, når pengene trækkes ud.
Nej, du er som enkeltmandsvirksomhed ikke forpligtet til at indsende dit årsregnskab til Skattestyrelsen.
Som ejer af en enkeltmandsvirksomhed skal du kun indsende dit oplysningsskema (tidligere udvidet selvangivelse), virksomhedsoplysninger og skyldig eller tilgodehavende moms (hvis du er momsregistreret).
Faktisk er du kun forpligtet til at udfylde oplysninger om CVR-nummer, årets resultat og revisorbistand, hvis du omsætter for under 300.000 kroner.
Hvis du omsætter for mere end 300.000 kroner, skal du udfylde ekstra oplysninger om regnskabet og din skattepligtige indkomst, som du finder i resultatopgørelsen, balancen og noterne til dit regnskab.
Internt regnskab er stadig et krav, og du skal stadig bogføre efter bogføringsloven, selvom du ikke skal indsende det – og kunne dokumentere det ved kontrol. Regnskabet er altså stadig obligatorisk, men det skal ikke uploades eller indsendes som dokument.
Du laver dit årsregnskab i din enkeltmandsvirksomhed i seks simple trin:
- Saml alle bilag, og bogfør året færdigt (hvis du gør det til en vane at bogføre jævnligt, er dit regnskab altid opdateret)
- Lav en resultatopgørelse (tal herfra skal bruges i dit oplysningsskema)
- Lav en balance (dette er valgfrit, men det anbefales, da det giver et overblik over din økonomi – og du skal bruge tal herfra i oplysningsskemaet, hvis du har en stor omsætning)
- Beregn moms og afstem alt (afstemninger er afgørende, hvis Skattestyrelsen vil se dokumentation)
- Beregn dit skattemæssige overskud (skatteregnskab)
- Saml årsregnskabet i et samlet dokument (du skal ikke indsende dokumentet, men du skal kunne fremvise det – og bruge tal herfra i din indberetning)
Når du har gjort det, er det blot at udfylde oplysningsskemaet med de relevante tal.
Hvis du bruger Dinero, kan du trække en resultatopgørelse og balance ud af dit regnskab via Rapporter. Det kræver selvfølgelig, at du har bogført året færdigt..
Ja, du betaler skat af overskuddet i en hobbyvirksomhed, men du skal ikke betale AM-bidrag. Du får ikke et personligt fradrag ved et underskud, som du fx gør det i en enkeltmandsvirksomhed.
Oplysningsskema til selskaber er betegnelsen for selskabers selvangivelse (som det hed førhen). Ligesom det er tilfældet for privatpersoner, danner det grundlag for selskabets skatteberegning.
Oplysningsskemaet for selskaber er mere omfattende end for eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed, og oplysningerne i skemaet tager udgangspunkt i selskabets årsrapport (som også indeholder selskabets årsregnskab).
Selskaber beskattes i udgangspunktet med en fast selskabsskat på 22% af deres skattepligtige overskud. Selskaber kan beskattes på andre måder (og med andre satser), hvis der fx er tale om sambeskatning eller international beskatning.
Selskaber betaler typisk selskabsskat to gange om året i form af acontoskat – men de har også mulighed for at lave en tredje (frivillig) indbetaling, som blandt andet kan spare dem for renter.
En rubrik bruges til at indberette skatteoplysninger for en privatperson og en virksomhed i oplysningsskemaet. Et felt (nr.) bruges til det samme – blot i forskudsopgørelsen.
Du kan med andre ord sige, at et felt bruges til at forskudsopgøre, mens en rubrik bruges til den endelige indberetning til oplysningsskemaet og årsopgørelsen.
Du skal primært bruge rubrik 53 til at indberette fradrag for småfornødenheder, rejsefradrag og rejseudgifter (kost og logi) på oplysningsskemaet. Du skal bruge felt nr. 429, hvis du bruger forskudsopgørelsen.
Det er vigtigt at skelne mellem, om du er lønmodtager eller selvstændig, samt om du har fået udbetalt skattefri rejsegodtgørelse af din arbejdsgiver – du kan nemlig ikke få fradrag for småfornødenheder, hvis du allerede har modtaget skattefri rejsegodtgørelse fra din arbejdsgiver.
I en personlig ejet virksomhed vil du typisk have bogført dette som en omkostning. Det betyder, at det allerede er trukket fra i dit overskud – og derfor ikke skal indberettes igen i denne rubrik. I et selskab vil man normalt udbetale det over lønnen og derigennem få fradraget.
Du skal bruge rubrik 20 til skat af hobbyvirksomhed. Her indberetter du overskuddet i virksomheden på dit oplysningsskema. Hvis du har fået penge udbetalt som honorarer, skal du indberette det i rubrik 15.
Hvis du gerne vil indberette det forventede overskud løbende, skal du bruge felt nr. 250 på forskudsopgørelsen.
I rubrik 15 skal du skrive anden personlig indkomst og honorarer (som ikke er indberettet af tredjepart (fx en arbejdsgiver)). Anden personlig indkomst kan fx være indtægter fra udlejning af værelse og bil.
I rubrik 20 skal du indberette anden personlig indkomst eller indkomst fra ikke-erhvervsmæssig virksomhed (hobbyvirksomhed). Anden personlig indkomst kan fx være gevinster fra salg af kryptovaluta og mindre personalegoder.
I rubrik 51 skal du indberette dit kørselsfradrag (befordringsfradrag).
Som lønmodtager skriver du fradraget for transport mellem din bopæl og din arbejdsplads i rubrik 51. Som selvstændig (fx i en enkeltmandsvirksomhed) udfylder du også rubrik 51, hvis du pendler til et fast arbejdssted uden for hjemmet.
Hvis du har skiftende arbejdssteder eller kundebesøg, skal fradraget føres i virksomheden som erhvervsmæssig kørsel. Erhvervsmæssig kørsel fratrækkes normalt som driftsudgift i regnskabet eller via virksomhedens kørselsgodtgørelse – ikke i rubrik 51.
Rubrik 53 bruges til fradrag for rejseudgifter i forbindelse med arbejde – altså udgifter til kost og logi på arbejdsrelaterede rejser.
Du kan udfylde rubrik 53, hvis du:
- har været på arbejdsrejse i mere end 24 timer,
- har været mere end 25 km væk fra din bopæl,
- og ikke har fået kost og logi dækket af din arbejdsgiver eller virksomhed.
Du kan bruge enten:
- standardsatser for kost og logi, eller
- faktiske udgifter (kun logi).
Rubrik 53 må ikke bruges til kørselsfradrag eller andre transportudgifter – de hører til i rubrik 51 eller i virksomhedens regnskab, hvis der er tale om erhvervsmæssig kørsel.
I en personlig ejet virksomhed vil du typisk have bogført dette som en omkostning. Det betyder, at det allerede er trukket fra i dit overskud – og derfor ikke skal indberettes igen i denne rubrik. I et selskab vil man normalt udbetale det over lønnen og derigennem få fradraget.
Du skal betale B-skat, når du har indtægter, der ikke automatisk bliver indberettet til Skattestyrelsen, og hvor der derfor ikke bliver trukket skat løbende – modsat løn, hvor din arbejdsgiver sørger for det.
Du betaler B-skat i form af 10 månedlige rater (hver måned på nær juni og december), hvis du løbende indberetter via forskudsopgørelsen eller én gang sidst på året, når du har indberettet via oplysningsskemaet.
Vi anbefaler, at du løbende betaler din B-skat, så du ikke står med et stort engangsbeløb, der skal betales sidst på året – og der løber renter på din restskat allerede fra d. 1. januar.
Hvis du modtager honorarer, kaldes det for B-honorar, som du enten kan betale skat af med det samme, løbende ved at skrive det ind i din forskudsopgørelse eller samlet sidst på året ved at oplyse det på oplysningsskemaet.
Du betaler B-skat ved løbende at indberette på din forskudsopgørelse. Skattestyrelsen vil først forsøge at dække beløbet ved at regulere din trækprocent og/eller dit månedsfradrag (hvis der er anden indkomst at tage af).
Hvis det ikke er muligt, fordeles din B-skat ud på 10 månedlige B-skatterater (der betales ikke B-skat i juni og december). Hvis du opdaterer din forskudsopgørelse efterfølgende, opdateres dine resterende B-skatterater også, så de samlet dækker din resterende B-skat.
B-skatteraterne kan du enten betale via din netbank ved at bruge betalingslinjen (FI-kode) fra din forskudsopgørelse i TastSelv eller betale med Dankort direkte i betalingsmodulet i TastSelv Borger.
Du kan også vælge at betale din samlede B-skat sidst på året ved kun at indberette via oplysningsskemaet. Du skal dog være opmærksom på, at der løber renter på din restskat allerede fra d. 1. januar, så vi anbefaler, at du løbende betaler din B-skat.
Ja, du skal betale skat af honorar, da der er tale om B-indkomst. Der er tre forskellige måder, du kan betale skat af honorarer på.
- Med det samme (ofte lettest ved små beløb)
- Løbende indberetning på din forskudsopgørelse
- Samlet årlig indberetning på oplysningsskemaet
Hvis du oplyser honorarer løbende på forskudsopgørelsen, betales de enten ved at regulere trækprocenten og/eller dit månedsfradrag eller ved at blive delt ud på 10 indbetalingskort (B-skatterater), som udgør din samlede skat – hvis du senere opdaterer forskudsopgørelsen, bliver de resterende B-skatterater tilsvarende opdateret.
Hvis du venter med at indberette samlet på oplysningsskemaet, skal du være opmærksom på, at der løber renter på beløbet allerede fra d. 1. januar.
Det er dog ikke sikkert, det er dig, der skal indberette honoraret. Det er nemlig den, der udbetaler honoraret (kaldet hvervgiver), som har pligt til at indberette beløbet til Skattestyrelsen via eIndkomst, så den fremgår af din årsopgørelse.